جدیدترین اخبارجهان

اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

امان، دولت یهود را به کشتن بیگناهان و ایجاد فاجعه انسانی در غزه متهم می کند

اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

پس از اینکه بولیوی روابط خود را قطع کرد، کلمبیا و شیلی نیز فرستادگان خود را به خانه فراخواندند. اردن نیز روز چهارشنبه در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه و افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ اسرائیل علیه حماس، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه در بیانیه‌ای ضمن فراخواندن رسن المجالی، سفیر خود گفت: «اردن جنگ اسرائیل علیه غزه که باعث کشتار مردم بیگناه و ایجاد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه شده را رد و محکوم می‌کند».

 بیانیه وزارت خارجه اردن همچنین از وزارت خارجه اسرائیل می‌خواهد که به سفیر آنها روگل راخمن که به دلیل تهدیدات امنیتی در اردن موقتاً به اسرائیل فراخوانده شده بود، بگوید که به امان بازنگردد.

با توجه به این بیانیه، بازگشت سفیران به منظور متوقف کردن جنگ اسرائیل علیه غزه و پایان دادن به فاجعه انسانی مرتبط با آن و همچنین قطع تمام اقداماتی که باعث سلب غذا، آب، دارو و حقوق دیگر فلسطینی‌ها می‌شود، ضروری است. این اقدامات به منظور فراهم کردن یک زندگی امن و پایدار برای آنها در خاک ملی خود است.

اسرائیل ساعاتی بعد با دقت پاسخ داد و تنها در توییتی لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه، از این تصمیم ابراز تاسف کرد.

اردن، در پیروی از کلمبیا و شیلی، شب گذشته فرستادگان خود را برای مشورت فراخواند. همچنین، بولیوی تمام روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را که در واقع وجود نداشت، در شب سه‌شنبه به حالت تعلیق درآورد. 

وزارت امور خارجه کلمبیا و شیلی در روز چهارشنبه با شدت، در انتقاداتی نسبت به وقوع حمله وحشتناک [در تاریخ ۷ اکتبر] بیانیه‌ای صادر کرد.

اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند
اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، اظهار کرد: میان قربانیان این حمله وحشتناک، شهروندان کلمبیا، شیلی و سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز حضور داشتند.

دولت اسرائیل در حال مقابله با یک جنگ است که بر آن تحمیل شده است. این جنگ علیه یک سازمان تروریستی است که از شهروندان نوار غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

هیات بیان کرد، که از کشورهای کلمبیا و شیلی انتظار دارد که به صراحت سازمان تروریستی حماس را که نوزادان، کودکان، زنان و سالمندان را سلاخی و ربوده، محکوم کنند. اسرائیل امیدوار است که کلمبیا و شیلی به عنوان کشورهای دموکراتیک، حق حمایت از شهروندان خود را به‌عنوان یک کشور مدافع آزادی برای تمامی افراد ربوده شده بخوبی درک کنند و خواستار آزادی فوری تمامی اسیران شوند.

در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنان به انتقاد از دولت یهود به دلیل اقداماتش در نوار غزه ادامه می دهد، اسرائیل دیپلمات های خود را از ترکیه در آخر هفته خارج کرد تا روابط خود را مجددا ارزیابی کند.

اردن پس از مصر در سال ۱۹۷۹، دومین کشور عربی بود که در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل صلح کرد. هزاران معترض خواستار لغو معاهده صلح با اسرائیل به دلیل جنگ علیه حماس شدند. اردن که گفته می شود حداقل ۵۰ درصد جمعیت آن فلسطینی هستند، نسبت به جنگ غزه عصبی شده است.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پس از دیدار با اولاف شولز صدراعظم آلمان در برلین در هفته دوم جنگ گفت: کل منطقه در آستانه سقوط به پرتگاه است. تمام تلاش ما برای اطمینان از عدم رسیدن به آن لازم است.

اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند
اردن در اعتراض به فاجعه انسانی در نوار غزه، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه تلفنی با ملک عبدالله گفتگو کرد. به گفته کاخ سفید، دو رهبر درباره کمک های بشردوستانه به غزه و جلوگیری از گسترش درگیری ها گفتگو کردند.

دو هفته پس از جنگ، اسرائیل نسبت به سفر به اردن و دیگر کشورهای عربی هشدار داد.

در اوایل ماه جاری، اردن از ایالات متحده درخواست کرد که سیستم دفاع موشکی پاتریوت خود را برای تقویت دفاع مرزی پادشاهی مستقر کند، زیرا جنگ باعث ایجاد آشفتگی در سراسر منطقه می شود.

در همین حال، ملکه اردن، رانیا، در مصاحبه‌ای مدعی شد که علیرغم اطلاعات مختلف موجود در مورد این جنایات، هیچ مدرک قابل تأییدی وجود ندارد که تروریست‌های حماس کودکان را در جریان کشتار ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل سر بریدند.

او همچنین رهبران غربی را به دلیل محکوم نکردن کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل در بمباران مداوم غزه به استاندارد دوگانه آشکار متهم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا