ایرانجدیدترین اخبار

آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه

آرمیتا گراوند همچنان در وضعیت کما و حکومت در تلاش برای جعل حقیقت است

آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه

بیش از یک هفته از زمانی که آرمیتا گراوند دانش‌آموز ۱۶ ساله به کما رفته می‌گذرد. ظاهرا او هنوز در بیمارستان نیروی هوایی فجر در تهران بستری و جو اطراف بیمارستان همچنان امنیتی است.

آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه
آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه

بعضی از فعالان حقوق بشری و سازمان‌ها هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با صرف زمان و تأخیر، علت اصلی کما رفتن این دختر نوجوان را پنهان کند. با این تلاش‌ها، بسیاری از مردم و دانش‌آموزان تصمیم به نمایش نام آرمیتا در فضای مجازی، نصب تصاویر او در معابر عمومی، و نوشتن نام او روی میز و نیمکت‌های مدارس گرفته‌اند تا در برابر هر گونه تلاش برای فراموش کردن وضعیت این دختر نوجوان مقاومت کنند.

صبح یکشنبه ۹ مهر، آرمیتا گراوند، دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستان، در حین رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا با یک حادثه روبرو شد. بر اساس گزارشات شاهدان عینی که توسط سازمان‌های حقوق بشری و برخی رسانه‌ها تایید شده، آرمیتا به دلیل برخورد خشونت‌آمیز یک آمر به معروف به زمین افتاد و خونریزی مغزی کرد. با این حال، مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی به ادعای افت فشار خون این نوجوان ادامه می‌دهند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در هشتمین روز از انتقال آرمیتا گراوند به بیمارستان نظامی فجر اعلام کرد که نیروهای امنیتی، خانواده، دوستان و حتی تیم پزشکی او را تحت شدیدترین کنترل‌های امنیتی قرار داده‌اند. به طوری که در مورد وضعیت آرمیتا، هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست.

با توجه به این گزارش، مشخص شده که مقامات امنیتی به طور مداوم دوربین‌های مداربسته بیمارستان فجر را کنترل کرده و حافظه آن‌ها را پاک می‌کنند. هه‌نگاو به یادآوری وضعیت تنش‌زا در منطقه خاورمیانه از مردم ایران خواسته است که اجازه ندهند وضعیت آرمیتا در این شرایط به فراموشی سپرده شود.

در گزارش هه‌نگاو آمده است که از روز جمعه، آرمیتا گراوند توسط ماموران امنیتی به یک مکان نامشخص در بیمارستان فجر منتقل شده و از آن زمان، والدین او دیگر امکان دیدار با دخترشان را نداشته‌اند. همچنین، خواهر او، آوا گراوند نیز هنوز به دلیل ممنوعیت‌هایی که توسط تیم پزشکی اعمال شده، نتوانسته خواهرش را ملاقات کند و تاکنون از هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت آرمیتا ممنوع شده است.

هه‌نگاو پیش‌تر اعلام کرده بود که شهین احمدی، مادر آرمیتا در شامگاه پنجشنبه ١٣ مهر بعد از ۲۴ ساعت با شرطی آزاد شد که نسبت به وضعیت دخترش اطلاع‌رسانی ننماید.

آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه
آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه

اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت دختر نوجوان همچنان به عهده رسانه‌های حکومتی است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در روز یکشنبه ۱۶ مهر یک ویدیو به مدت ۱۸ دقیقه با عنوان وقیحانه لحظه به لحظه فیلم کامل ورود آرمیتا گراوند به مترو تا لحظه بیهوشی منتشر کرد. در این ویدیو از لحظه ورود او به ایستگاه مترو و داخل واگن‌ تصاویر سانسور شده‌اند.

مقامات حکومتی ادعا می‌کنند که داخل واگن قطاری که او در آن سوار شد، هیچ دوربین مداربسته‌ای نصب نشده بود. به منظور اثبات این ادعا، شهرداری تهران تصمیم به انتقال یک قطار مترو به پارکینگ گرفت و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی را به بازدید از این قطار دعوت کرد تا ادعای عدم وجود دوربین در داخل واگن‌ها را تایید کنند.

بعد از این موضوع، خبرگزاری مهر از مجتبی بیات، مدیر خط ۴ مترو تهران، نقل قول و اعلام کرد: آرمیتا به یکی از واگن‌های قطار ۱۳۴ سوار شده بود که از نسل قدیمی سری ۱۰۰ بود و دارای دوربین نمی باشد.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، در پاسخ به سوالات خبرنگارانی که درباره مکان آرمیتا گراوند پرسیدند، اظهار کرد که این یک حادثه بوده که ممکن است هر روز در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد.

احمد وحیدی تصریح کرد که شکست‌خوردگان سیاسی و آشوبگران سعی دارند از هر واقعه‌ای یک داستان حاشیه‌دار ساخته و ترویج کنند.

احمد وحیدی با استناد به ویدیو اعتراف اجباری والدین آرمیتا، ادعا کرد که آن‌ها به‌وضوح وضعیت را توضیح داده‌اند.

مقامات حکومتی به‌تناوب ادعای افت فشار به عنوان علت بیهوشی را تکرار می‌کنند. در عین حال، آنها راهی را برای هرگونه اطلاع‌رسانی و تحقیق مستقل مسدود کرده و خانواده و دوستان این دختر نوجوان را تحت فشارهای امنیتی قرار داده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در یک اعلامیه خبر داد که مقامات حراست آموزش و پرورش به مدرسه‌ای که آرمیتا در آن تحصیل می‌کند رفته‌اند و معلمان و همکلاسی‌های او را تهدید کرده‌اند تا از انتشار اطلاعات و به اشتراک‌گذاری تصاویر او پرهیز کنند.

با وجود تلاش‌های حاکمیت برای پنهان کردن حقیقت، شورای حقوق بشر سازمان ملل در یک بیانیه تأکید کرد که کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به بررسی مسائل مرتبط با دختر نوجوان می‌پردازد. همچنین، سازمان عفو بین‌الملل خواستار اعزام یک هیئت بین‌المللی مستقل به تهران شده و تایید کرده که آرمیتا گراوند پس از حادثه‌ای که به وسیله یک مامور کنترل حجاب اجباری ایجاد شده، دچار این مشکلات جدی شده است.

آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه
آخرین وضعیت آرمیتا گراوند پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا