جدیدترین اخبارجهان

ودانت پاتل گفت ایران باید پاسخ سئوال‌های آژانس را بدهد

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت جمهوری اسلامی باید پاسخ سئوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بدهد

ودانت پاتل گفت جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ سئوال‌های آژانس را بدهد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «تأکید دارد که دیر یا زود جمهوری اسلامی باید پاسخ سؤالهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد فعالیتهای خود را در سه سایت اظهارنشده اش به آن نهاد بدهد.»

وی که در کنفرانس خبری تلفنی سخن می گفت در جمع خبرنگاران افزود «موضع آمریکا چه بصورت عمومی و چه خصوصی، رک و واضح به ایران منتقل شده و این تنها راه حل این موضوع است، ایران باید به آن سؤالها پاسخ بدهد.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «پاسخگویی ایران در این مورد یک وظیفه قانونی است و دولت بایدن هیچ شرط و شروطی برای بسته شدن این پرونده و اجرای توافق برای احیای برجام، در صورت تحقق، نمی پذیرد.»

ایران فعالیت در آن سه سایت را «اتهام» و «ساخته و پرداخته سیاسی و بی‌اساس آژانس» بر مبنای اطلاعات از سوی اسرائیل می داند. اطلاعات در مورد آن سایت‌ها در مدارکی پیدا شد که اسرائیل چهار سال پیش در عملیاتی از ایران خارج کرد.

این درحالی است که امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران یک روز پس از دریافت نظرات آمریکا در مورد تغییراتی که جمهوری اسلامی در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌خواهد در تانزانیا اصرار کرد که آن پرونده باید بسته شود.

امیرعبداللهیان، همان موضع را در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر تکرار کرد.

در دو هفته گذشته به کرات از وزارت خارجه آمریکا شنیده شده که فقط زمانی با بسته شدن آن پرونده در آژانس موافقت خواهد کرد که ایران پاسخ‌های قانع‌کننده به پرسش‌های آژانس بدهد و مدیرکل آن نهاد به شورای حکام اعلام کند.

گزارش‌ها از مقامات ایران حاکی از آن است که جمهوری اسلامی توافق را منوط به بسته شدن این پرونده اعلام کرده است.

گفتنی است یائیر لاپید روز پنجشنبه نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه آمریکایی‌‌ها بخش بزرگی از مواردی را که ما می‌خواستیم در پیش‌نویس‌ها بگنجانند، پذیرفته‌اند افزود: این یک تغییر خوشایند است و گفت‌وگو با آنها خوب است و ما به آن ادامه خواهیم داد. توافق کنونی یک توافق بد است.

آقای لاپید در ارتباط با تلاش‌های اسرائیل علیه احیای برجام به سفر روز سه‌شنبه ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشینگتن و همچنین سفر بنی گانتز، وزیر دفاع به آمریکا اشاره کرد که از روز پنجشنبه آغاز شده است.

سایتهای هسته‌ای ایران  سایتهای هسته‌ای ایران  سایتهای هسته‌ای ایران  تلاشهای اسرائیل علیه ایران  تلاشهای اسرائیل علیه ایران  تلاشهای اسرائیل علیه ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا