جدیدترین اخبارجهان

مقامات آمریکایی همچنان پیگیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند

ایالات متحده همچنان به دنبال اثبات ارتباط رژیم ایران با حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل است

مقامات آمریکایی همچنان پی گیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند

مقامات آمریکایی روز یکشنبه اعلام کردند که دولت بایدن هنوز هیچ اثبات مستقیمی در خصوص اینکه جمهوری اسلامی در برنامه‌ریزی و اجرای حمله به اسرائیل مرتبط باشد، پیدا نکرده است.

مقامات آمریکایی همچنان پی گیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند
مقامات آمریکایی همچنان پی گیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند

به گفته مقامات آمریکایی، با این حال، تاریخچه رژیم ایران در ارتباط با گروه تروریستی حماس قابل انکار نیست. آنها سال‌ها از حماس و حزب الله حمایت کرده‌اند. بلافاصله پس از حمله، مقامات ارشد اظهار داشتند که هنوز زود است تا مشخص شود آیا رژیم ایران نقش مستقیمی در برنامه‌ریزی و حمایت از حمله حماس داشته یا نداشته است.

یکی از مقامات آمریکایی اظهار کرد: هنوزرسیدن به این مسئله زود است و مستقیماً باید اثبات شود. اما مقامات تا آنجا پیش می‌روند که اظهار می‌کنند ارتباط مثبت جمهوری اسلامی با حماس نشان می‌دهد که احتمالاً رژیم ایران در آموزش و تامین مالی و تلاش‌هایی که حمله به اسرائیل شد، نقش داشته است.

یکی از سناتورهای دموکرات که قرار بود روز دوشنبه جلسه توجیهی محرمانه‌ای برگزار کند، گفت: روابط نزدیک جمهوری اسلامی با حماس و حمایت مالی و عملیاتی این امکان را فراهم می‌کند که رژیم ایران در این امر نقش داشته باشد.

اما در حال حاضر، مقامات آمریکایی می گویند که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که این ارتباط مستقیم را ثابت کند.

 ویکتوریا نولاند معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای دال بر دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در این موضوع وجود دارد یا خیر، گفت: ما این ارتباط را پیدا نکردیم، اما این بدان معنا نیست که پی گیر آن نخواهیم شد.

نولاند خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی در طول تاریخ به حماس تسلیحات ارائه کرده، اما مقامات آمریکایی به دنبال ارتباط مشخص تری هستند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که با توجه به پیچیدگی این حمله، رژیم ایران باید نقشی داشته باشد، زیرا حماس توانایی خرید تسلیحات در این مقیاس را ندارد.

حالا سئوال اینجاست که جمهوری اسلامی تا چه حد در این موضوع نقش داشته است. سوال کلیدی دیگر این است که حماس چگونه توانسته افراد و تسلیحات را برای اجرای عملیات هماهنگ جمع‌آوری کند و این کار را بدون کشف عملیات اطلاعاتی در منطقه و کشورهای غربی از جمله اسرائیلی‌ها انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد: در این مورد خاص، ما هنوز شواهدی ندیده‌ایم که نشان دهد جمهوری اسلامی این حمله مشخص را هدایت کرده یا پشت آن بوده است.مقامات آمریکایی

او افزود: این مسئله را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم و باید منتظر باشیم تا حقایق بیشتری آشکار شوند. در حالی که دولت بایدن به دلیل توافق اخیر در مورد آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های رژیم ایران در ازای آزادی گروگان‌ها، مورد انتقاد شدید قرار گرفته، بلینکن درباره اینکه آیا این توافق به جمهوری اسلامی اجازه خرج کردن سایر مبالغ مالی را می‌دهد، با احتیاط تر بود و اشاره کرد که رژیم ایران برای مدت زمان طولانی به تضمین عدم حمایت از تروریسم متعهد شده است.

او در ملاقات با رسانه‌ها اظهار نمود متأسفانه جمهوری اسلامی همواره از بودجه خود برای حمایت از تروریسم و گروه‌هایی مانند حماس استفاده کرده است. این عمل انتخابی است که بیشتر زمان‌ها در شرایط تحریمی و یا بدون تحریم انجام می‌شود. این اولویت همیشه در ایجاد تصمیمات رژیم ایران وجود دارد.

مقامات آمریکایی همچنان پی گیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند
مقامات آمریکایی همچنان پی گیر ارتباط جمهوری اسلامی با حمله به اسرائیل هستند
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا