ایرانجدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

پرواز ۷۵۲ : کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد خواستار مسئولیت پذیری ایران و پرداخت غرامت شدند

کشورهای کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد با انتشار بیانیه ای خواستار مسئولیت پذیری ایران در قبال سرنگونی پرواز ۷۵۲ شدند

پرواز ۷۵۲ : کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد خواستار مسئولیت پذیری ایران و پرداخت غرامت شدند

نمایندگان کشورهای کانادا،‌ اوکراین، سوئد و انگلستان، اعضای گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی به قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین ایر، باانتشار بیانیه‌ای خواستار مسئولیت پذیری ایران در قبال سرنگونی این پرواز در حوالی تهران شدند.  پرواز ۷۵۲ 

پرواز ۷۵۲ : کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد خواستار مسئولیت پذیری ایران و دریافت غرامت شدند
پرواز ۷۵۲ کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد خواستار پرداخت غرامت شدند

وزرای این کشورها که در این حادثه تعدادی از شهروندان شان در دی ماه ۱۳۹۸ بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران ایران کشته شدند، در این بیانیه اقداماتی را که تاکنون ایران در این رابطه انجام داده نقض قوانین بین المللی خواندند.

آنها در این بیانیه همچنین از مسئولان ایران خواستند نه تنها در رابطه با این حادثه توضیحات کافی دهد بلکه به اشتباه خود اقرار کرده و نسبت به جبران خسارت شهروندان این کشورها که متحمل آسیب های «جدی و جبران‌ناپذیر» شده اند گام برداشته و برای عدم تکرار چنین اتفاقاتی تضمین کافی دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه از ایران خواسته شده تا محاکمه عاملان این حادثه را شفاف و علنی انجام داده و تاریخی را نیز برای شروع گفتگوهای رسمی با هدف جبران خسارات مادی و معنوی بازماندگان بر اساس عرف و قوانین بین‌المللی مشخص کند.

این پرواز حامل ۱۷۶سرنشین بود که بیشتر آنها را شهروندان دوتابعیتی ایرانی تشکیل می دادند.

اواخر فروردین ماه امسال مقامات ایران از بازداشت ۱۰ نفر به دلیل نقشی که در سرنگونی هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین داشتند خبر دادند، اما پس از آن هیچگونه اطلاعات رسمی درباره هویت، سمت یا اتهام‌های مطرح شده علیه آنها را منتشر نشد.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته مقام‌های ایرانی حتی خانواده‌های قربانیان را آزار می‌دهند یا به گفته مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر، «هر امیدی به برقراری عدالت را از میان ببرند.»

مایکل پیج  قربانیان پرواز ۷۵۲    مایکل پیج   قربانیان پرواز ۷۵۲    مایکل پیج

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا