جدیدترین اخبارجهان

خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد

خواهر یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا از سوئد خواست تا با صدای بلند صحبت کند و خواستار آزادی او شود

خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد

خانواده یک دیپلمات سوئدی اتحادیه اروپا که بیش از ۶۶۳ روز در ایران زندانی بود، نگرانند که وی در روزهای آینده پس از درخواست دادستان برای حداکثر مجازات در پرونده وی، به اعدام یا حبس ابد محکوم شود.

خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد
خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد

من می پرسم چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟ او برادر من است و من می گویم آنها می خواهند برادر کوچکترم را بکشند؟ درک این موضوع بسیار سخت است. من همچنین از اینکه او آنجا تنهاست بسیار ناراحت هستم، می‌دانید، وقتی عکس های او را می‌بینم فقط می خواهم در کنار او باشم.

فلودروس، فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد، سواس لندن و دانشگاه اوپسالا، قبل از اینکه در ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ پس از دیدار با یکی از دوستانش که برای سفارت سوئد در ایران کار می کرد، در فرودگاه تهران بازداشت شود، روی میز افغانستان در بخش خدمات خارجی اتحادیه اروپا کار می کرد. او چندین بار در برنامه های مشترک اتحادیه اروپا و ایران برای حمایت از بزرگسالان و کودکان افغان که از دست طالبان فرار می کنند، در این کشور بوده است.

ما از ابتدا بسیار واضح گفته ایم یوهان فلودروس بی‌گناه است. مطلقاً هیچ دلیلی برای نگهداری او در بازداشت وجود ندارد. سخنگوی جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی که فلودروس با او کار می کرد، گفت اتحادیه اروپا به درخواست برای آزادی فوری یوهان فلودروس ادامه می دهد.

هویت او تنها در ماه سپتامبر پس از اینکه خانواده‌اش اذعان کردند دیپلماسی خاموش آنها کارساز نبود، آشکار شد. اینگرید فلودروس، در بروکسل برای یک رویداد مبارزاتی برای برادرش، از سوئد خواست که با صدای بلند صحبت کند تا او آزاد شود.

یوهان فلودروس در ماه دسامبر به همکاری اطلاعاتی بسیار گسترده با اسرائیل و فساد فی الارض متهم شد. این خانواده ماه گذشته دریافتند که دادستان ها به دنبال مجازات اعدام در این پرونده هستند و معتقدند که می تواند تا روز یکشنبه حکم صادر شود.

خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد
خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد

اینگرید گفت ما می دانیم که یوهان کاملاً بی گناه است و از او به عنوان مهره در برخی بازی های سیاسی استفاده می شود. هنوز حکمی صادر نشده‌، اما آنها خواهان مجازات اعدام هستند. من تعجب نمی کنم اگر حکم اعدام یا حداقل حبس ابد باشد، این همان چیزیست که من انتظار دارم. بدیهی است که امیدوارم متفاوت باشد و آنها بگویند ما شخص اشتباهی را انتخاب کردیم، ببخشید، ما شما را آزاد می کنیم. اما من نمی توانم ببینم که این اتفاق می افتد.

او گفت که خانواده با اتهامی که دادستان ها به دنبال مجازات اعدام بودند، به خود لرزیدند. انگار زمین داشت می لرزید. در طول این مدت، من انتظار مجازات ابد را داشتم، اما بعدا که این را می شنوید واقعا سخت بود، مخصوصا برای مامان. او به سختی می‌توانست بایستد. برای او خیلی سخت است. یوهان کوچکترین پسر اوست.

دیدگاه اینگرید مبنی بر اینکه سوئد باید مسیر خود را تغییر دهد با تجارب دو زندانی سابق که در رویداد مبارزات انتخاباتی در بروکسل شرکت کردند، برنارد فیلان، مشاور مسافرتی ایرلندی و اولیویه واندکاستیل، کارمند کمک‌های بشردوستانه بلژیکی، پشتیبانی می‌شود.

ما باید در مورد یوهان فریاد بزنیم، نمی توانیم ساکت باشیم. برنارد فیلان به حامیان خود در بروکسل گفت سکوت مشکل را حل نمی کند.

خانواده فلودروس پس از تقریباً دو سال ماندن در سلولی که به صورت شبانه روزی روشن شده بود، با پتوهای روی زمین به عنوان رختخواب، و پس از حداقل هفت بار اعتصاب غذا برای تماس با خانه، نگران سلامت جسمی و روانی او هستند.

اینگرید آخرین بار قبل از کریسمس با برادرش صحبت کرد. او گفت که او غذای اضافی خود را با هم سلولی هایش تقسیم می کند. آنها نگران سلامتی او هستند و حداقل از او می خواهند که به یک زندان عمومی منتقل شود تا بتواند بیشتر در فضای باز ورزش کند.

خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد
خانواده سوئدی زندانی در ایران نگران هستند که حکم اعدام قریب الوقوع باشد

او گفت که این خانواده برای یک پزشک و بازدید کامل کنسولی یا دولتی از تهران اصرار داشتند، با این استدلال که اگر مقامات جمهوری اسلامی احساس کنند با افرادی در سطح بالایی در دولت سوئد سروکار دارند، پاسخ خواهند داد.

او همچنین نگران است که تنش های فزاینده بین جمهوری اسلامی و آمریکا برادرش را به خطر بیندازد. این بسیار ترسناک است، وضعیت در حال حاضر چندان باثبات نیست.

اینگرید گفت که اعتراض و تظاهرات خیلی سوئدی نیست، اما دو زندانی سابق گفتند که حمایت مشهود در خانه به آنها کمک کرد تا از نظر روانی سالم بمانند در شرایطی که شما منزوی هستید، نمی توانید ورزش کنید، همه چیز از آنها سلب شده است.

ما از وزارت خارجه می‌خواهیم که آنچه را که لازم است انجام دهد و از همه ابزارهای موجود در جعبه ابزار استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد گفت که بسیار فشرده برای تضمین آزادی فلودروس، که می‌خواهد فوراً انجام شود، کار می‌کند، و افزود که به‌طور واضح نشان داده است هیچ دلیلی برای بازداشت یوهان فلودروس وجود ندارد. چه رسد به محاکمه او.

سخنگو گفت تا زمانی که یوهان فلودروس آزاد نشده و به خانه بازنگشته باشد، از آنها دست نخواهیم کشید، و افزود اگر به طور علنی درباره اقدامات آن بحث شود، رسیدگی پیچیده خواهد شد.

سخنگوی بورل گفت نماینده عالی از زمان بازداشت، همواره در هر مناسبت و تماس با مقامات جمهوری اسلامی این پرونده را مطرح می‌کند و خواستار آزادی او می‌شود. پشتیبانی کنسولی توسط مقامات سوئدی ارائه می شود که ما از نزدیک با آنها هماهنگی داریم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا