جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

واکسن تقویتی کووید-۱۹ مدرنا در کانادا مجوز قابلیت ایجاد ایمنی در مقابل اومیکرون گرفت

کانادا به واکسن تقویتی کووید-۱۹ مدرنا با قابلیت ایجاد ایمنی در مقابل اومیکرون مجوز داد

واکسن تقویتی کووید-۱۹ مدرنا در کانادا مجوز قابلیت ایجاد ایمنی در مقابل اومیکرون گرفت

وزارت بهداشت کانادا در اقدامی که مقامات بهداشتی آن را «نقطه عطفی» در واکنش کانادا به پاندمی می دانند، مجوز استفاده از اولین دوز تقویتی واکسن کووید-۱۹ با قابلیت هدف گیری واریانت ها را صادر کرد.

واکسن تقویتی کووید-۱۹ مدرنا در کانادا مجوز قابلیت ایجاد ایمنی در مقابل اومیکرون گرفت
واکسن تقویتی کووید-۱۹ مدرنا در کانادا مجوز قابلیت ایجاد ایمنی در مقابل اومیکرون گرفت

روز پنجشنبه، وزارت فدرال نظارت بر بهداشت (Health Canada) اعلام کرد که به واکسن کووید-۱۹ دو ظرفیتی مدرنا با قابلیت هدف گیری اومیکرون برای افراد ۱۸ سال و بالاتر مجوز داده است.

دوز تقویتی دوظرفیتی اسپایک‌وکس (Spikevax Bivalent) یک نسخه تطبیق یافته از واکسن ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) مدرنا است که هر دو سویه اصلی کووید-۱۹ و همچنین واریانت اومیکرون را هدف قرار می دهد. واریانت جهش یافته و بسیار سرایت پذیر ویروس کرونا جدید از نوامبر ۲۰۲۱ به طور گسترده در کانادا در حال انتقال بین مردم است.

وزارت بهداشت کانادا گفت «وزارت بهداشت پس از بررسی علمی جامع و مستقل شواهد به دست آمده به این نتیجه رسید که واکسن تقویتی دو ظرفیتی اسپایک‌وکس مدرنا (Moderna Spikevax) ایمن و موثر است.»

«همچنین مشخص شد که [این واکسن] پاسخ ایمنی خوبی در برابر سویه های فرعی اومیکرون شامل BA.4 و BA.5 ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود طول مدت دوام مصونیت ایجاد شده را افزایش دهد.»

چه کسانی باید این واکسن را تزریق کنند؟

طبق اطلاعات مربوط به مجوز این واکسن که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است دوز مصرف تجویز شده برای این واکسن شامل یک فاصله زمانی «حداقل چهار ماهه پس از تزریق سری اولیه و/یا دوز تقویت کننده قبلی» است.

کمیته مشاور ملی ایمن سازی (NACI) روز پنجشنبه با صدور دستورالعملی گفت که باید واکسن دوظرفیتی مدرنا برای بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر که به آنها توصیه شده است در پاییز دوز تقویتی تزریق کنند، ارائه شود.

کمیته مشاور ملی ایمن سازی گفت که با وجود این که هیچ اطلاعاتی در مورد اثربخشی، سطح مصونیت زایی یا ایمنی این واکسن تقویتی در افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد، اما مزایای آن ممکن است «بیشتر از هر خطر بالقوه‌ای باشد که در حال حاضر ناشناخته است.»

دوز ۵۰ میکروگرم که (همانند سایر واکسن های کووید-۱۹) به صورت تزریق عضلانی تجویز می شود می تواند عوارض جانبی شایعی از جمله درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق، و همچنین خستگی، درد و سفتی عضلانی، تب و لرز ایجاد کند.

وزارت بهداشت هشدار می دهد که اگر به دوز قبلی واکسن کووید-۱۹ مدرنا واکنش آلرژیک داشته اید نباید این واکسن را تزریق کنید.

واکسن دو ظرفیتی مدرنا اولین واکسن با قابلیت هدف گیری واریانت اومیکرون در کانادا خواهد بود. شرکت فایزر-بیوان‌تک (Pfizer-BioNTech) نیز تقویت کننده دو ظرفیتی خود را برای ارزیابی نظارتی به وزارت بهداشت کانادا تحویل داده است. درخواست ارزیابی نظارتی فایزر در ۲۵ جولای به سازمان فدرال نظارت بر بهداشت کانادا تحویل داده شده است، و اگرچه مجوز واکسن فایزر ممکن است به زودی صادر شود، انتظار نمی رود که بخشی از اطلاعیه روز پنجشنبه (در مورد توزیع این نوع واکسن در پاییز) باشد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا