ایرانجدیدترین اخبار

شبکه‌های اجتماعی در ایران پایگاهی برای انتقال اطلاعات و هماهنگی مردم ایران

رفتار وحشیانه جمهوری اسلامی با معترضان و فقدان منابع موثق، شبکه‌های اجتماعی را به ابزاری ضروری برای انتقال اطلاعات از خیابان ها تبدیل کرده است

شبکه‌های اجتماعی در ایران پایگاهی برای انتقال اطلاعات و هماهنگی مردم ایران

پس از قتل مهسا امینی، ده‌ها هزار نفر را بر آن داشت تا به خیابان‌ها آمده و به سیاست‌های زن‌ستیزانه و سرکوبگرانه جمهوری اسلامی اعتراض کنند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران پایگاهی برای انتقال اطلاعات و هماهنگی مردم ایران
شبکه‌های اجتماعی در ایران پایگاهی برای انتقال اطلاعات و هماهنگی مردم ایران

پست‌های شبکه‌های اجتماعی تصاویری از زنان در حال سوزاندن روسری یا کشیدن معترضان، ضرب و شتم و کشته شدن معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی در گذشته بستری مناسب برای ایرانی‌هایی بود که به دنبال اطلاعات بی‌طرفانه بودند و با اعتراض‌های کنونی اینترنتی اهمیت بیشتری پیدا کرد.

زیر نظر خامنه‌ای

ضریب نفوذ اینترنت در ایران بر اساس برآوردهای بانک جهانی بیش از ۸۴ درصد است.

بر اساس آمار وب سایت Globalstats برای اکتبر ۲۰۲۲، نزدیک به ۲۷ درصد از ایرانیان از پینترست استفاده می کنند و پس از آن اینستاگرام (۱۷ درصد)، Reddit (13.3 درصد) و توییتر (۱۰.۴ درصد) قرار دارند.

پاول دوروف موسس تلگرام گفته است که تلگرام در بین جوانان ایران نیز بسیار محبوب است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر در کشور دارد. این تقریباً نیمی از جمعیت کشور است. 

اینستاگرام و واتس‌اپ تا سپتامبر که دولت دسترسی به این پلتفرم‌ها را محدود کرد، محبوب بودند. در سال ۲۰۲۱، ۸۹ درصد از ایرانیان از اینستاگرام استفاده می کردند.

اپراتورهای شبکه تلفن همراه و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند که توسط خامنه‌ای از طریق شبکه پیچیده شرکت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و در نهایت چهار نهاد اقتصادی: بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام نظارت می شوند.

بنابراین مردم در ایران برای اخبار بی‌طرفانه به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند و از طریق شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به اینترنت دسترسی دارند تا از کنترل رژیم عبور کنند. و به جای خفه کردن ارتباطات، نظارت بیشتر تنها به خشم معترضان دامن زده است. برخورد سنگین حکومت با معترضان، که شامل دستگیری، شکنجه و محکومیت مجرمان می شود، در واقع به افکار عمومی جهت داده است.

 در نتیجه، شبکه‌های اجتماعی دو کارکرد حیاتی را در کشور به عهده گرفته‌اند. اول این است که مردم را در مورد آنچه واقعاً در حال وقوع است آگاه می کنند و برای نهادهای حقوق بشر رویدادها را ثبت می کنند. دوم این است که به عنوان ابزاری برای هماهنگی مردم، برای سازماندهی اعتراضات به صورت روزانه عمل کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور

 شبکه‌های اجتماعی، از VPN برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

فضای مجازی بهترین راه برای تبادل اطلاعات درباره جنایت‌های جمهوری اسلامی است. شبکه های اجتماعی به مردم کمک می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد اعتراضات کسب کنند و به دیگران اطلاع دهند.

فعالیت در خارج از کشور

در حالی که شهروندان داخل کشور با اینترنت کند و دسترسی محدود به اخبار مستقل دست و پنجه نرم می کنند، فعالان خارج از ایران تلاش می کنند به جامعه بین المللی کمک کنند تا بفهمد در داخل چه می گذرد. 

 در میان اعتراضات، نقش رسانه های اجتماعی در حال افزایش است و هر خبری در مورد مردم ایران تقریباً منحصراً از طریق شبکه‌های اجتماعی، شهروندخبرنگاران و فعالان آنلاین به دنیا می رسد. می توانیم ببینیم که چگونه روزنامه نگاران و خبرگزاری ها اغلب از رسانه های اجتماعی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند، به ویژه در مکان هایی که حضور فیزیکی غیرممکن یا خطرناک است. 

اما رسانه های اجتماعی دارای معایبی هستند: اتهاماتی مبنی بر انتشار اطلاعات نادرست از سوی جمهوری اسلامی و انتشار اخبار جعلی در مورد اعتراضات در رسانه های اجتماعی وجود دارد. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا