جدیدترین اخبارجهان

شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا

تنها در ماه گذشته این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی بیش از ۱۰۰ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای‌سرخ انجام داده است

شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا

هنگامی که شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی بارها و بارها نیروهای آمریکایی را در سوریه و عراق در پاییز امسال هدف قرار دادند، دولت بایدن با قدرت پاسخ داد. مقامات گفتند که برای بازدارندگی این گروه ها از تبدیل درگیری اسرائیل با حماس به یک جنگ گسترده تر، اقدام لازم بود.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا
شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا

اما ایالات متحده هنوز علیه گروه حوثی های یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی تلافی نکرده است. تنها در ماه گذشته، حوثی‌ها بیش از ۱۰۰ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند که باعث فلج شدن ترافیک در آن‌جا شده است.

پس چرا آمریکا رویکرد متفاوتی با حوثی ها در پیش گرفته است؟ دلایل بسیار است.

درگیری غزه چه ربطی به حملات در دریای سرخ دارد؟

حوثی‌ها در طول بیش از دو ماه جنگ بین اسرائیل و حماس، موشک‌ها و پهپادها را به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک کرده‌اند و یک کشتی مرتبط با اسرائیل را توقیف کرده‌اند.

حماس و شبه‌نظامیان حوثی هر دو مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی ها گفت تا زمانی که تجاوز اسرائیل به برادران ثابت قدم ما در نوار غزه متوقف شود، حملات ادامه خواهد یافت.

ایالات متحده آمریکا کارنی، یک ناوشکن موشک هدایت شونده نیروی دریایی که برای جلوگیری از چنین حملاتی در منطقه مستقر شده است، به کار گرفته است. یک روز صبح آخر هفته گذشته، این کشتی ۱۴ پهپاد تهاجمی را که حوثی ها به سمت کشتی ها در دریای سرخ پرتاب کرده بودند، سرنگون کرد.

روز دوشنبه پنتاگون اعلام کرد که در حال ایجاد یک نیروی دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن است. این ائتلاف که به عنوان عملیات نگهبان رفاه شناخته می شود، شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه و بحرین می شود تنها متحد منطقه ای که به این ائتلاف پیوسته است.

در حالی که ایالات متحده هواپیماهای بدون سرنشین را سرنگون کرده، یک کشتی مستقر کرده و یک گروه ضربت برای مبارزه با حوثی ها ایجاد کرده است، تنها کاری که انجام نداده حمله به شبه نظامیان در یمن است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا
شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا

نگرانی های دولت بایدن در مورد حمله به حوثی ها چیست؟

دولت بایدن در مورد ضربه زدن به حوثی ها بحث کرده است. این تصمیم به دلایلی هنوز عملی نشده است.

برای اولین بار، چند مقام دولتی گفتند، ایالات متحده از برهم زدن آتش بس ضعیف بین عربستان سعودی و حوثی ها که بخش عمده ای از هشت سال گذشته را در جنگ گذرانده اند، محتاط است.

از زمان آغاز درگیری، صدها هزار نفر در حملات هوایی و جنگ و نیز بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده اند.

آتش بسی که در سال ۲۰۲۲ مورد مذاکره قرار گرفت، حتی بدون توافق رسمی تا حد زیادی برقرار شد. دولت بایدن همچنین عمیقا نگران است که جنگ در غزه به یک درگیری گسترده تر در منطقه تبدیل شود.

حمله به اهداف حوثی‌ها در یمن بر خلاف سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی می‌تواند به سرعت به یک تلاقی بین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و این گروه تبدیل شود و حتی می‌تواند جمهوری اسلامی را بیشتر وارد درگیری کند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، اخیراً از منطقه بازگشته و در آنجا با شرکای خود برای بحث در مورد امنیت دریایی و رسمی کردن آتش بس عربستان و حوثی ها دیدار کرد.

آقای لندرکینگ در مصاحبه ای گفت همه به دنبال راهی برای تنش زدایی هستند. ایده این نیست که منطقه را در یک جنگ گسترده تر غرق کنیم، بلکه استفاده از ابزارهای موجود برای تشویق حوثی ها به عقب نشینی از رفتار بی پرواشان است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا
شبه‌نظامیان حوثی در یمن چالشی ویژه برای آمریکا

چرا ایالات متحده برای حمله به شبه نظامیان در عراق و سوریه تردید کمتری داشته است؟

پنتاگون گفته است که از ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه که عمدتاً به نیروهای محلی در مبارزه با بقایای داعش کمک می کنند، محافظت خواهد کرد. ده‌ها نفر در حملات اخیر شبه‌نظامیان مجروح شده‌اند، از جمله ۲۵ نفر که دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا در ماه اکتبر پس از حمله جنگنده‌های آمریکایی به دو تأسیسات مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد اگر حملات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی ادامه یابد، ما در انجام اقدامات لازم بیشتر برای محافظت از مردم خود تردید نخواهیم کرد بر علیه گروه های وابسته، که پنتاگون آنها را مسئول حملات پهپادی و موشکی علیه نیروهای آمریکایی می داند.

یکی از مقامات خاطرنشان کرد که هیچ یک از حملات حوثی ها منجر به تلفات آمریکایی نشده است.

اما این رگبار تجارت را متحول کرده و مانع از رسیدن بسیاری از کشتی ها به بنادر اسرائیل شده است. برخی از شرکت‌های کشتیرانی و نفت ترسیده‌اند و مسیر تجارت تغییر کرده است، اختلالی که انتظار می‌رود باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود.

پس آیا دولت بایدن دستکش‌ها را درمی‌آورد؟

تحلیلگران نظامی گفتند که احتمالاً اگر حملات ادامه یابد.

در نیروی دریایی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «تو تیر را شلیک نمی‌کنی». شما به تیرانداز شلیک می کنید. من مطمئن هستم که اهداف حمله غبارروبی شده اند.

اما، او گفت، مقامات دولتی از خود می پرسند، اگر شما این کار را انجام دهید، آیا تشدید خواهد شد؟

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا