ایرانجدیدترین اخبار

تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند

خانواده نزدیک به آرمیتا گراوند امیدوار به بازگشت او به زندگی هستند و ادعای مرگ مغزی او را تکذیب می‌کنند

تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او

قبلاً خبرگزاری‌های دولتی مانند برنا و تسنیم ادعا می‌کردند که پزشکان ناامید به بهبود آرمیتا گراوند شده‌اند.

یک روز پس از ادعای رسانه‌های دولتی تسنیم و برنا که به نقل از پزشکان اعلام کرده بودند آرمیتا گراوند، دختر نوجوان آسیب‌دیده در مترو تهران، «مرگ مغزی» را تجربه کرده، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که این مطلب واقعیت ندارد.

تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او
تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او

در روز دوشنبه، ۲۳ اکتبر (یکم آبان)، وبسایت خبری رادیو فردا با انتشار یک گزارش درباره وضعیت آرمیتا گراوند، از مصاحبه با اعضای نزدیک خانواده‌اش خبر داد و به نقل از آن‌ها ذکر کرد که خانواده گراوند همچنان امیدوار به بازگشت او هستند.

به گزارش این رسانه، دو منبع از نزدیکان آرمیتا گراوند از منابع پزشکی در بیمارستان فجر تهران اعلام کردند که گزارش‌ها درباره «مرگ مغزی» او تکذیب شده است. طبق گفته آنان، پزشکان معالج آرمیتا باور دارند که موضوع «مرگ مغزی» در مورد این دختر نوجوان صحت ندارد. با این حال، از نظر پزشکی در این شرایط هیچ کمکی از طرف آن‌ها انجام نمی‌شود و فقط می‌گویند که «همه چیز در دست خداست»

یک منبع خبری دیگر از خانواده گراوند نیز به رادیو فردا اعلام کرد که با تیم درمانی آرمیتا تماس گرفته و در مورد وضعیت او پرس‌وجو کرده‌اند. این منبع نیز موضوع «مرگ مغزی» را تکذیب کرده و ادعا کرده که وضعیت آرمیتا هیچ تغییری نکرده است. همچنین، تیم درمانی به خانواده گراوند اطلاع داده‌اند که اگر آرمیتا واقعاً در وضعیت «مرگ مغزی» بوده باشد، تا کنون تحت مراقبت قرار نمی‌گرفت.

به گزارش هه‌نگاو، یکشنبه، ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر)، چند ساعت پس از انتشار خبر خبرگزاری برنا، رسانه متعلق به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، درباره احتمال «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند، بهمن گراوند، پدر آرمیتا، در گفتگویی اعلام کرد: پزشکان گفته‌اند که امیدی برای زنده ماندن آرمیتا نداریم. پدر آرمیتا اصطلاح «مرگ مغزی» را به کار نبرده و تأکید داشت که وضعیت جسمانی آرمیتا از روز اول تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

با این وجود، خبرگزاری دولتی تسنیم در ظهر همان روز اعلام کرد که با افزایش مدت زمان کمای آرمیتا، پزشکان از بهبود او ناامید شده‌اند و احتمال «مرگ مغزی» این دختر نوجوان وجود دارد.

این خبرها در شرایطی در خبرگزاری‌های متعلق به دولت و سپاه پاسداران منتشر شده‌اند که راستی‌آزمایی این خبرگزاری‌ها برای روزنامه‌نگاران مستقل دشوار است. این امر به دلیل ممانعت از پیگیری پرونده آرمیتا گراوند توسط خبرنگاران و رسانه‌های مستقل داخلی اتفاق افتاده است.

تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او
تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او

یکی از خبرنگاران فعال در ایران در تاریخ ۱۲ مهر، در گفتگو با ایندیپندنت فارسی اعلام کرد که به دستور نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، تمام خبرنگاران و رسانه‌ها از پیگیری مستقل ماجرای آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله مخالف حجاب اجباری، ممنوع شده‌اند. به خبرنگاران اعلام شده که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تنها مجاز به بازنشر اظهارات مقامات رسمی و حکومتی در خصوص وضعیت پرونده آرمیتا هستند.

به گفته او، بخش مراقبت‌های ویژه و نیز اطراف بیمارستان فجر تهران تحت تدابیر امنیتی سخت گیرانه قرار دارد. در این منطقه، حضور فراوان نیروهای نظامی و افراد لباس شخصی مشاهده می‌شود. ماموران اجرایی نیز از توقف و پرسش مردم و خبرنگاران جلوگیری می‌کنند. همچنین، ماموران دولتی مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق، را که به بیمارستان فجر رفته بود تا موضوع حادثه را پیگیری کند، یه مدتی بازداشت کردند تا از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آرمیتا گراوند جلوگیری کنند.

نخستین بار در تاریخ نهم مهر، گزارش‌ها در مورد برخورد فیزیکی ماموران حجاب‌بان در ایستگاه مترو شهدای تهران با آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله هنرستان عروه‌الوثقی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. سپس توضیح داده شد که در درگیری‌ای که به دلیل مخالفت آرمیتا با رعایت حجاب اجباری روی داد، یکی از ماموران او را هل داده و باعث شده که سر او به میله آهنی واگن برخورد کند و به وضعیت بیهوشی برسد.

شاهدان عینی در مصاحبه‌هایی با برخی رسانه‌ها، از جمله روزنامه گاردین، این موضوع را تایید کرده‌اند. اما مقامات جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تکذیب برخورد خشونت‌آمیز ماموران با آرمیتا و انتشار فیلم‌های انتخابی از دوربین‌های مترو، اطرافیان این دختر نوجوان را وادار به اعتراف اجباری مقابل دوربین‌های حکومتی کردند تا تصدیق کنند که آرمیتا به علت افت فشار به زمین افتاده و به وضعیت بیهوشی درآمده است.

بعد از انتشار تصویری از آرمیتا که در وضعیت بیهوش بر تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قرار دارد، مقامات امنیتی تصمیم به ضبط گوشی‌های همه اعضای خانواده گراوند به دلیل شک در ارسال هرگونه تصویر به خارج از ایران گرفتند. همچنین، تمامی جلسات و ملاقات‌های بخش مراقبت‌های ویژه در طبقه اول بیمارستان فجر به‌صورت کامل لغو شده است.

با تمام تلاش حکومت برای محدود کردن انتشار اطلاعات درباره وضعیت این دختر نوجوان، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران وضعیت آرمیتاگراوند را با مهسا امینی مقایسه می‌کنند که شهریور ماه سال گذشته در بازداشت ماموران گشت ارشاد به قتل رسید.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در اظهارنظر خود اعلام کرده که مقامات جمهوری اسلامی باید به یک هیئت بین‌المللی مستقل که شامل کارشناسان سازمان ملل باشد، اجازه دهند تا شرایطی که منجر به بستری‌شدن آرمیتا گراوند شده را بررسی کنند.

تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او
تکذیب مرگ مغزی آرمیتا گراوند؛ خانواده امیدوار به بازگشت او
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا