جدیدترین اخبارجهان

آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد

ارتش‌آمریکا اعلام کرد که اوایل یکشنبه حملات بیشتری را علیه حوثی های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی انجام داده است

آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد

سنتکام گفت که ایالات متحده یک موشک کروز حمله زمینی و چهار موشک ضد کشتی را مورد اصابت قرار داده است که برای پرتاب علیه کشتی ها در دریای سرخ آماده شده بودند. حملات اضافی یک روز پس از حملات مشترک ایالات متحده و بریتانیا به اهداف حوثی ها انجام شد.

آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد
آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد

روز جمعه، ایالات متحده اعلام کرد که در پاسخ به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در اردن در ۲۸ ژانویه، به اهداف مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله کرده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز یکشنبه به رسانه‌های آمریکایی گفت که گام‌های بیشتری برای بازدارندگی شبه‌نظامیان برداشته خواهد شد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفری به خاورمیانه که شامل توقف هایی در اسرائیل، مصر، قطر، عربستان سعودی و کرانه باختری خواهد بود، می رود. آقای سالیوان گفت که اولویت اصلی آقای بلینکن توافقی بین اسرائیل و حماس خواهد بود که گروگان ها را در ازای توقف درگیری ها در غزه آزاد می کند. آقای سالیوان گفت ما بی امان برای آن فشار خواهیم آورد. اما توپ در زمین حماس است.

مصر گفته است که درآمد این کشور از کانال سوئز در ماه ژانویه تقریباً به نصف کاهش یافته است و تعداد کشتی هایی که در ماه گذشته از این شریان تجاری کلیدی تردد می کنند بیش از یک سوم کاهش یافته است. حملات مشترک روز شنبه آمریکا و بریتانیا آسمان شب را در جنوب شهر صنعا، پایتخت یمن روشن کرد مقامات حوثی در پاسخ به حملات تحت رهبری ایالات متحده لحن سرکشی به کار بردند و قول دادند که پاسخ دهند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی این گروه در واکنش به حملات روز شنبه در شبکه ایکس نوشت این حملات ما را از مواضع اخلاقی، مذهبی و انسان دوستانه خود در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه منصرف نخواهد کرد و بی پاسخ نخواهد ماند.

آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد
آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد

پیش از این، کاخ سفید هشدار داده بود که حملات هوایی این کشور به اهداف مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه تنها آغاز و نه پایان پاسخ آن به رژیم ایران است. تهران هرگونه دخالت در حمله مرگبار پهپاد به پایگاه آمریکایی در اردن را رد کرده است. گروهی از شبه نظامیان عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی، مقاومت اسلامی در عراق، مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. ایالات متحده تهران را به داشتن اثر انگشت در این حمله متهم می کند و می گوید این پهپاد ساخت جمهوری اسلامی است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در نامه ای به کنگره آمریکا گفت که حملات تلافی جویانه روز جمعه، تاسیساتی را در سوریه و عراق هدف قرار داده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن برای مقر فرماندهی و فرماندهی و کنترل، ذخیره سازی سلاح، آموزش، پشتیبانی لجستیکی و غیره استفاده می کنند. 

گمان می رود که سپاه پاسداران شبه نظامیان مقاومت اسلامی در عراق را تسلیح، تأمین مالی و آموزش داده است. آقای بایدن گفت که سایت های مورد حمله شامل مواردی هستند که برای فرماندهی و کنترل، ذخیره سازی تسلیحات، آموزش، پشتیبانی لجستیکی و اهداف دیگر استفاده می شوند.

وی افزود که هدف از این حملات بازدارندگی این گروه ها از حملات بیشتر بوده و به گونه ای برای محدود کردن خطر گسترش درگیری و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام شده است. وی همچنین گفت که در صورت اقتضا اقدامات تکمیلی از جمله علیه پرسنل و تأسیسات سپاه پاسداران و وابسته به آن انجام خواهد داد.

اقدام تلافی جویانه آمریکا همچنین محکومیت فزاینده سایرین در منطقه از جمله دولت های عراق و سوریه را به دنبال دارد. فرهاد علاالدین، مشاور ارشد نخست‌وزیر عراق درباره حملات روز جمعه گفت هیچ هشداری در جریان حملات یا شب حمله داده نشد. وی افزود مسئله اخطار یا عدم هشدار هیچ تفاوتی با این واقعیت ندارد که عراق یک کشور مستقل است.

آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد
آمریکا حملات بیشتری را علیه حوثی ها در یمن انجام داد

جمعیتی در بغداد روز یکشنبه برای عزاداری ۱۷ شبه نظامی کشته شده در حملات هوایی آمریکا گرد آمدند. این گروه شعار آمریکا بزرگترین شیطان است را سر می دادند و تصاویر قربانیان را در حالی که به دنبال ناوگان آمبولانس هایی بودند که اجساد آنها را حمل می کردند، در دست داشتند. وزیر خارجه عمان نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای که با خبرگزاری عمان به اشتراک گذاشته شد، نگرانی‌های شدید خود را در مورد گسترش مداوم درگیری ها در منطقه ابراز کرد.

بدر البوسعیدی کارآیی حملات تلافی جویانه آمریکا را زیر سوال برد و خاطرنشان کرد که اینگونه اقدامات امنیت، ثبات و تلاش های منطقه برای مقابله با چالش هایی مانند خشونت و افراط گرایی را به خطر می اندازد.

سالیوان روز یکشنبه گفت، واشنگتن معتقد است که این حملات تأثیر خوبی در کاهش توانایی های شبه نظامیان داشته است. او گفت که ایالات متحده به دنبال راه اندازی یک کمپین نظامی بی پایان در خاورمیانه نیست، اما آماده مقابله با هر چیزی است که هر گروهی به آنها برخورد کند. وی از بیان اینکه آیا ایالات متحده حملات در داخل ایران را رد کرده است یا خیر خودداری کرد. یک مقام دفاعی آمریکا گفت از زمان حملات روز جمعه در عراق و سوریه، یک حمله به نیروهای آمریکایی صورت گرفته است. حمله مورد بحث نیروهای آمریکایی مستقر در شرق سوریه را با استفاده از راکت هدف قرار داد. این مقام مسئول گفت که این حادثه تلفات جانی و مالی نداشته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا