جدیدترین اخبارجهان

بلینکن با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد

در میان گسترش خشونت شهرک نشینان، بلینکن با محمود عباس در کرانه باختری دیدار می کند

بلینکن با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بحبوحه گسترش خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد. 

بلینکن، با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد
بلینکن، با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد

سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به رام الله اولین دیدار او پس از حمله حماس به اسرائیل در حالی انجام می شود که ایالات متحده با پیامدهای جنگ اسرائیل و حماس و فاجعه انسانی ناشی از آن دست و پنجه نرم می کند.

محمود عباس و بلینکن چند هفته پیش، پس از حمله ۷ اکتبر، دو بار در اردن ملاقات کردند. بلینکن در نشستی که روز شنبه در امان با وزرای خارجه اردن، مصر، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همچنین دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برگزار کرد، گفت: همه اعضاء عمیقا نگران گسترش درگیری ها هستند. خشونت افراط‌گرایان علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، آن را یک مشکل جدی می‌داند که از زمان جنگ اسرائیل و حماس، بدتر شده است.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۱۵۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته شده اند که این رقم نزدیک به تعداد کل فلسطینیان کشته شده در کرانه باختری در تمام سال ۲۰۲۲ است.

بلینکن که در روز جمعه در تل آویو با مقامات اسرائیلی دیدار داشت، اعلام کرد که دولت تعهد آشکار خود را بر مبارزه با خشونت افراطی در مناطق جنوبی تأکید کرده و گسترش آن را محکوم کرده است. همچنین، اقداماتی برای جلوگیری از وقوع چنین اقداماتی انجام خواهد داد و افرادی که در انجام این اعمال دچار تخلف شوند، دستگیر و مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

 او گفت: انجام این اقدام مهم است و ما از نزدیک به دنبال اطمینان از اینکه دوستانمان به تعهد خود عمل کنند، خواهیم بود.

بلینکن درباره ضرورت تمرکز بر زمان حال و آینده صحبت کرد و پیشنهاد داد که در صورت حذف حماس، تشکیلات خودگردان فلسطین ممکن است نقشی مهم در تداوم و آینده منطقه غزه ایفا کند.

او در جلسه کنگره آمریکا در هفته گذشته گفت: در مقطعی هستیم که آنچه بیش از همه منطقی به نظر می رسد این است که یک تشکیلات خودگردان فلسطینی مؤثر و احیا شده، مدیریت و در نهایت مسئولیت امنیتی غزه را برعهده داشته باشد.

سئوال مهمی وجود دارد که ما باید به آن پاسخ دهیم، این است که آیا می‌توانید به آن هدف در یک مرحله برسید یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد، احتمال وجود کارهای موقت دیگری وجود دارد که ممکن است تعدادی دیگر از کشورهای منطقه را در برگیرد. این امر ممکن است نیاز به دخالت آژانس‌های بین‌المللی داشته باشد تا هم امنیت و هم پایداری حاکمیت در غزه را تضمین کنند.

بلینکن، با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد
بلینکن، با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا