جدیدترین اخبارجهان

رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند

فنلاند تولید مهمات را افزایش می دهد، اما به طور کلی اتحادیه اروپا با مشکل مواجه است

رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند

رهبران اروپایی به طور فزاینده ای نگران جنگ بن بست در اوکراین و تلاش متحدان برای حفظ پیشروی در تولید تسلیحات جدید روسیه هستند.

رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند
رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند

سالی که با وعده‌های ضدحمله بزرگ اوکراینی آغاز شد تا با فشار غافلگیرکننده سال گذشته از طریق صدها مایل از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه، به یک نبرد خونین و حیاط به حیاط در صدها مایل جبهه منتقل شد، که علیرغم دستاوردهای ارضی کم، هزینه هنگفت انسانی در بر گرفت.

آنتی هاکنن، وزیر دفاع فنلاند در جریان سفر هفته جاری به واشنگتن که در آن توافقنامه دفاعی جدیدی را با ایالات متحده امضا کرد، گفت روسیه توانایی این را دارد که سال‌ها به این جنگ ادامه دهد، اما اوکراین برنده است.

در این ماه، دولت هاکنن اعلام کرد که تولید مهمات خود را دو برابر می کند و متعهد می شود که بخش عمده ای از آن را به اوکراین بفرستد، زیرا با کاهش ذخایر متحدان غربی و افزایش آهسته ظرفیت های تولید در ایالات متحده و اروپا دست و پنجه نرم می کند. او از افشای میزان تولید جدید یا شناسایی مهمات دقیقی که درگیر خواهد شد، خودداری کرد.

با حدود ۲۵ میلیون دلار پول اولیه از دولت همراه با قراردادهای چند ساله برای تضمین ادامه کار در سال های آینده، این پروژه همچنین با سرمایه گذاری های جدید NAMMO، شرکت دفاعی نروژی با حضور گسترده در فنلاند، تامین می شود. افزایش تولید تا سال ۲۰۲۷ به اوج خود خواهد رسید.

سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی به اضافه قراردادهای خرید بلندمدت از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار خواهد بود.

این نوع قراردادهای بلندمدت مانع بزرگی برای دولت‌های آمریکایی و اروپایی است که تمایلی به تعهدات تضمین شده برای هزینه‌های دفاعی در سال‌های آینده ندارند. اما بدون آنها، حتی برخی از شرکت‌های دفاعی بزرگ نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری پول خود در تسلیحات حیاتی برای جنگ در اوکراین ندارند، زیرا می‌ترسند که عزم دولت‌ها در نهایت تزلزل پیدا کند.

رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند
رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند

اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۲۳ هدف بلندپروازانه ای را برای ارسال ۱ میلیون گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری به اوکراین تا پایان سال اعلام کرد و ۱.۱ میلیارد دلار برای جبران این تلاش ها به کشورها اختصاص داد. با این حال، با ارسال حدود ۳۰۰۰۰۰ گلوله تا نوامبر، این طرح از وعده اولیه خود کوتاهی کرد.

هاکانن افزود در حالی که میدان نبرد یخ زده است، در درازمدت اوکراین شانس خوبی برای برنده شدن در آن دارد، زیرا کشورهای غربی دارای بازوهای اقتصادی بزرگ‌تری هستند و می‌توانند صنعت دفاعی خود را به سطحی ارتقا دهند که روسیه نمی‌تواند با آن رقابت کند. ما می توانیم این کار را انجام دهیم، و اوکراین می تواند، اما نیاز به گام های قاطع از سوی کشورهای غربی دارد.

سایر مقامات اروپایی نیز در نگرانی او شریک هستند.

میشل هافمن، رئیس دفاع بلژیک، این هفته هنگام بازدید از سربازان بلژیکی مستقر در رومانی، هشدار داد که روسیه از قبل نشان داده است که اراده حمله به همسایه را دارد و «ممکن است بعداً ایده‌های دیگری نیز داشته باشند. چه در جنوب در مولداوی یا در کشورهای بالتیک.

پتر پاول، رئیس‌جمهور چک روز دوشنبه در جریان بازدید از پایتخت اوکراین گفت به احتمال بسیار زیاد در طول سال ۲۰۲۴ شاهد تحولات مهمی در اجرای جنگ خواهیم بود، که همه آنها در پایتخت‌های غربی مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.

وی گفت نشانه‌ها تا کنون نشان می‌دهند که به بهترین معنای کلمه، آنطور که ما می‌خواهیم نخواهد بود و افزود که ظرفیت صنعتی تجدید شده روسیه شروع به ایجاد وضعیت جدیدی خواهد کرد که ما مجبور به کنار آمدن با آن خواهیم شد.

در واشنگتن، دولت بایدن برای تامین تسلیحات و تجهیزات جدید اوکراین با کمبود بودجه مواجه شده است و منتظر دریافت ۶۰ میلیارد دلار درخواست تکمیلی بزرگتر است که به دلیل سیاست مرزی در کنگره متوقف شده است.

رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند
رهبران اروپایی برای نوعی جنگ سرد جدید با روسیه آماده می‌شوند

موضوع افزایش تولید و یافتن راه‌هایی برای مشارکت شرکت‌های دفاعی آمریکایی با همتایان اوکراینی خود، محور سفر مقامات ارشد اوکراینی به واشنگتن در ماه جاری بود.

پولیتیکو گزارش داد، در جریان آن دیدار، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی به طور خصوصی به گروهی از تحلیلگران گفت که نیاز مبرمی به دفاع هوایی بیشتر دارد و فاش کرد که او فقط مشتی موشک دفاع هوایی برای محافظت از کیف دارد.

در حالی که رهبر اوکراین مطمئن بود که در مورد چشم انداز کشورش مطمئن به نظر می رسد، کاهش ذخایر توپخانه و تعداد موشک ها و پهپادهای روسی که مسکو می تواند به سمت غیرنظامیان در سراسر اوکراین پرتاب کند، یک نگرانی واقعی است.

در اروپا، بسته کمک مالی ۵۴ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای اوکراین نیز به دلیل مخالفت مجارستان متوقف شده است، و تصمیم به اتفاق آرا مورد نیاز توسط این سازمان ۲۷ عضوی خنثی شده است.

برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان اخیرا کمک های نظامی به اوکراین را افزایش داده اند و تعداد انگشت شماری از شرکت های دفاعی بریتانیا و آلمان برای تعمیر خودروهای زرهی و ساخت سیستم های توپخانه ای جدید با شرکت های اوکراینی قراردادهای تولید مشترک در مقیاس کوچک امضا کرده اند.

این گام‌های اولیه برای بازسازی صنعت دفاعی اوکراین بخشی از شناخت گسترده‌تر این است که جنگ ادامه خواهد یافت زیرا نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر در حملات جدید و خونین زمستانی برخی از دستاوردهای سرزمینی در شرق را از بین برده‌اند.

هاکانن گفت، بخشی از مسئله افزایش تولید نظامی در غرب، درک آهسته این بود که تهاجم تمام عیار روسیه برای همیشه چشم انداز سیاسی اروپا را تغییر داد.

او گفت من فکر می کنم بسیاری از کشورهای غربی فکر می کردند که این یک مشکل کوتاه مدت است. اما اکنون فکر می‌کنم در ایالات متحده و کشورهای ناتو تقریباً همه می‌دانند که این پایان سی سال گذشته است از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی. اکنون ما وارد نوعی جنگ سرد جدید هستیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا