جدیدترین اخبارجهان

حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد

بایدن وارد بحران خاورمیانه شد که خطر گسترش آن به یک درگیری گسترده تر را تهدید می کند

حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد

حمله حماس به اسرائیل و پاسخ گسترده‌ای که اورشلیم به آن داد، باعث ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به یک بحران در خاورمیانه شد که احتمال گسترش آن و یک درگیری گسترده‌تر وجود دارد.

حمایت کاخ سفید از اسرائیل کمی از فشارهای داخلی، منتقدان جمهوریخواه بایدن که از او به دلیل سیاست‌های احمقانه‌اش انتقادهای شدیدی کردند، کاسته است.

حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد
حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد

پتانسیل خشونت طولانی و گسترده می‌تواند رهبری جو بایدن را به طور همزمان در صحنه جهانی و داخل کشور به چالش بکشد.

بایدن تلاش می‌کند تعادلی میان نمایش حمایت قوی از اسرائیل و ایجاد صلح گسترده‌تر در خاورمیانه را حفظ کند، جایی که شبه‌نظامیان وفادار به جمهوری اسلامی با سرعت و تحسین عمومی جواب دادند. این تناقضات منجر به مرگ صدها نفر از هر دو طرف توسط گروه تروریستی حماس شده است.

گروه تروریستی حزب الله لبنان این حمله را به عنوان پاسخی به جنایت‌های اسرائیل مورد استقبال قرار داد.

این گروه که از سوی رژیم ایران حمایت می‌شود و اهدافی مشابه با حماس برای تخریب دولت اسرائیل دنبال می‌کند، در روز یکشنبه به سه موقعیت در اسرائیل حمله و موشک و گلوله‌ها خود را شلیک کرد که با گنبد آهنین ارتش اسرائیل روبرو شدند.

یکی از مشاوران ارشد رهبر رژیم ایران عملیات حماس را تمجید کرد و گفت که برای یک نبرد بالقوه طولانی آماده است.

چندین نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تلاش کردند تا بخشی از مسئولیت را به عهده جو بایدن بگذارند. آنها سعی داشتند تصمیم اخیر او برای آزادی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده رژیم ایران را در عوض آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده، را با حمله پیچیده‌ای که در روز شنبه از طریق هوا، زمین و دریا توسط گروه حماس صورت گرفته بود، مورد انتقاد قرار دهند.

کاخ سفید به شدت به انتقادهای اعضای جمهوری‌خواه واکنش نشان داد و بیان کرد که پول‌های مسدود شده در ماه گذشته به عنوان جزئی از تبادل زندانیان هنوز توسط جمهوری اسلامی مصرف نشده و تنها برای مصارف انسانی و بشردوستانه قابل استفاده است.

جمهوری اسلامی از لحاظ تاریخی روابط قوی با گروه های تروریستی حماس فلسطین و حزب الله داشته است.

یک مقام ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، گفت: خیلی زود است که بگوییم آیا جمهوری اسلامی مستقیماً در طراحی یا حمایت این حمله پیچیده دخالت داشته، اما به روابط عمیق رژیم ایران با شبه نظامیان حماس اشاره کرد.

بایدن و دستیاران ارشد او روز شنبه را صرف مشورت با رهبران اروپا و خاورمیانه، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کردند.

بایدن در گفتگویی با خبرنگاران در کاخ سفید، این حملات را نادرست و غیر انسانی دانست و تعهد داد که دولتش از اسرائیل حمایت کامل کند.

بایدن گفت بگذارید شفاف بگویم. این لحظه مناسبی برای هیچ حزبی نیست تا از حملات حماس به اسرائیل به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز استفاده کند.

حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد
حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد

این حمله تنها به پیچیدگی‌های جدیدی افزوده می‌شود، زیرا دولت بایدن و رژیم ایران درگیر اختلافات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران هستند.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که این برنامه به منظور تحقق صلح است، اما در حال حاضر اورانیوم را به سطح غنی‌سازی بیشتری نسبت به دوره‌های دیگر افزایش می‌دهد. با این حال، دولت بایدن امیدوار است که از احیای توافقی که در دوره دولت اوباما به عنوان میانجی انجام شد و در زمان کاخ سفید ترامپ لغو شد و تحریم‌ها را در مقابل محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کاهش داد، بهره‌برداری کند.

مقامات دولت بایدن همچنین در تلاش برای میانجیگری و تسهیل در عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی که به عنوان قوی‌ترین و ثروتمندترین کشور عربی شناخته می‌شود، نقش داشته‌اند. چنین توافقی دارای پتانسیل تغییر شکل منطقه و تقویت جایگاه اسرائیل در روند تاریخی است.

اما در گذشته، میانجیگری در چنین معاملاتی به عنوان یک وظیفه دشوار شناخته می‌شد، زیرا پادشاهی اعلام کرده بود که قبل از حل و فصل مناقشه چند ده ساله بین اسرائیل و فلسطین، اسرائیل را به طور رسمی به رسمیت نمی‌شناسد.

مناقشه جدید یک سد بزرگ به جاه طلبی های بایدن اضافه می کند، اگرچه این مقام دولتی گفت که کاخ سفید مانعی نمی بیند که حمله حماس این تلاش ها را از مسیر خود منحرف کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرد، اما در بیانیه‌ای درباره خطرات ناشی از تداوم اشغالگری، محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع خود اشاره کرد.

بنیامین نتانیاهو، در سخنرانی ملی خود قول داد که انتقام از حملات غافلگیرکننده را بگیرد و تصمیم گرفت با قدرت و ابعادی که دشمن هنوز نمی‌شناسد، به نبرد با آنها بپردازد.

جنگجویان حماس در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌شده‌اند، تعداد زیادی از غیرنظامیان و سربازان را به اسارت در غزه ربوده اند. این تصاویر و افزایش تعداد قربانیان، ۵۰ سال و یک روز پس از حمله غافلگیرانه نیروهای مصر و سوریه با آغاز حمله به اسرائیل که موسوم به جنگ یوم کیپور، منتشر شده است.

جاناتان شانزر، تحلیل‌گر در اندیشکده واشنگتن، بنیاد حمایت از دموکراسی‌ها، اظهار کرد که بایدن باید اقدامات موثری انجام دهد تا منتقدان اسرائیل، به ویژه همراهان دموکرات خود را راضی نگه دارد. در همین حال، بنیامین نتانیاهو در آخرین دوره اصلی خود تلاش می‌کند تا به دستیابی اهداف نظامی خود در برابر حماس برسد. درگیری، یک جنگ ۱۱ روزه در سال ۲۰۲۱. احتمالاً این بار سخت تر خواهد بود. اشتباهاتی وجود خواهد داشت که اغلب در میدان جنگ اتفاق می افتد، هیچ نظامی کامل نیست. آن زمان است که فکر می‌کنم رئیس‌جمهور از جناح چپ خود مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

برخی نامزدها در حزب جمهوری خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴  بایدن را برای حمله حماس به اسرائیل مقصر دانستند.

حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد
حمله حماس به اسرائیل بایدن را وارد بحران خاورمیانه کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مدعی شد که ایالات متحده در دوران بایدن در صحنه جهانی ضعیف و ناکارآمد شناخته می‌شود و در را به روی دشمن های اسرائیل باز می‌کند.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، بایدن را متهم کرد که سیاست‌هایی را که در قبال جمهوری اسلامی آسان گرفته بود، به پر کردن خزانه‌های آن‌ها کمک کرده است. 

تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی ادعا کرد که حمله حماس به اسرائیل به دلیل پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری بایدن بوده است.

به گفته یکی از دستیاران کنگره، مقامات دولت در نشستی با کارکنان کمیته روابط خارجی سنا روز شنبه گفتند که ایالات متحده از طریق گفتگوها به رژیم ایران هشدار داده که دخالت مستقیم در وضعیت غزه هرگونه ابتکارات آتی را که ایالات متحده ممکن است با جمهوری اسلامی در نظر بگیرد به خطر می اندازد.

 مقامات در مورد اینکه چه کسانی بودند و چه ابتکاراتی در آینده در خطر است توضیحی ندادند، اگرچه ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه و باربارا لیف دیپلمات ارشد ایالات متحده در امور خاورمیانه هر دو با مقامات لبنانی درباره این وضعیت صحبت کردند.

برخی از مقامات لبنانی با جمهوری اسلامی که از گروه شبه نظامی حزب الله در این کشور حمایت می کند، در تماس هستند.

یکی دیگر از انتقاداتی که جمهوری خواهان به دولت وارد می کنند این است که تصمیم دولت اندکی پس از روی کار آمدن او برای لغو ممنوعیت کمک به فلسطینیان از جمله غیرنظامیان غزه در دوران دونالد ترامپ، ممکن است به تامین مالی این عملیات کمک کرده باشد.

مقامات دولتی این موضوع را به شدت رد کردند و گفتند که تلاش های آنها برای کمک به غیرنظامیان فلسطینی در غزه و جاهای دیگر شامل پولی نیست که حماس بتواند از آن استفاده کند یا آن را منحرف کند.

حزب الله  حزب الله  حزب الله

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا