جدیدترین اخبارجهان

بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می‌دهد؛ پیروزی بزرگ برای تهران

بایدن اجازه می‌دهد تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی منقضی شود

بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛ پیروزی بزرگ برای تهران

به گفته کارشناسان تهران، برخی از تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم ایران در روز چهارشنبه آینده به پایان می‌رسند؛ در صورتی که آمریکا و متحدان اروپایی اجازه دهند تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی که مانع از خرید و تامین موشک برای دشمنان آمریکا و اسرائیل می‌شوند، لغو شوند، جنگ حماس علیه اسرائیل ضربه قوی‌تری خواهد زد.

بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران
بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران

روز چهارشنبه آینده، معروف به روز انتقال، زمانی است که تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه توانایی جمهوری اسلامی در تهیه و فروش موشک و پهپاد به پایان می‌رسد.

ریچارد گلدبرگ، که در دوران دولت ترامپ به عنوان مدیر مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی رژیم ایران در شورای امنیت ملی خدمت می‌کرد، در یک گفت‌وگو با فاکس نیوز اظهار داشت: رئیس‌جمهور سخنرانی و بیان می‌کند که از تصاویر ترسناکترین قتل عام یهودیان تاکنون ناراحت است. او هولوکاست را محکوم می‌کند و یک هفته بعد برنامه‌ای برای هدیه دادن به حامی حماس، یعنی جمهوری اسلامی دارد.

گلدبرگ تأکید کرد که لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی رژیم ایران، به عنوان پاداشی برای فعالیت‌های تروریستی و انتشار سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان، یک پیروزی بزرگ برای تهران خواهد بود.

متحد جمهوری اسلامی، حماس، ۱۴۰۰ نفر از جمله تعدادی از آمریکایی ها را در ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل به قتل رساند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه (MEMRI)، فاکس نیوز روز یکشنبه گزارش داد که قاسم سلیمانی، تروریست بزرگ جهانی، معمار این قتل عام بوده است.

جمهوری اسلامی در حال تهدید کردن اسرائیل است و اعلام می‌کند که دولت یهود آماده انجام حمله زمینی پیش‌بینی شده به منطقه غزه است؛ این حمله هدف آن ریشه‌کن کردن تروریست‌های حماس و سازمان نظامی این گروه است.

در یک نشست خبری اوایل این ماه، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره تمدید تحریم‌ها توسط دولت مورد سؤال قرار گرفت. پاسخ وی به این سؤال به این صورت بود: ما هنوز از تعدادی ابزار بهره می‌بریم تا بتوانیم در برابر تهدیدات خطرناکی که جمهوری اسلامی به وسیله توسعه فناوری‌های موشکی و پهپادهای مرتبط با آنها ایجاد می‌کند، مقابله کنیم.

ما در دسترس هستیم. ما قدرت تحریم‌های خود را داریم. ما کنترلی بر صادرات داریم. ما روابط دوجانبه و چندجانبه داریم. ما قبلاً هم به همان شبکه‌ها و افرادی که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بودند، هدف قرار داده‌ایم و با استفاده از تحریم‌های خود، به پاسخگویی نسبت به رژیم ایران ادامه خواهیم داد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ توسط این نهاد ۱۵ عضوی به تصویب رسید.

بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران
بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران

با توجه به اینکه آیا دولت بایدن مایل است اجازه دهد این تحریم منقضی شود، پاتل اظهار کرد: در حال حاضر هیچ پیش نمایشی برای وقوع آن وجود ندارد.

او در ادامه افزود: اگر به سوابق ما در این زمینه از زمان آغاز به کار این دولت نگاه کنید، می‌توانید متوجه شوید که ما به طور کامل قابل اعتماد هستیم. ما رژیم ایران را مسئول فعالیت‌های بدخواهانه و بی‌ثبات‌کننده‌اش می‌دانیم و قصد داریم ادامه دهیم.

گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)، تأکید کرد که در حال حاضر این یک انتخاب سیاسی نابخشودنی است. قادریم از انقضای آن جلوگیری کنیم. می‌توانیم یک نامه به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کنیم و تحریم‌های بازگشت فوری را آغاز کنیم. او سیاست بایدن در قبال جمهوری اسلامی را نادرست تلقی می‌کند.

بهنام بن طالبلو اظهار کرد: سکوت واشنگتن در مورد لغو ممنوعیت‌های موشکی سازمان ملل در زمینه آزمایش و انتقال موشک‌های جمهوری اسلامی، امری نگران‌کننده است. شعاع گسترش فعالیت‌های موشکی رژیم ایران همچنان ادامه دارد و با لغو محدودیت‌های سازمان ملل در ماه اکتبر سال جاری، تقریباً به طور قطع روسیه را نیز شامل می‌شود.

یک کارشناس ایران و یک کارشناس ارشد از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) به فاکس نیوز گفتند: لطفاً اشتباه نکنید، تصمیم اروپا برای حفظ تحریم‌های موشکی و پیشگیری از انتشار آنها در مورد جمهوری اسلامی اقدامی بی‌اهمیت نیست، حتی بدون بازگشت سریع. این به نوعی نقض اولین توافق آنهاست و بسیار مهم است.

اعضای اروپایی برجام، بریتانیا، فرانسه و آلمان، موسوم به اتحادیه اروپا ۳ ماه گذشته اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و اشاعه هسته‌ای خود را علیه رژیم ایران حفظ کنند.

توافق هسته‌ای دولت اوباما در سال ۲۰۱۵، که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، حاوی مقرراتی در مورد تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی بود که اجازه لغو شدن آنها را داده بود.

در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ از برجام خارج شد. دلیل این اقدام، به دلیل استدلال دولت وی بود که این توافق قادر به متوقف کردن تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، کاهش برنامه موشک‌های بالستیک و پایان دادن به حمایت از تروریسم نبود.

برجام به جمهوری اسلامی اجازه لغو ممنوعیت فعالیت‌های موشکی بالستیک را داد. طبق بسته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از رژیم ایران خواسته شده که هیچ فعالیتی مرتبط با طراحی و آزمایش موشک‌های بالستیک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای از جمله پرتاب اینگونه موشک‌ها تا روز انتقال انجام ندهد.

بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران
بایدن به جمهوری اسلامی پاداش می دهد؛پیروزی بزرگ برای تهران

طالبلو اخیراً یک گزارش با عنوان جلوگیری از غافلگیری تحریم‌های اکتبر و تقویت قدرت تهران را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)، ممنوعیت ارائه قطعات و فناوری موشکی توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد، همراه با محدودیت‌های صادرات موشکی به جمهوری اسلامی، به طور عمومی به عنوان تحریم موشکی شناخته می‌شود و در روز انتقال نیز لغو خواهد شد.

آمریکا و اروپایی‌ها می‌توانند برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه سیستم خرید تسلیحات جمهوری اسلامی از مکانیسم تحریم‌های فوری استفاده کنند.

با این حال طالبلو گفت که تحریم ها به پایان می رسد و تنها راه برای متوقف کردن آن از طریق بازگشت فوری بود، اما این اتفاق نخواهد افتاد زیرا اروپا و ایالات متحده همچنان به توافق (برجام) متعهد هستند.

وی افزود: در زمینه موشک‌ها، رژیم ایران به روسیه پهپاد داده است، نه موشک. احتمالاً جمهوری اسلامی منتظر این است که پس از پایان تحریم‌های سازمان ملل، تامین ماشین جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ اوکراین، را انجام دهد. لغو محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه دستگاه موشکی رژیم ایران، یک صحنه جنگ خطرناک جدید را در خاورمیانه به وجود می‌آورد.

طالبلو نوشت: هر چقدر تهران به قدرت‌های موشکی خود اعتماد بیشتری داشته باشد، نیروی تهاجمی و استفاده آشکار رژیم ایران از این تسلیحات کاهش می‌یابد. به همین ترتیب، هر چقدر تهران به قدرت موشکی خود به عنوان یک عامل بازدارنده اعتماد داشته باشد، جسورتر و بی‌محدودتر عمل خواهد کرد. این ممکن است به تأیید و حمایت از تروریسم، ترور و عدم استحکام منطقه منجر شود.

در بازار، تقاضای قابل توجهی برای پهپادهای جمهوری اسلامی وجود دارد. مقامات نظامی رژیم ایران اعلام کرده‌اند که ۲۲ کشور در تلاش برای خرید پهپادهای خود هستند.

به گفته اسرائیل، تقریباً ۵۰ کشور علاقه‌مند به استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی هستند.

در ماه ژوئیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی که تحت کنترل رژیم ایران است، گزارش کرد که سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع رژیم و ادموندو نوویلو آگیلار، همتای بولیوی او، یک تفاهمنامه دفاعی و امنیتی را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در اواخر ژوئیه گزارش داد که دولت سوسیالیست بولیوی می خواهد به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی دست یابد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا