جدیدترین اخبارجهان

مقامات دولت بایدن از پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند

جمهوریخواهان معتقدند باج ۶ میلیارد دلاری به حملات حماس به غیرنظامیان اسرائیلی مرتبط است

مقامات دولت بایدن از پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند

مقامات دولت بایدن به دنبال دفاع از انتقال دارایی‌های بلوکه شده مردم ایران به نفع تروریست‌های جمهوری اسلامی هستند. این اقدام به دلیل حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه‌ای به اسرائیل توسط گروه تروریستی فلسطینی حماس تحت حمایت ایران و شرایط مبادله زندانیان با رژیم ایران در ماه گذشته صورت می‌گیرد.

مقامات دولت بایدن از پرداخت باج 6 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند
مقامات دولت بایدن از پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند

از زمانی که مزدوران حماس روز شنبه حمله به اسرائیل را آغاز کردند، مقامات دولت بایدن تلاش کرده‌اند تا در گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی مستقیماً در این حملات دخیل است و ادعاهایی که دولت بایدن با آزاد کردن ۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده مردم ایران برای رژیم ایران به آنها کمک کرده، را رد کنند. این اقدام به عنوان بخشی از توافق برای آزادی شش شهروند آمریکایی از بازداشت ایران صورت گرفته است.

دولت بایدن از این توافق دفاع کرد و گفت که این پول در ابتدا متعلق به تهران بوده و ناشی از فروش نفت به کره جنوبی است. این مسئله در دوره دولت ترامپ، هنگامی که تحریم‌ها علیه تهران کاهش یافت، با چالش‌های تبدیل ارز روبرو شد.

آنها همچنین تأکید کرده‌اند که ایالات متحده به دقت هزینه‌های موجود در حسابی که پول در آن نگهداری می‌شود را نظارت می‌کند و جمهوری اسلامی می‌تواند از این مبالغ فقط برای اهداف بشردوستانه مانند خرید غذا و دارو استفاده کند.

مخالفان، عمدتاً جمهوری‌خواهان، مدعی هستند که این پول قابل تبدیل به واحد پولی دیگر است. همچنین، در حالی که این بودجه خاص برای حمایت از تروریسم در سراسر جهان هزینه نمی‌شود، دارایی‌های مسدود نشده به رژیم ایران اجازه می‌دهد تا مبالغ بیشتری را برای حماس، حزب‌الله، شورشیان حوثی و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با تهران هزینه کنند.

مخالفان همچنین به اظهارات ابراهیم رئیسی، در ماه سپتامبر به لستر هولت از شبکه NBC اشاره کردند.

او اعلام کرده بود که این پول مال مردم ایران و دولت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی تصمیم خواهد گرفت که از این مبالغ چگونه استفاده کند. با توجه به حمایت تاریخی رژیم ایران از این گروه که توسط ایالات متحده و دیگر کشورها به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، پس از حملات شبه‌نظامیان حماس این انتقادات را بیشتر مورد توجه قرار داد.

مقامات دولت بایدن ابتدا در شبکه های اجتماعی و سپس در برنامه های تلویزیونی پاسخ دادند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز شنبه در X نوشت: این بودجه مطلقاً هیچ ارتباطی با حملات وحشتناک امروز ندارد و اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست.

مقامات دولت بایدن در پاسخ‌های خود محکم عمل کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه گفت: زمانی برای «بازی سیاسی» نیست.

بلینکن در نمایش‌های آخر هفته گذشته برای بحث در مورد واکنش دولت به رویدادها حاضر شد و تحت فشار درباره دارایی‌های مسدود نشده قرار گرفت.

بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان، انتقادات جمهوری‌خواهان را «عمیقاً تأسف‌بار» خواند و منتقدان را به خاطر «سیاست بازی کردن در زمانی که بسیاری جان خود از دست داده‌اند و اسرائیل همچنان در معرض حمله قرار دارد» سرزنش کرد.

بلینکن در ادامه گفت که هیچ دلاری از آن حساب خرج نشده و این حساب به دقت تنظیم و توسط مقامات وزارت خزانه داری نظارت می شود.

بلینکن که از زمان آغاز جنگ با رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ و دیگر رهبران جهان صحبت کرده، این هفته به اسرائیل و اردن سفر می‌کند تا همبستگی و حمایت خود را با دولت اسرائیل نشان دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت ترامپ اجازه داد این پول به جمهوری اسلامی پرداخت شود.

مقامات دولت بایدن از پرداخت باج 6 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند
مقامات دولت بایدن از پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند

میلر، سخنگوی ارشد وزارت امور خارجه، از زمان اعلام توافق در ماه اگوست، بارها به سوالاتی که از خبرنگاران در مورد دارایی های مسدود شده مطرح کرده بودند پاسخ داده است.

میلر روز دوشنبه در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» تأکید کرد که این دارایی‌ها وجود دارد زیرا دولت قبلی، یعنی دولت ترامپ، اجازه داده بود این پول به تهران پرداخت شود و گفت که این پول فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده است.

میلر همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی به مدت طولانی از گروه‌های شبه نظامی حمایت می‌کند که ایالات متحده و متحدانش آنها را به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته‌اند. ما انتظار داریم که آنها به این کارها ادامه بدهند. وی افزود که دولت به پاسخگویی به این موضوع ادامه خواهد داد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی گفت: این پولها در بخش‌های بسیار کوچک تخصیص می‌یابد. 

کربی، یکی از مهم‌ترین مقامات دولت بایدن در زمینه‌ سیاست خارجی، در یک مصاحبه با فاکس نیوز روز سه‌شنبه، به نکات مذاکره پایبند بود و ادعا کرد که هیچ مبلغی از دارایی‌های مسدود نشده به رژیم ایران انتقال نیافته و مکانیسم‌های این حساب باعث می‌شود جمهوری اسلامی نتواند به یکباره به منابع مالی دسترسی پیدا کند.

کربی گفت: اینطور نیست که ایرانی‌ها هرگز بتوانند تمام ۶ میلیارد دلار یا حتی یک میلیارد دلار را در یک زمان دریافت کنند. ایده این است که در مقادیر بسیار کوچک تخصیص داده شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفت: هیچ دلاری از آن پول خرج نشده است.

مقامات دولت بایدن از پرداخت باج 6 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند
مقامات دولت بایدن از پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی دفاع می کنند

سالیوان روز سه‌شنبه و با کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به سوالات خبرنگاران درباره واکنش دولت به رویدادها پاسخ داد.

در یکی از سئوالات با یک خبرنگار که فشار می‌آورد و می‌پرسید آیا دولت بایدن به دلیل حملات علیه اسرائیل و همکاری با جمهوری اسلامی در این حملات، می‌خواهد دارایی‌ها را مجدداً آزاد کند، سالیوان اظهار کرد که تاکنون هیچ دلاری از آن ۶ میلیارد دلار را در اختیار نداریم.

دولت بایدن میلیاردها دلار هزینه کرد و آن را بی چون و چرا توصیف کرد.

منتظر هستیم که سالیوان، یکی از مطمئن‌ترین شخصیت‌ها در حوزه سیاست خارجی دولت جو بایدن، نقش کلیدی در تعیین رویکرد آینده دولت نسبت به مناقشات ایفا کند.

تام نایدز، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل گفت: از ابتدا حماس به طور مداوم حمله به اسرائیل را طرح ریزی کرده بود. او این ایده را رد کرد که رفع انسداد دارایی ها یک اشتباه بود.

در یک مصاحبه با ولف بلیتزر از شبکه CNN در روز دوشنبه، نایدز اعلام کرد که هنوز هیچ پولی از این دارایی‌ها خرج نشده است. او افزود که از ابتدا، ایده تحریک اسرائیل و حملات مداوم به اسرائیل در نقشه بازی حماس بوده و این گروه شبه نظامی به دنبال ایجاد هرج و مرج بوده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا