جدیدترین اخبارجهان

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می‌کند

حمله به سالن کنسرت چهره پوتین را تخریب کرد؛ او سعی می‌کند از آن برای جلب حمایت در جنگ اوکراین استفاده کند

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

یک هفته پیش، رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در یک رویداد پس از انتخابات که در میان جوانانی با تی‌شرت‌هایی که روی آن نوشته شده بود «پوتین – روسیه – پیروزی» احاطه شده بود، پیروزمندانه به نمایش درآمد و با اطمینان از انتقاد غرب برای رأی‌گیری که نه آزادانه و نه عادلانه بود، کنار زد.

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند
حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

این آخر هفته، ولادیمیر پوتین بسیار متفاوتی به ملتی که از قتل عام در یک کنسرت راک در حومه مسکو شوکه شده بود، سخنرانی کرد. وجهه او به عنوان یک رهبر سرسخت توسط افراد مسلحی که ده ها قربانی را به خاک و خون کشیدند، تحت کنترل پلیس یا نیروهای امنیتی قرار گرفت.

او با حضور در تلویزیون در روز شنبه، ساعاتی پس از حمله که منجر به کشته شدن ۱۳۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد، تلاش کرد تا با ادعای ارتباط بین مردان مسلح و اوکراین، آن را در خدمت اهداف سیاسی خود قرار دهد و گفت که مهاجمان قصد داشتند به آنجا فرار کنند. او هیچ اشاره‌ای به گروه دولت اسلامی که مسئولیت آن را بر عهده گرفت، یا انکار کی‌یف دست داشتن در این امر، نکرد.

این اولین بار نیست که پوتین در حدود یک ربع قرن قدرت خود سعی می کند از شکست سرویس های امنیتی خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

این افسر ۷۱ ساله سابق کا.گ.ب در آخرین روز سال ۱۹۹۹ در حالی به قدرت رسید که جنگی را برای سرکوب جدایی طلبان در جمهوری عمدتا مسلمان چچن که به استان همسایه حمله کرده بودند، رهبری می کرد.

او همچنین چچنی‌ها را مسئول یک سری بمب‌گذاری‌های آپارتمانی در روسیه دانست و شخصیت ماچوی خود را با قول معروف برای تعقیب تروریست‌ها پررنگ کرد، اگر آنها را در بیرون خانه بگیریم، آنها را در توالت می‌ریزیم.

برخی از منتقدان کرملین ادعا کردند که بمب‌گذاری‌های آپارتمانی در سال ۱۹۹۹ می‌توانست توسط آژانس‌های امنیتی روسیه در یک عملیات پرچم دروغین برای کمک به ظهور پوتین و جلب حمایت گسترده از جنگ در چچن انجام شده باشد. این ادعاها هرگز به طور مستقل ثابت نشد و به شدت توسط پوتین و مقامات کرملین رد شد.

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند
حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حالی که اتهامات مسکو درباره ارتباط با اوکراین در حمله روز جمعه را رد کرد و پوتین را متهم کرد که از شهروندان خود به عنوان مصرف‌شده استفاده می‌کند، به آنها اشاره کرد.

مدت ها پس از پایان نبرد در چچن، روسیه متحمل یک سری حملات مرگبار شد، از جمله محاصره در سال ۲۰۰۲ در یک تئاتر مسکو و بحران گروگانگیری در سال ۲۰۰۴ در مدرسه ای در بسلان در جنوب روسیه. سایر حملات حمل و نقل عمومی و همچنین بمب گذاری های هواپیما و فرودگاه مرتبط با جدایی طلبان چچن و بعداً به القاعده و گروه دولت اسلامی را هدف قرار دادند.

اما این موارد در سال‌های اخیر نادر بوده است، زیرا رمضان قدیروف، قدرتمند منطقه‌ای مورد حمایت مسکو، از نیروهای امنیتی خود برای ایجاد ثبات در چچن استفاده کرد. حمله روز جمعه احساس آسیب‌پذیری روسیه را زنده کرد که پوتین به‌رغم جنگ در اوکراین، به دنبال جایگزینی آن با کنترل قوی و ثبات داخلی است.

منتقدان کرملین به پوتین حمله کردند که پلیس و سرویس‌های امنیتی گسترده روسیه را بر سرکوب مخالفان سیاسی، گروه‌های حقوق بشر و فعالان LGBTQ+ متمرکز می‌کند، در حالی که کشور را بدون محافظت از تهدیدات افراط‌گرایان مسلح ترک می‌کند.

ماریا پوچیخ، یکی از همکاران ارشد الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان که ماه گذشته در یک مستعمره جنایی قطب شمال درگذشت، گفت که سازمان‌های امنیتی بیش از حد مشغول مبارزه با سیاستمداران، فعالان و روزنامه‌نگاران بودند، بنابراین زمانی برای مقابله با تروریست‌ها نداشتند.

بسیاری از مفسران تعجب کردند که چگونه مهاجمان می توانند حمله مرگبار خود را انجام دهند و مجتمع تفریحی را بدون هیچ پاسخ پلیسی ترک کنند. مقامات گفتند که افراد مسلح مظنون ساعاتی بعد در منطقه غربی بریانسک در حالی که عازم اوکراین بودند دستگیر شدند. حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند
حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

آنچه رخ داد از این جهت منحصر به فرد است که برای اولین بار در روسیه، طی یک حمله تروریستی در این مقیاس، نیروهای امنیتی به هیچ وجه نتوانستند از اقدام تروریست ها جلوگیری کنند آنها آزادانه وارد ساختمان شدند، تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، و ولادیسلاو اینوزمتسف، تحلیلگر سیاسی در تفسیری نوشت با آرامش صحنه کشتار را ترک کردند. سال‌ها تشدید تدابیر امنیتی و تریلیون‌ها روبل بیهوده خرج شد.

مقامات آمریکایی مسئولیت گروه وابسته به دولت اسلامی را تایید کردند و همچنین گفتند که اوایل ماه جاری اطلاعاتی را در مورد حمله برنامه ریزی شده به مسکو با روسیه به اشتراک گذاشته اند و افزودند که هیچ گونه دخالت اوکراینی در آن وجود ندارد.

اما سه روز قبل از حمله، پوتین هشدار ایالات متحده را به عنوان تلاشی برای ترساندن روس ها و باج گیری کرملین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری محکوم کرد.

مارک گالئوتی، رئیس موسسه مشاوره اطلاعات مایاک، گفت که پوتین ضربه بزرگی به وجهه خود به عنوان مدافع سرسخت میهن زده است.

او گفت که این حمله مرگبارترین حمله به خاک روسیه در دو دهه اخیر مشروعیت پوتین را خواهد خورد و این حس کند و شتابان را ایجاد می کند که این دیگر آن پوتینی نیست که بود، او دیگر واقعاً مناسب زمان نیست، و او دیگر نمی تواند به وعده هایش عمل کند.

گالئوتی با ادعاهای برخی از منتقدان کرملین مبنی بر اینکه واکنش آهسته و بی‌معنای رسمی به این حمله نشانه احتمالی یک عملیات پرچم دروغین است، مقابله کرد و گفت که جلوگیری از چنین خونریزی‌هایی برای مقامات همیشه چالش برانگیز است.

او در یک پادکست گفت شناسایی توطئه های تروریستی، به ویژه توطئه های نسبتاً کوچک، قبل از وقوع، اغلب بسیار دشوار است. گاهی اوقات تروریست ها همیشه از آنجا عبور می کنند، صرف نظر از اینکه افسران ضد جاسوسی شما چقدر توانایی دارند، چقدر پلیس دارید، چند دوربین دارید.

پوتین به گروه دولت اسلامی اشاره ای نکرد و در عوض گفت که افراد مسلح مظنون در حالی که می خواستند از طریق پنجره ای که از قبل در اختیار آنها قرار داده شده بود به اوکراین فرار کنند، دستگیر شدند، حتی اگر طبق گزارش ها در حدود ۱۴۰ کیلومتر (نزدیک به ۹۰ مایل) از مرز اوکراین دستگیر شدند.

اگر پوتین اظهارات خود را با مقصر دانستن مستقیم اوکراین به خاطر انجام این حمله دنبال کند، احتمالاً از آن به عنوان توجیهی برای حملات شدیدتر استفاده خواهد کرد.

پوتین پس از انتخابات گفت که مسکو به دنبال گسترش دستاوردهای خود در اوکراین برای ایجاد یک منطقه حائل برای محافظت از روسیه در برابر حملات دوربرد و حملات فرامرزی خواهد بود. او همچنین هشدار داد که حملات اخیر اوکراین به مناطق مرزی بدون مجازات نخواهد ماند.

ساعاتی قبل از خونریزی سالن کنسرت روز جمعه، ارتش روسیه رگباری را بر روی سیستم انرژی اوکراین به راه انداخت و بزرگترین نیروگاه برق آبی این کشور را فلج کرد و بیش از یک میلیون نفر را بدون برق در آنچه وزارت دفاع روسیه آن را حملات تلافی جویانه توصیف کرد، رها کرد.

تندروهای روسی به حمله به سالن کنسرت با درخواست برای اقدامات شدیدتر پاسخ دادند اما علیه اوکراین، نه تهدیدات افراطی ستیزه جو.

کنستانتین مالوفیف، مالک یک رسانه ناسیونالیست خشن، از کرملین خواست تا قبل از استفاده از همه ابزار برای حمله به اوکراینی ها ۴۸ ساعت فرصت دهد تا شهرهای بزرگ را ترک کنند.

الکساندر دوگین، یک ایدئولوژیست تندرو که دخترش در سال ۲۰۲۲ در یک بمب گذاری با خودروی بمب گذاری شده توسط اوکراین کشته شد، خواستار بسیج کامل برای آزادسازی کی‌یف و سایر شهرهای بزرگ شد.

پوتین در سپتامبر ۲۰۲۲ دستور بسیج نسبی ۳۰۰۰۰۰ نیروی ذخیره را صادر کرد، در حالی که ارتش روسیه تحت یک ضد حمله سریع اوکراین عقب نشینی کرد. این اقدام بسیار نامحبوب باعث شد صدها هزار نفر از روسیه فرار کنند تا آنها را برای سربازی نگیرند.

سال گذشته، ارتش استخدام داوطلبانی را که با دستمزدهای نسبتاً بالا و سایر مزایا جذب شده بودند، افزایش داد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که سال گذشته بیش از ۵۴۰ هزار قرارداد نظامی امضا کردند.

تندروهای روسی همچنین برای اقدامات سختی مانند بازگرداندن مجازات اعدام که با پیوستن روسیه به شورای اروپا در سال ۱۹۹۷ غیرقانونی بود، فشار آورده اند. 

ولادیمیر واسیلیف، قانونگذار ارشد حزب اصلی کرملین، روسیه متحد، گفت این موضوع به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم به دست آمده به روحیه و انتظارات جامعه پاسخ خواهد داد.

حمله داعش به مسکو چهره سرسخت پوتین را تخریب می کند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا