جدیدترین اخبارجهان

مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است

پس از دیدار نماینده آمریکا در امور خاورمیانه با رهبران اسرائیل تلاشها برای میانجیگری برای برقراری آتش بس شتاب گرفت

مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که روز شنبه در پاریس مذاکرات درباره آتش بس بشردوستانه با نمایندگان اسرائیل پیشرفت قابل توجهی داشت.

مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است
مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است

به گزارش هاآرتص به نقل از یک دیپلمات خارجی، مذاکرات در حال پیشرفت است و از آنجا که همه طرف‌ها انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، می‌توان پیش از ماه رمضان به توافق رسید که از ۱۰ مارس آغاز می‌شود.

دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی موساد، رهبری هیئت اسرائیلی را در مذاکرات با مقامات آمریکایی، قطری و مصری برعهده دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، دو مورد اخیر با رهبران حماس به تفاهم رسیده اند که خواستار آتش بس شش هفته ای و آزادی گروگان های مسن و بیمار در ازای اسرای فلسطینی در اسرائیل هستند.

به گفته حماس، این گفتگوها در حالی انجام می شود که حملات هوایی روز جمعه حدود صد نفر را در نوار غزه کشته است. به نظر می‌رسد که تلاش‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری آتش‌بس در این هفته پس از دیدار برت مک گورک، فرستاده ارشد ایالات متحده در امور خاورمیانه با رهبران اسرائیل، دوباره شتاب گرفت.

روز پنجشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرحی را برای پس از جنگ تنظیم کرد که به دنبال کنترل بی پایان بر امنیت و امور غیرنظامی در نوار غزه است. این طرح بلافاصله از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس رد شد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل نیز روز پنجشنبه طرحی را برای ساخت ۳۳۰۰ خانه جدید در شهرک های کرانه باختری در واکنش به حمله ۷ اکتبر توسط حماس ارائه کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از این طرح ناامید شده است و طبق گزارش رسانه ها، شهرک سازی های جدید با قوانین بین المللی ناسازگار است.

مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است
مذاکرات آتش بس غزه در پاریس پیشرفت قابل توجهی داشته است

بلینکن گفت دولت ما با گسترش شهرک‌سازی مخالفت می‌کند و از نظر ما این تنها امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند و نه تقویت می‌کند. دولت ترامپ سیاست آمریکا را معکوس کرده بود تا اعلام کند شهرک‌سازی‌ها ناقض قوانین بین‌المللی نیست.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه گفت غزه پس از جنگ به هر شکلی که به نظر می‌رسد، مردم فلسطین باید از طریق تشکیلات خودگردان فلسطینی رأی داشته باشند. کربی افزود که ایالات متحده به هیچ گونه کاهش وسعت غزه اعتقادی ندارد و به این واقعیت که ما نمی خواهیم شاهد هیچ گونه جابجایی اجباری فلسطینی ها در خارج از غزه نباشیم، بسیار صریح خواهد بود.

در همین حال، طبق گزارش رسانه ها، آژانس سازمان ملل متحد که مسئول امور فلسطین است، اعلام کرد که مجبور شده است ارسال کمک به شمال نوار غزه را متوقف کند. آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا) گفته است که امکان انجام عملیات بشردوستانه مناسب در شمال غزه وجود ندارد.

سازمان ملل ماه گذشته هشدار خود را در مورد جنبه های قحطی در غزه آغاز کرد که نیازهای آن به ویژه در شمال حاد است. بر اساس این گزارش ها، از آن زمان شرایط به طور پیوسته بدتر شده و باعث افزایش تعداد گرسنگانی شده است که تلاش می کنند از کامیون های عبوری کمک بگیرند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا