جدیدترین اخبارجهان

بحرین: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت

بحرین می گوید سفیر اسرائیل به خانه بازگشت، اسرائیل می‌گوید روابط پایدار است

بحرین: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت

در این بیانیه مشخص نشده که آیا این بدان معناست که سفیر اسرائیل اخراج شده است یا خیر.

بحرین روز پنجشنبه اعلام کرد که سفیر این کشور حوزه خلیج فارس در اسرائیل به خانه بازگشته است و سفیر اسرائیل در منامه مدتی پیش این کشور را ترک کرده است.

بیانیه قبلی پارلمان علت آن را مربوط به درگیری اسرائیل و حماس تایید کرد.

بحرین اعلام کرد: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت
بحرین اعلام کرد: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت

حملات تلافی جویانه اسرائیل به نوار غزه در جنگ با حماس که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، خشم کشورهای عربی را برانگیخت که نگران افزایش شدید تلفات غیرنظامیان و محاصره اسرائیل در منطقه پرجمعیت ساحلی هستند.

بیانیه دولت بحرین در قطع روابط اقتصادی را همانطور که مجلس پیشتر اعلام کرده بود تایید نکرد، اما گفت که پروازهای دو کشور برای چند هفته متوقف شده است.

در این بیانیه مشخص نشده که آیا این بدان معناست که سفیر اسرائیل اخراج شده است یا خیر.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که هیچ خبری در مورد چنین اقداماتی دریافت نکرده و گفته بود که روابطش با بحرین باثبات است.

پارلمان بحرین، نهاد مشورتی بدون اختیار در حوزه سیاست خارجی، در بیانیه خود آورده است، این اقدامات موضع تاریخی بحرین در حمایت از آرمان فلسطین را تایید می کند. شورای نمایندگان تأیید می‌کند که سفیر اسرائیل بحرین را ترک کرده و پادشاهی درباره بازگشت سفیر بحرین به اسرائیل تصمیم خواهد گرفت. بدون اینکه مشخص شود چه کسی این تصمیم را گرفته است، گفت: قطع روابط اقتصادی نیز قطعی است.

وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: مایلیم تصریح کنیم که هیچ اطلاعیه یا تصمیمی از سوی دولت بحرین و دولت اسرائیل برای بازگرداندن سفرای این کشورها دریافت نشده است. روابط بین اسرائیل و بحرین پایدار است.

هرگونه تعلیق روابط دیپلماتیک و اقتصادی در صورت تایید یک شکست بزرگ برای اسرائیل خواهد بود.

بحرین، که محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و یکی از امضاکنندگان توافقنامه ابراهیم است؛ مجموعه ای از توافقنامه های عادی سازی بین اسرائیل و چندین کشور عربی که در سال ۲۰۲۰ امضا شد.

اسرائیل امیدوار بود که این توافق ها در نهایت راه را برای یک توافق عادی سازی با عربستان سعودی، یک قدرت نفتی و مسلمان که نفوذ گسترده ای در سراسر خاورمیانه دارد، هموار کند. اما جنگ اسرائیل و حماس ضربه ای به برنامه های آن وارد کرده است.

شیخ سلمان بن خلیفه آل خلیفه، وزیر دارایی ماه گذشته در یک کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان سعودی در پاسخ به سئوالی درباره توافق ابراهیم گفت «که ادامه ساخت پل ها مهم است».

چند روز قبل، عبدالله بن عادل فخرو، وزیر صنعت و بازرگانی در پاسخ به سئوالی که در کنفرانس ابوظبی (ماه اکتبر) در رابطه با وضعیت روابط تجاری و سرمایه گذاری با اسرائیل پرسیده شد، از اظهار نظر خودداری کرد.

بحرین اعلام کرد: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت
بحرین اعلام کرد: سفیر اسرائیل به خانه بازگشت
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا