جدیدترین اخبارجهان

نشست های اضطراری ناتو در بروکسل آغاز شد

سران کشورهای غربی روز حساس نشست های اضطراری را در حالی آغاز می کنند که برای مرحله بعدی پاسخ خود به جنگ روسیه علیه اوکراین آماده می شوند

نشست های اضطراری ناتو در بروکسل آغاز شد

نشست های اضطراری ناتو در بروکسل در حالی آغاز شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند که غرب را برای یک استراتژی مقابله با روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین در یک صف متحد کند.

نشست های اضطراری ناتو در بروکسل آغاز شد
نشست های اضطراری ناتو در بروکسل آغاز شد

مقام ایالات متحده در سکوت خبری در حال برنامه ریزی جزئیات راه های بالقوه ای بوده اند که آمریکا می تواند به اتخاذ چنین اقدام شدید احتمالی توسط ولادیمیر پوتین پاسخ دهد.

صبح پنجشنبه سران کشورها از جمله جو بایدن در مقر ناتو حاضر شدند و پیش از ورود به یک نشست طولانی پشت درهای بسته برای یک عکس بزرگ از خانواده ناتو در کنار یکدیگر ایستادند. بایدن در مسیر ورود به نشست برای گفتگو توقف نکرد اما سایر رهبران دیگر کشور اظهارات کوتاهی مطرح کردند و به برخی پرسش ها پاسخ دادند.

ینس استولتنبرگ فرمانده کل ناتو هنگام برگزاری جلسه گفت «ما اکنون در یک برهه زمانی حساس برای امنیت خود در اینجا گرد آمده ایم.» «ما مصمم هستیم که برای به پایان رساندن این جنگ وحشیانه همچنان به تحمیل هزینه بر روسیه ادامه دهیم.» استولتنبرگ گفت که سران کشورهای حاضر در نشست امروز در مورد راه های «تقویت مواضع دفاعی در زمان حاضر و در سال های آینده» بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

انتظار می رود نشست ناتو که اکنون در حال برگزاری است تا حدودی بر اقداماتی متمرکز باشد که لازم است در پاسخ به اقدام احتمالی روسیه در بکارگیری سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی یا حتی هسته ای انجام شود. مقامات آمریکا در سکوت خبری در حال برنامه ریزی جزئیات راه های بالقوه‌ای بوده اند که ایالات متحده می تواند به اتخاذ چنین اقدام شدید احتمالی توسط ولادیمیر پوتین پاسخ دهد.

 سایر موضوعات شامل تحریم های جدید علیه روسیه، آرایش جنگی و موضع گیری نیروهای نظامی ناتو و کمک های نظامی به اوکراین همگی از جمله مواردی هستند که انتظار می رود در این گردهمایی دیپلماتیک که ناگهانی و فوری برگزار شد مطرح شوند. انتظار می رود که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز به صورت مجازی در نشست ناتو سخنرانی کند.

اکنون لحظه ای حساس و بحرانی برای بایدن، اروپا و جهان است.

تحریم های سنگین و هماهنگ که قبلا توسط غرب بر روسیه تحمیل شده هنوز تهاجم پوتین را که وارد دومین ماه خود می شود متوقف نساخته است. بایدن پیش از ترک کاخ سفید به مقصد بروکسل هشدار داد که جنگ افزارهای شیمیایی یک «تهدید واقعی» در اوکراین است و جریان انبوه پناهجویان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران انسانی برای همسایگان اوکراین است.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا