انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند

اولین پیوند ریه روی بیمار کرونایی در کانادا

پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند

پزشکان اولین عمل پیوند دوگانه ریه را به طور موفقیت آمیز روی مردی که هر دو ریه خود را در اثر آسیب جدی ریوی ناشی از کووید-۱۹ از دست داده بود، در کانادا انجام دادند. پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند. پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از سی تی وی
تیم ساوی ۶۱ ساله، در ماه دسامبر با احساس سرگیجه در خانه اش در می سی ساگا، انتاریو متوجه ابتلا خود به بیماری کووید-۱۹ شد. تنها ظرف چند روز در حالی که قادر به نفس کشیدن نبود کارش به بیمارستان کشید.

ساوی گفت، «وقتی به بیمارستان رسیدم تحت درمان با اکسیژن ۱۰۰ درصد قرار گرفتم، از آن به بعد وضعیت به همان حال باقی ماند و دیگر امکان کاهش سطح اکسیژن دریافتی من وجود نداشت » ، «در این مرحله اوضاع من بطور جدی رو به وخامت گذاشت».

ساوی در ماه ژانویه با داشتن علائم نارسایی حاد تنفسی- یا از کار افتادن ریه- در اثر کووید-۱۹ به واحد مراقبت های ویژه در بیمارستان عمومی تورنتو منتقل شد.

در این مرحله، ساوی تحت درمان با اکسیژن رسانی غشایی خارج از بدن (ECMO) قرار گرفت که در این روش درمانی خون بیمار برای اکسیژن دهی به خارج از بدن و به درون ریه مصنوعی پمپاژ می شود و سپس به درون بدن بیمار برگردانده می‌شود که در واقع پشتیبانی بای‌پس قلبی-ریوی برای بیمار فراهم می کند.

متخصص ریه و مجاری تنفسی و عضو گروه پیوند ریه بیمارستان عمومی تورنتو، دکتر استیون جووِت (Dr. Stephen Juvet) گفت «تا جایی که ما می دانستیم واقعا هیچ امیدی به بهود او نبود، اوضاع به شدت وخیم به نظر می رسید، و کاملا نامحتمل بود که بتواند از این شرایط سخت بهبود یابد».

ساوی با از کارافتادگی سایر اندام ها روبرو نبود، اما شانس بسیار کمی برای بهبود ریه ها داشت، به همین دلیل بود که پزشکان از طریق پیوند ریه، شانسی برای زنده ماندن به او دادند.

دکتر مارسلو سایپل (Dr. Marcelo Cypel)، یکی از جراحان قفسه سینه دانشگاه شبکه سلامت گفت ساوی با زخم های شدید ریوی ناشی از کووید-۱۹ و دو ماه بستری در آی‌سی‌یو بدون هیچ گونه بهبودی، باعث شد تیم پزشکی او به این نتیجه برسند که «تنها شانس زنده ماندن او پیوند ریه است».

در اواسط فوریه، ساوی به عنوان اولین بیمار کووید-۱۹ در کانادا تحت عمل پیوند هر دو ریه قرار گرفت.

طبق گفته سایپل خطر از بیخ گوش ساوی گذشت. «فکر می کنم اگر پنج تا هفت روز دیرتر ریه ها برای پیوند او تأمین می شد، احتمالا شرایط پیوند ریه را از دست می داد».

ساوی پس از عمل گفت، «فوق العاده حالم خوب است». او که ۳۰ پوند کاهش وزن داشته، می گوید «همه» از بهبود سریع من شگفت زده شده بودند.

تقریبا ۴۰ پیوند ریه بر روی بیماران کووید-۱۹ در سراسر جهان انجام شده است، عملی که دارای ریسک بالا و همراه با مصرف مادام العمر داروهای ضروری برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی درنظر گرفته می شود.

با افزایش واریانت های نگران‌کننده در کانادا و گرایش آنها به ابتلای گروه های جوان تر بیماران، پیوند ریه در موارد وخیم کووید-۱۹ می تواند رواج بیشتری پیدا کند.

دکتر شاف کشاوجی (Dr. Shaf Keshavjee)، ریاست بخش جراحی دانشگاه شبکه سلامت در تورنتو و مدیر گروه پیوند ریه تورنتو گفت در شرایط انتظار و مراقبت قبل از تصمیم گیری قرار داریم.

دکتر کشاوجی گفت، «امروز صبح جلسه ای با سایر مراکز پیوند اعضاء در کانادا داشتیم، آنها نیز به نوعی مراقب و منتظر هستند، و برای تصمیمات بعدی شرایط را تحت نظر دارند … در حالی که می دانند این نوع پیوندها بسیار دشوار و دارای ریسک بالا هستند».

اما پیوند ریه برای بیماران کووید-۱۹ به معنای اضافه کردن افراد بیشتری به لیست طولانی پیوند اعضاء، و کاستن از شانس افرادی است که از قبل در لیست انتظار قرار دارند- از طرفی پزشکان نیز نمی توانند با اطمینان کافی پیش بینی کنند که ریه های کدام بیمار می تواند بدون نیاز به پیوند بهبود پیدا کند. 

کشاوجی می گوید، «متوسل شدن به پیوند در واقع پاسخ به این پرسش دشوار است که در چه مرحله ای ریه به طرز جبران ناپذیری آسیب دیده است؟»

او اضافه کرد که قبلا روش درمانی ECMO می توانست بیمار را برای «چهار تا شش هفته» زنده نگهدارد، اما در حال حاضر می تواند به مدت شش تا هفت ماه ادامه پیدا کند.

او گفت، «ما شاهد بهبود ریه ها ظرف سه ماه، تا چهار و حتی پنج ماه بوده ایم، بیماران از دستگاه ECMO جدا می شوند و به زندگی خود برمی گردند، بنابراین در چه شرایطی سراغ گزینه پیوند می روید؟ از کجا می دانید که ریه ها به طرز جبران ناپذیری آسیب دیده اند- ممکن است ریه در بسیاری از سی تی اسکن‌ها و تصاویر ایکس-ری به شدت آسیب دیده به نظر برسد، ولی بهبود پیدا کند».

کشاوجی می گوید، در پرونده ساوی، بهبود ریه های او «به شکل ناسازگاری» در حال پیشرفت بود و دچار زخم های شدید و فیبروم شد. در این هنگام ما وارد گفتگو با بیمار شدیم که « می دانی، تنها راه نجات تو از این وضعیت، پیوند است».

ساوی امیدوار است که طی چند ماه آینده به خانه برگردد، اما پس از اینکه تمام اعضای خانواده اش به کووید-۱۹ مبتلا شدند، در حالی که روی تحت بیمارستان بود به طور جدی به مردم هشدار داد. پدر-زن آینده ساوی، هوانیتو تِنگ که ۸۰ سال داشت فوت کرد، اما شریک زندگی او جولی گارسیا و پسرش به هیچ وجه بیمار نشدند.

او گفت،«این برای من فرصتی است که به مردم بگویم، حتی برای یک دقیقه ازمراقبت کردن غافل نشوید». «این بیماری به شدت قوی است و بسیار سریع عمل می کند. باورکردنی نیست. امیدوارم هیچ کدامتان هرگز به آن دچار نشوید». پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند

پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-19 را انجام دادند
پزشکان اولین پیوند هر دو ریه بر روی بیمار کووید-۱۹ را انجام دادند

تیم ساوی که در اینجا همراه با شریک زندگی خود جولی گارسیا دیده می شود، اولین بیمار کووید-۱۹ کانادایی است که تحت عمل پیوند هر دو ریه قرار گرفته است.

اخبار کانادا اخبار تورنتو اخبار کانادا عمل جراحی در کانادا    اخبار تورنتو  اخبار کانادا   عمل جراحی در کانادا  اخبار کانادا   اخبار تورنتو   عمل جراحی در کانادا      اخبار تورنتو    عمل جراحی در کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا