ایرانجدیدترین اخبار

خامنه‌ای بدون اشاره به ردصلاحیت‌ها خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد

تحلیلگران سیاسی معتقدند که میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه از میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ نیز کمتر خواهد بود

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد

در دیدار با گروهی از چهره‌های وابسته به بسیج و سپاه پاسداران از کرمان و خوزستان، رهبر رژیم جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، روز شنبه دوم دی‌ماه، به حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تشویق کرد.

دیکتاتور جمهوری اسلامی که دستش به خون جوانان ایران آلوده است اعلام کرد که وجود انتخاباتی آزاد در ایران مانع از بروز دیکتاتوری و ناامنی شده و به ارتقاء امنیت و ثبات کشور کمک کرده است.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد

خامنه‌ای در این سخنرانی گفته است بعضی‌ها در مورد برگزاری انتخابات اشکال‌تراشی می‌کنند و دلسرد می‌کنند، اما توجه نمی‌کنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری رخ می‌دهد یا هرج‌ومرج و ناامنی خواهد بود. دو کلمه جمهوری و اسلامی، هردو وابسته به انتخابات است. با انتخابات می‌شود در کشور تحول ایجاد کرد. جمهوری یعنی مردم‌سالاری، یعنی حاکمیت کشور به دست مردم است. مردم چطور در حاکمیت دخالت کنند؟ هیچ راهی به جز انتخابات وجود ندارد.

در سال‌ها و دهه‌های اخیر، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای تحت امر او با تنگ‌تر کردن دریچه کاندیداتوری در انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان، و حتی شوراهای شهر، از طریق نظارت استصوابی در شورای نگهبان یا نهادهای امنیتی که اختیار رد صلاحیت هر کاندیدایی را دارند، سعی در یکدست سازی نیروهای رژیم کرده‌اند. این نظارت‌ها عملاً ارکان اصلی تصمیم‌گیرنده و حکمران در نظام جمهوری اسلامی را به محل تجمع افراد مطیع و وابسته به خامنه‌ای تبدیل کرده‌اند.

پس از اعتراضات گسترده سال گذشته در سراسر کشور که میلیون‌ها ایرانی خواستار تغییر در نظام جمهوری اسلامی شده بودند، علی خامنه‌ای، در دیدار با حامیان خود در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، پیشنهاد مردم برای برگزاری رفراندوم به منظور ارزیابی نظر شهروندان درباره نظام جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم نیست و همه مردم قدرت تحلیل مسائل را ندارند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۱ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. پس از تحریم شدید در انتخابات سال ۱۳۹۸ و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ که با کمترین میزان مشارکت مردمی در تاریخ جمهوری اسلامی مواجه شد، مقامات ایرانی به تدابیری پناه برده اند. با کتمان برخی از حقایق، هدف این تلاش‌ها این است که گروهی از معترضان را مجددا به پای صندوق‌های رای جلب کنند و مشارکت مردمی را افزایش دهند.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد

در همین راستا خامنه‌ای روز شنبه در ادامه سخنانش گفته است انتخابات مسیر صحیحی است که مردم می‌توانند به‌وسیله آن و از آن مسیر، حاکمیت ملی، مردم‌سالاری و جمهوریت را در کشور تامین کنند. انتخابات در کشور تحول ایجاد می‌کند. بعضی‌ها اظهار طرفداری از تحول می‌کنند، اما عملا آن چیزی که مقدمه حتمی تحول است را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهند. صاحبان دیدگاه‌‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌خواهند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان تحول ایجاد کنند، خیلی خب راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات، حالا چه انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست‌جمهوری و چه انتخابات شوراها، کسانی را که با فکر سیاسی آن‌ها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آن‌ها همراه‌ هستند سرکار بیاورند.

در آخرین انتخابات حکومتی که در ایران برای تعیین گزینه ریاست‌جمهوری برگزار شد، میزان رد صلاحیت کاندیداها از دوره‌های قبل نیز گسترده‌‌تر شد، به‌طوری که ۱۰ نامزد اصولگرا و ۱۵ نامزد اصلاح‌طلب که جزو دو طیف اصلی مورد قبول نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند نیز حذف شدند.

علی لاریجانی، رئیس پیشین صداوسیما و مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، محمد شریعتمداری، وزیر کار و وزیر صنعت دولت روحانی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت روحانی و علی مطهری، مسعود پزشکیان و مصطفی کواکبیان، از نمایندگان باسابقه مجلس، جزو چهره‌های مشهود رد صلاحیت‌شده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بودند تا در نهایت ابراهیم رئیسی به‌عنوان گزینه اصلی خامنه‌ای، در انتخاباتی بدون رقیب که با مشارکت تنها ۴۸ درصد از واجدین شرایط برگزار شد، رئیس‌جمهوری ایران شود.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد

در انتخابات جمهوری اسلامی، ۱۳ درصد از آراء به صندوق‌ها ریخته شده نیز به طور ناشی آرای باطله بوده‌اند. این وضعیت منجر به ثبت رکورد کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی گردیده و به‌طور همزمان، بیشترین آراء باطله نیز در این انتخابات ثبت شده است.

تحلیل‌گران مستقل سیاسی در ایران تأکید دارند که پس از خیزش سراسری سال گذشته، که با کشتار بیش از ۵۰۰ شهروند معترض و بازداشت ده‌ها هزار ایرانی همراه بود، محبوبیت نظام جمهوری اسلامی به کمترین حد خود در ۴۵ سال اخیر رسیده است. این وضعیت، در صورت عدم دست‌کاری در تعداد واقعی آرا، به احتمال زیاد منجر به کاهش مشارکت ایرانیان در انتخابات پیش‌رو از سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا