ایرانجدیدترین اخبار

برگزاری سالگرد کیان پیرفلک در فضای امنیتی شدید

مأموران سرکوبگر اجازه حضور مردم در مراسم سالگرد کیان را نمی‌دهند

سالگرد کیان پیرفلک در فضای امنیتی شدید یک هفته زودتر برگزار شد

در روز پنجشنبه ۱۸ آبان، مراسم یادبود کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه که در سال گذشته کشته شد، در فضایی امنیتی فراوان در آرامستان پرچستان شهر ایذه برگزار شد.

بر اساس گزارش‌های منابع محلی، در این مراسم که یک هفته زودتر از تاریخ اصلی و بدون اعلام قبلی برگزار شد، خانواده پیرفلک و تعداد محدودی از اهالی روستا حضور داشتند.

ماموران سرکوب حکومت نیز جلوی حضور اقوام و آشنایان خانواده پیرفلک در این مراسم را گرفتند.

همچنین گزارش شده است که در روز پنج‌شنبه، فضای ایذه بسیار امنیتی بوده و نیروهای امنیتی در سراسر منطقه حاضر بودند.

پس از برگزاری مراسم سالگرد، میثم پیرفلک، پدر کیان، در یک ویدیوی منتشر شده در استوری اینستاگرام خود، از تمامی افرادی که از آغاز این مصیبت تاکنون با خانواده‌اش همدردی، همدلی و همراهی کرده‌اند، تشکر و سپاسگزاری کرد.

در ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند، مشاهده می‌شود که ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، پس از ماه‌ها بی‌خبری و سکوت در حال سوگواری بر مزار فرزندش قرار دارد.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از جمله کشته‌شدگان خیزش سراسری، در پیام‌های منتشر شده در رسانه اجتماعی ایکس تایید کرد که مراسم سالگرد کیان تحت شدیدترین فشارهای امنیتی برگزار شده است.

او همچنین در استوری اینستاگرام خود ذکر کرد: فضای شهر ایذه با حداکثر تدابیر امنیتی مواجه بود و نیروهای امنیتی در مسیر بازگشت از مزار میلاد سعیدیان‌جو به مادر و خواهر او حمله کرده و با استفاده از اسلحه آن‌ها را تهدید نموده‌اند.

همزمان با کیان پیرفلک، میلاد سعیدیان‌جو نیز در ایذه به دلیل شلیک مأموران جان خود را از دست داد، و خانواده او در سال گذشته تحت فشارها و تهدیدهای امنیتی شدید قرار داشتند.

فاطمه حیدری در پیام‌های خود اعلام کرد که دو شهروند ایذه‌ای به دلیل ارتباط با مراسم سالگرد کیان پیرفلک بازداشت شده‌اند.

در همان زمان، مرکز مشاوره حقوقی دادبان اعلام کرد که نه تنها ماموران سرکوب از حضور خانواده سعیدیان‌جو، بلکه از حضور کوکب بداغی و دیگر اقوام خانواده پیرفلک نیز در محل مزار جلوگیری کرده‌اند. همچنین، بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان که قصد داشتند در این مراسم شرکت کنند، بازگردانده شده‌اند.

در حین خیزش سراسری که در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۱، حداقل هفت شهروند ایذه‌ای از جمله سه کودک به دلیل تیراندازی نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند. در این حادثه، پدر کیان پیرفلک نیز جراحات شدیدی دیده و نخاع او قطع شد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی واقعه کشته شدن کیان پیرفلک را به گروه‌های تروریستی نسبت دادند، اما ماه‌منیر مولایی‌راد در روز خاکسپاری فرزندش با صراحت اعلام کرد که نیروهای حکومت خودروی آنها را به رگبار بسته‌اند.

ماه‌منیر مولایی‌راد مدت ها تلاش می‌کرد تا عاملان و مسئولان قتل فرزندش مجازات شوند و در حساب کاربری خود، مطالبی را در اعتراض به حکومت منتشر می‌کرد. در روز ۲۱ خرداد، در حاشیه مراسم دهمین سالگرد تولد کیان پیرفلک که در مزار او برگزار شد، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به پویا مولایی‌راد، پسرعموی ۲۱ ساله ماه‌منیر حمله کردند و او را به قتل رساندند.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که نهادهای امنیتی پیکر پویا را به خانواده تحویل داده‌اند با شرطی که ماه‌منیر سکوت کند و از فعالیت در فضای مجازی خودداری کند.

در تصویری که از ماه‌منیر مولایی‌راد در مراسم پنج‌شنبه بر مزار کیان پیرفلک منتشر شد، او با حجاب اجباری دیده می‌شود. این در حالی است که تصاویر قبلی از مادر کیان نشان از حجاب اجباری نداشت. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تصویر گریان ماه‌منیر را منتشر کرده‌اند و سکوت معنادار او را به عنوان ضربه‌ای مهلک برای حکومت تشخیص داده‌اند.

همزمان با سالگرد اعتراضات آبان، که به نام «آبان خونین» در ادبیات عمومی شناخته می‌شود، فضای امنیتی در برخی نقاط دیگر نیز تشدید یافته است. در روز پنج‌شنبه، اطلاعاتی از جو شدید امنیتی در محدوده مترو تئاتر شهر تهران و حضور فراوان نیروهای سرکوب منتشر شده است.

با توجه به گفته شاهدان، نیروهای حکومتی با برخورد خشونت‌آمیز و صدای بلند، به مردم تذکر حجاب می‌دادند، و همچنین تعدادی از زنان با چادر، از افرادی که حجاب اجباری نداشتند، فیلم می‌گرفتند.

میثم پیرفلک  میثم پیرفلک

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا