جدیدترین اخبارجهان

در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می‌شود

کشورهایی که در حال حاضر صنایع تسلیحاتی را به طور کامل کار می‌کنند، قراردادهای دفاعی اولیه زیادی را انتخاب کرده‌اند

در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود

غرب متعهد شده که هر کاری که لازم است برای حمایت از اوکراین انجام دهد و در عین حال ارتش ها را به وضعیت آماده جنگ بازگرداند، اما این پیمانکاران دفاعی در کره جنوبی، ترکیه و اسرائیل هستند که بسیاری از معاملات اولیه را درو می کنند.

در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود
در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود

بر اساس آخرین تحلیل فروش تسلیحات و خدمات نظامی، سازندگان تسلیحات در کشورهایی که دولت‌ها برای حفظ امنیت خود از سرمایه‌گذاری نظامی و خطوط تولید حمایت می‌کنند، در ماه‌های پس از تهاجم کامل روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دستاوردهای اولیه دست یافتند. درآمد حاصل از ۱۰۰ پیمانکار برتر جهان توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) بررسی شده است.

کره جنوبی، اسرائیل و ترکیه کشورهایی هستند که توانایی پاسخگویی به هزینه‌های افزایش یافته جنگ را دارند.

درآمد چهار شرکت بزرگ دفاعی ترکیه در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۲ درصدی به ۵.۵ میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رسیده است.

مجموع درآمدهای تسلیحاتی سه شرکت اسرائیلی در رتبه بندی SIPRI در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۶.۵ درصدی را نشان می دهد.

مجموع درآمدهای تسلیحاتی چهار شرکت کره جنوبی در این رتبه بندی ۰.۹ درصد کاهش یافت، که عمدتاً به دلیل کاهش ۸.۵ درصدی ثبت شده توسط بزرگترین تولید کننده تسلیحات این کشور، Hanwha Aerospace است. اما شرکت‌های کره‌جنوبی به دلیل سفارش‌های عظیم با لهستان و امارات متحده عربی احتمالاً امسال شاهد افزایش درآمد خواهند بود.

لهستان، یک کشور مرزی با اوکراین، سفارش‌های انبوهی را برای تانک‌های K2 Black Panther، هویتزرهای خودکششی K9 و هواپیماهای جنگنده FA-50 به تولیدکنندگان تسلیحات کره جنوبی ارسال کرده است که هنوز همه آنها در داده‌های SIPRI در سال ۲۰۲۲ قابل مشاهده نیستند، اما باید در این سال نظر گرفته شود.

ورشو به طور سنتی به ایالات متحده برای معاملات بزرگ تسلیحاتی خود نگاه می کرد، اما به کره جنوبی روی آورد زیرا می توانست سریعتر از شرکت های عقب افتاده آمریکایی سفارشات را تکمیل کند.

در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود
در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود

در مراسم امضای قرارداد در سال گذشته، وزیر دفاع لهستان، ماریوش بلاشاک توضیح داد که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های صنعتی، امکان تحویل تجهیزات در یک بازه زمانی رضایت‌بخش وجود نخواهد داشت. بنابراین، ما مذاکرات را با کره جنوبی شریک اثبات شده ما آغاز کردیم.

این سه کشور در حال پیشروی زودهنگام هستند زیرا کارخانه های اسلحه سازی آنها در حال حاضر در شرایط جنگی آماده هستند.

لوسی برو-سودرو (Lucie Béraud-Sudreau) که به جمع‌آوری داده‌ها برای SIPRI به عنوان بخشی از به‌روزرسانی سالانه که از پایان جنگ سرد ادامه دارد، کمک کرده، گفت اینها کشورهایی هستند که در یک زمینه خاص قرار دارند که نیاز به واکنش پذیری صنایع آنها دارند. همچنین آنها در حال تولید اقلام مورد تقاضا مانند توپخانه، هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

در حالی که غول‌های لاکهید مارتین، ریتون و بوئینگ مستقر در ایالات متحده همچنان در صدر فهرست SIPRI هستند، درآمد تسلیحاتی برای هر سه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، در حالی که ارقام برای Northrup و BAE Systems مستقر در بریتانیا فقط اندکی افزایش یافت.

درآمد تسلیحاتی ۴۲ شرکت بزرگ دفاعی ایالات متحده با ۷.۹ درصد کاهش به ۳۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.

نان تیان، محقق ارشد SIPRI گفت ما شروع به مشاهده هجوم سفارش‌های جدید مرتبط با جنگ در اوکراین هستیم و برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی، از جمله لاکهید مارتین و فناوری‌های ریتون، سفارش‌های جدیدی دریافت کردند. با این حال، به دلیل وجود سفارشات معوقه این شرکت‌ها و مشکلات در افزایش ظرفیت تولید، درآمد حاصل از این سفارش‌ها احتمالاً تنها طی دو تا سه سال آینده در حساب‌های شرکت منعکس خواهد شد.

در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود
در مسابقه تسلیحاتی جنگ اوکراین، ایالات متحده متوقف می شود

در همین حال، در اروپا، شرکت هایی مانند MBDA و Leonardo نیز شاهد کاهش درآمد تسلیحاتی در سال گذشته بودند.

برو-سودرو گفت بسیاری از شرکت‌های تسلیحاتی در سازگاری با تولید برای جنگ‌های شدید با موانعی مواجه بودند. با این حال، قراردادهای جدیدی امضا شد، به ویژه برای مهمات، که می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۲۳ و پس از آن به درآمد بیشتری تبدیل شود.

او افزود که سازندگان تسلیحات در ایالات متحده و اروپا سفارش‌های جدید زیادی دریافت کردند، اما به دلیل کمبود نیروی کار، هزینه‌های فزاینده و مشکلات زنجیره تامین نتوانستند ظرفیت تولید را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر در بحبوحه بحث های شدیدی در مورد چگونگی افزایش تولیدات دفاعی خود و چگونگی اطمینان از اینکه بودجه ملی و اتحادیه اروپا به جای تامین کنندگان خارجی به شرکت های داخلی اختصاص می یابد، است.

ریهو تراس، نماینده پارلمان استونیایی از حزب مردم اروپا که تا سال ۲۰۱۸ فرمانده ارتش ملی بود، گفت لهستان از کره جنوبی خرید می کند، استونی از ترکیه خرید می کند و ما واقعاً نمی توانیم محصولات اروپایی برای نیروهای مسلح خود داشته باشیم.

او در اوایل سال جاری گفت این چیزی است که ما باید روی آن تمرکز کنیم، در غیر این صورت در رقابت با کره جنوبی، به‌ویژه، شکست خواهیم خورد.

در حالی که درآمد شرکت‌های تسلیحاتی ایالات متحده و اروپا به دلیل انتقال به تولید در زمان جنگ با هدف تامین منابع اوکراین و همچنین ایجاد ذخایر ملی با کندی مواجه شد، بازنده بزرگ روسیه بود که شرکت‌های دفاعی آن شاهد کاهش درآمدشان بوده‌اند.

کرملین در مورد داده های بخش دفاعی چندان آماده نیست، بنابراین SIPRI تنها دو شرکت روسی را در رتبه بندی خود دارد، اما درآمد تسلیحاتی آنها با ۱۲ درصد کاهش به ۲۰.۸ میلیارد دلار رسیده است.

برو-سودرو گفت که بهترین حدس این است که سازندگان تسلیحات روسی همچنان قراردادهای گسترده ای را برای تامین تلاش های جنگی کرملین امضا می کنند، اما پرداخت های دولت به تعویق افتاده است تا پیمانکاران در عوض از وام های بانکی برای پوشش هزینه ها استفاده کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا