جدیدترین اخبارجهان

حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد

عربستان سعودی، قطر و جمهوری اسلامی می گویند اسرائیل را مقصر حملات حماس می دانند

حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد

به نظر می رسد که دولت های عربستان سعودی، قطر و ایران از حملات حماس به اسرائیل در روز شنبه حمایت می کنند.

گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، بامداد روز شنبه حمله گسترده‌ای به نیرو‌ها و شهرک‌های اسرائیلی انجام داد که در آن دست کم ۴۰ نفر کشته شدند. در حالی که رهبران ایالات متحده و اروپا به سرعت این حمله را محکوم کردند و از اسرائیل حمایت کردند، سه کشور خاورمیانه از این کشور به خاطر رفتارش با فلسطینیان انتقاد کردند.

حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد
حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پادشاهی عربستان سعودی تحولات وضعیت بی‌سابقه بین تعدادی از گروه‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیل را از نزدیک دنبال می‌کند که منجر به افزایش خشونت‌ها در چند جبهه در این کشور شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پادشاهی هشدارهای مکرر خود را در مورد خطرات انفجار اوضاع در نتیجه تداوم اشغالگری و محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع خود و تکرار تحریکات سیستماتیک علیه مقدسات خود یادآوری می کند. این محکومیت در حالی صورت می‌گیرد که دولت‌های اسرائیل و عربستان سعودی در سال‌های اخیر به تشویق ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط تلاش کرده‌اند.

یکی از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی به صراحت از حملات حماس به اسرائیل حمایت کرد، که مستقیم ترین حمایت از طرف یک مقام دولتی در سطح جهان از این گروه شبه نظامی است. 

یحیی رحیم صفوی مشاور رهبر رژیم ایران گفت: ما به مبارزان فلسطینی تبریک می گوییم. ما تا آزادی فلسطین و بیت المقدس در کنار مبارزان فلسطینی خواهیم بود. 

رسانه های حکومتی رژیم ایران روز شنبه ویدئویی از نمایندگان مجلس در حمایت از حملات حماس به اسرائیل نشان داد که در آن شعارهای مرگ بر اسرائیل و فلسطین پیروز است، اسرائیل نابود است سر می دادند.

جمهوری اسلامی برای سال‌ها به عنوان بخشی از درگیری‌های چند دهه‌ای حماس با اسرائیل، از این گروه شبه نظامی حمایت مالی و تامین مالی کرده است.

وزارت خارجه قطر نیز اسرائیل را مسئول این خشونت ها دانست و گفت اسرائیل را به تنهایی مسئول تشدید تنش‌ها به دلیل نقض مداوم حقوق مردم فلسطین می‌داند که آخرین آن حملات مکرر به مسجد مبارک الاقصی تحت حمایت پلیس اسرائیل است.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد.خشونت در مسجد الاقصی در اورشلیم در ماه آوریل رخ داد، مکانی مقدس برای مسلمانان، که در درگیری های چند روزه، پلیس اسرائیل به مسجد یورش برد و ده ها نمازگزار را دستگیر کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اوایل روز شنبه در یک سخنرانی عمومی این درگیری را جنگ خواند.

ایالات متحده متعهد شده است که از اسرائیل حمایت کند و لوید آستین، وزیر دفاع، گفت که دولت تضمین خواهد کرد که این کشور آنچه را که برای دفاع از خود نیاز دارد تامین کند.

حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد
حملات حماس به اسرائیل با حمایت سه کشور منطقه روبرو شد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا