جدیدترین اخبارجهان

وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت همکاری چین در موضوعی که بسیاری از اروپا را جدا کرده حیاتی است: پایان دادن به جنگ در اوکراین

وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است

وزیر امور خارجه فرانسه، چین را تشویق کرد تا به کار بر روی پیشنهاد صلح اوکراین خود ادامه دهد و در عین حال اطمینان حاصل کرد که نهادهای چینی به روسیه در آنچه که او جنگ تجاوزکارانه مداوم در اوکراین می‌خواند کمک نمی‌کند. عبارتی که طرف چینی با آن مخالف است.

وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است
وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است

او پس از گفتگو با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، گفت: فرانسه بار دیگر تاکید می کند که چگونه همکاری با چین برای ترویج صلح عادلانه و پایدار ضروری است. ما روی هوشیاری مقامات چینی حساب می کنیم تا هیچ ساختاری در چین، به ویژه خصوصی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تلاش های جنگی غیرقانونی روسیه در اوکراین کمک نکند.

دیدارهای او در پکن بر تلاش هر دو طرف برای ادامه گفت‌وگو با وجود اختلافات فزاینده، چه در مورد جنگ اوکراین، چه جنگ اسرائیل و حماس یا کسری تجاری بزرگ اروپا با چین، تأکید کرد. این گفت‌وگوها به نوعی پیش‌بینی نشست رهبران اتحادیه اروپا و چین در ماه آینده بود. 

کولونا در دیدار با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در اوایل روز، گفت که کشورهایشان باید برای رسیدگی به مسائلی مانند تغییرات آب و هوا و تنوع زیستی با یکدیگر همکاری کنند. کنفرانس بزرگ آب و هوای سازمان ملل هفته آینده در دبی، امارات متحده عربی آغاز می شود. 

او گفت: به عنوان قدرت‌های بزرگ، هر دو مسئولیت مقابله با چالش‌های جهانی را به اشتراک می‌گذاریم و می‌توانیم تلاش‌های هماهنگ برای کاهش درگیری ها در سراسر جهان انجام دهیم.

 چین از تلاش های ایالات متحده برای کمک گرفتن از متحدانش، از جمله در اروپا، در رقابت بر سر تجارت، فناوری و امنیت انتقاد کرده است. این کشور آمریکا را متهم به ایجاد گروه‌هایی برای مهار توسعه و ظهور چین کرده است. 

وانگ نسبت به سیاسی کردن مسائل و حمایت گرایی هشدار داد. اتحادیه اروپا مواضع سخت گیرانه تری در قبال چین اتخاذ کرده است و تحقیقات تجاری در مورد یارانه هایی که به سازندگان خودروهای برقی چینی داده می شود، آغاز کرده است. 

وانگ گفت: ما معتقدیم تا زمانی که چین و اروپا با یکدیگر همکاری کنند، هیچ رویارویی بین اردوگاه‌ها، تقسیم جهان و جنگ سرد جدیدی وجود نخواهد داشت.

 دولت چین از انتقاد تهاجم روسیه یا حمله حماس به اسرائیل، خودداری کرده و موضعی متفاوت با بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده اتخاذ کرده است. این کشور غرب را به طولانی کردن درگیری اروپا با ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کرده و خواستار پایان دادن به جنگ در هر دو جنگ شده است. 

کولونا گفت که گفتگو با چین در مورد وضعیت غزه، همکاری مفید خواهد بود. او خواستار آزادی همه گروگان ها از جمله هشت شهروند فرانسوی-اسرائیلی که سه نفر از آنها کودک هستند، شد. 

او گفت: هر کشوری حق دارد از خود دفاع کند، اما ما باید همکاری کنیم تا تروریسم مهار شود و اتفاقی که افتاده تکرار نشود. 

سفر او اندکی پس از آن انجام شد که هیئتی متشکل از وزرای خارجه از کشورها و مناطق با اکثریت مسلمان از چین و فرانسه به عنوان بخشی از مجموعه ای از جلسات با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای فشار آتش بس در غزه بازدید کردند. آتش بس چهار روزه در جنگ اسرائیل و جماس از جمعه آغاز شد. 

وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است
وزیر امور خارجه فرانسه: همکاری چین برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حیاتی است

علیرغم اختلافات، چین در تلاش است تا روابط خود را با شرکای تجاری اصلی خود از جمله اروپا، ایالات متحده و استرالیا ترمیم کند. لغو محدودیت‌های همه‌گیر چین در دسامبر گذشته کمک کرده است و برگزاری جلسات حضوری را بسیار آسان‌تر کرده است.

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه آوریل از چین بازدید کرد و سپس برونو لومر وزیر دارایی در ماه ژوئیه از چین بازدید کرد. 

نخست وزیر لی، رهبر شماره ۲ این کشور گفت: روابط بین چین و فرانسه از همه جنبه ها بهتر و بهتر می شود. به ویژه، مبادلات ما در همه سطوح اکنون بیشتر شده است زیرا بسیاری از مکانیسم ها بازسازی شده اند. 

وانگ سعی کرد به شرکت های اروپایی اطمینان دهد که چین مکانی خوب و امن برای انجام تجارت باقی می ماند. مقررات جدید در شرایطی که چین به دنبال سرمایه‌گذاری برای کمک به احیای یک اقتصاد کند است، به فضای کسب‌وکار بی‌اطمینانی افزوده و سرمایه‌گذاران خارجی را محتاط کرده است. 

او گفت: ما به صدای جامعه تجاری اروپا گوش خواهیم داد و مشکلات سرمایه گذاران در چین را به طور جدی حل خواهیم کرد.  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا