ایرانجدیدترین اخبار

ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت

رئیس دولت سیزدهم، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را با ارائه پیشنهاد برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به مجلس ارائه کرد

ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت

روز سه‌شنبه ۱۴ آذر، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت.  او در سخنان خود اعلام کرد که دولت منصوب و مجلس انقلابی در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند. سپس به نمایندگانی که دولت را انتقاد کرده بودند، خطاب کرد و با تهدید ضمنی گفت که ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و هر موفقیت و شکست به نام همه ثبت می‌شود.

ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت
ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت

ابراهیم رئیسی ادعا کرد که هدف اصلی دولت و مجلس، رفع کمبودها و برطرف کردن نیازهاست و در صورت لزوم نمایندگان باید به طور سازنده از دولت نقد مصلحانه داشته باشند. رئیسی به این اشاره کرد که اختلاف نظرهایی بین مجلس و دولت فعلی جمهوری اسلامی وجود دارد، اما آنها حسرت اختلاف را بر دل دشمنان قرار می‌دهند.

رئیس دولت سیزدهم در بخشی دیگر از سخنان خود تایید کرد که دولت و مجلس مستقل از رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و گفت که در نظام ولایت فقیه بن‌بست وجود ندارد.

رئیس دولت سیزدهم سپس به ارزیابی عمومی درباره عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی پرداخت و با بیان ادعایی که دولت و مجلس مصمم به حل مشکلات هستند، گفت که این امر در مردم احساس امید را به وجود می‌آورد.

رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت که مردم خوبی‌های دولت و مجلس را مشاهده می‌کنند و از آنها تحسین و تقدیر می‌کنند. رئیسی ادعا کرد که تلاش مشترک نمایندگان و اعضای هیئت دولت باید بر این اساس باشد که کاستی‌ها را رفع کرده و نیازهای مردم را برآورده کنند.

ابراهیم رئیسی بدون اشاره به اعتراض‌های گسترده کارگران، کارمندان، بازنشستگان و فرهنگیان به دستمزدهای مصوب گفت که دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را پی‌ریزی کنند و شان و جایگاه اقشار مختلف مردم در پرداخت‌ها محفوظ بماند.

ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت
ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت

او ادعا کرد که در برنامه‌ریزی بودجه، دولت و مجلس تمامی ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران را در نظر می‌گیرند و به نیازهای واقعی توجه می‌کنند و آنها را پیگیری می‌کنند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی علاوه بر عدم اشاره به پروژه‌های ناتمام و در حال انجام در نقاط مختلف ایران، ادعا کرد که دولت سیزدهم نهضت به‌سامان‌رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام را آغاز کرده و با تمام قوا ادامه داده است.

او با ارائه گزارشی آماری ادعا کرد که دولتش از زمان استقرار تاکنون توانسته کسری بودجه را رفع کند، ناترازی بانک‌ها و تورم را کنترل نماید و رشد اقتصادی را افزایش دهد. رئیس دولت سیزدهم همچنین به افزایش نرخ اشتغال اشاره کرد و گفت که در برخی استان‌ها مشاهده کرده است «کار هست، اما کارگر نیست». همچنین، او درباره مولدسازی دارایی‌های دولت که مورد انتقاد بسیاری از ناظران قرار گرفت، دفاع کرد.

رئیس دولت در زمان شروع به کار در دولت سیزدهم، قول داده بود که فقر را ریشه‌کن کند، اما پس از گذشت بیش از دو سال، دوباره وعده داد که در مبارزه با فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی تلاش خواهد نمود و ادعا کرد که از بین بردن فقر در بین اولویت‌های مهم دولت قرار دارد.

او این ادعا را به این صورت اعلام کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت را مطرح کرده است. این امر باعث فشار بر اقشار مختلف مردم می‌شود، اما رئیس دولت در سخنان خود ادعا کرد که این فشارها تنها توسط کسانی تحمل می‌شود که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت
ابراهیم رئیسی با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت

پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ و سخنرانی ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که لایحه بودجه سال آینده گام اول تحقق برنامه هفتم توسعه است و نمایندگان مجلس منطبق با برنامه هفتم، لایحه بودجه را بررسی می‌کنند.

بودجه سال ۱۴۰۳ که در چند روز اخیر جزئیات آن منتشر شده، به دلایل مختلف از جمله افزایش محدود در حقوق کارمندان و بازنشستگان و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، مورد انتقاد شدید ناظران قرار گرفته است. ناظران تاکید کرده‌اند که در صورت تصویب این بودجه، طبقات متوسط و ضعیف جامعه با سال سختی روبرو خواهند شد.

با وجود فشارهای فزاینده بر جامعه، بودجه نهادهای مذهبی و نظامی در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه، دولت موظف است در سال آینده ۱۳۴ هزار میلیارد تومان یا معادل آن نفت را به نیروهای مسلح اختصاص دهد. همچنین، بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت نیز موظف هستند یک درصد از هزینه‌های خود را برای ترویج فرهنگ اسلامی، شهادت، فرزندآوری، امور قرآنی و مطبوعات صرف کنند. این یک درصد تقریباً به مقدار ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا