جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند

حدود ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک در شنبه شب توسط جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل شلیک شد

اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند

به گفته مقامات اسرائیلی و آمریکایی، تقریباً تمام موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که جمهوری اسلامی در حمله‌ای بی‌سابقه در اواخر روز شنبه به سمت اسرائیل شلیک کرد، رهگیری شدند و نتوانستند نشانه‌های خود را برآورده کنند، و این امر نشان‌دهنده دفاع موشکی مهیب و چندلایه استقرار شده توسط دو شریک متحد است.

اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از 300 موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند
اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند

اکثر بیش از ۳۰۰ پرتابه جمهوری اسلامی که اکثر آنها از داخل خاک ایران در طی یک حمله ۵ ساعته پرتاب شده اند، قبل از رسیدن به اسرائیل، در فاصله بیش از ۱۷۷۰ کیلومتری از پرتاب، رهگیری شدند.

ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که ۹۹ درصد پرتابه‌های شلیک شده توسط جمهوری اسلامی توسط ارتش و شرکای آن منهدم شد و تنها تعداد کمی از موشک‌های بالستیک به اسرائیل رسید.

به گفته ارتش، در مجموع، حدود ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک در شب شنبه توسط جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل شلیک شد

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماسی به بنیامین نتانیاهو، گفت که این یک پیروزی برای اسرائیل محسوب می‌شود، زیرا به هیچ چیز با ارزشی ضربه وارد نشده است.

مقامات آمریکایی گفتند که بیش از ۷۰ هواپیمای بدون سرنشین و سه موشک بالستیک توسط کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی نیروی دریایی آمریکا رهگیری شدند، بدون اینکه جزئیات دقیقی از دفاعیات مورد استفاده برای سرنگون کردن پرتابه‌ها ارائه کنند.

مقامات در پنتاگون گفتند که نیروی دریایی ایالات متحده حداقل سه موشک بالستیک را با استفاده از سیستم دفاع موشکی Aegis روی دو ناوشکن موشک هدایت شونده در شرق مدیترانه سرنگون کرد.

اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از 300 موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند
اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند

هواپیماهای جنگی آمریکا نیز پهپادهای جمهوری اسلامی را سرنگون کردند. در حالی که مشخص نشد این جت‌های آمریکایی از کجا عملیات می‌کردند، ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده و هواپیماهای مستقر در محدوده منطقه وجود دارند.

بایدن در بیانیه ای گفت که ایالات متحده به خوبی برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حمله جمهوری اسلامی آماده است. رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای گفت ارتش آمریکا برای حمایت از دفاع از اسرائیل، طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن های دفاع موشکی بالستیک را به منطقه منتقل کرد.

بایدن گفت به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نظامیانمان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً همه پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند. بریتانیا همچنین اعلام کرد که آماده است با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی که در منطقه دارد مداخله کند.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است این جت‌های بریتانیا هر گونه حمله هوایی را در محدوده مأموریت‌های فعلی ما، در صورت لزوم، رهگیری خواهند کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت که فرانسه در ممانعت از حملات جمهوری اسلامی دست داشته است.

ما در حال همکاری نزدیک با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه هستیم که امشب اقدام کردند. این همکاری همیشه نزدیک بوده است، اما امشب به شکل غیرعادی خود را نشان داد.

اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از 300 موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند
اسرائیل و نیروهای دفاعی متحدان چگونه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد جمهوری اسلامی را رهگیری کردند

در همین حال، اسرائیل طیف وسیعی از سیستم‌ها را برای جلوگیری از حملات از هر چیزی، از موشک‌های بالستیک با خط سیری که آن‌ها را بالای جو می‌برد تا موشک‌های کروز و راکت‌های کم‌پرواز را به کار می‌گیرد.

سیستم گنبد آهنین اسرائیل از زمانی که این کشور حمله نظامی خود به غزه را در واکنش به حملات ۷ اکتبر حماس که جرقه خصومت‌های کنونی در منطقه را آغاز کرد، در سرفصل اخبار بوده است.

طبق گفته سازمان دفاع موشکی این کشور (IMDO)، گنبد آهنین لایه پایینی دفاع موشکی اسرائیل است.

حداقل ۱۰ باتری گنبد آهنین در اسرائیل وجود دارد که هر کدام مجهز به راداری است که موشک‌ها را شناسایی می‌کند و سپس از یک سیستم فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند که به سرعت محاسبه می‌کند که آیا پرتابه‌ای که وارد می‌شود تهدیدی است یا احتمالاً به یک منطقه خالی از سکنه برخورد می‌کند. اگر موشک واقعاً تهدیدی باشد، گنبد آهنین موشک هایی را از زمین شلیک می کند تا آن را در هوا نابود کند.

طبق گفته IMDO، پله بعدی نردبان دفاع موشکی David’s Sling است که در برابر تهدیدات برد کوتاه و میان برد محافظت می کند.

بر اساس پروژه تهدید موشکی در مرکز تحقیقات مطالعات بین المللی و استراتژیک (CSIS)، دیوید اسلینگ، پروژه مشترک سیستم دفاع پیشرفته رافائل اسرائیل و غول دفاعی آمریکا ریتون، از رهگیرهای ضربه به کشتن جنبشی Stunner و SkyCeptor استفاده می کند تا اهداف را تا ۱۸۶ مایلی دورتر کند. 

در بالای دیوید اسلینگ، سیستم‌های پیکان ۲ و پیکان ۳ اسرائیل قرار دارند که به طور مشترک با ایالات متحده توسعه یافته‌اند.

بر اساس گزارش CSIS، Arrow 2 از کلاهک های تکه تکه استفاده می کند تا موشک های بالستیک ورودی را در مرحله پایانی خود در حین شیرجه به سمت اهداف خود در اتمسفر فوقانی منهدم کند. طبق گفته ائتلاف دفاع موشکی، پیکان ۲ برد ۵۶ مایل و حداکثر ارتفاع ۳۲ مایل دارد که پیکان ۲ را ارتقاء دفاع موشکی پاتریوت آمریکا می‌داند که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد.

در همین حال، Arrow 3 از فناوری ضربه به کشتن برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد به جو در مسیر خود به سمت اهداف استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش های خبری، اسرائیل همچنین دارای هواپیماهای جنگنده پیشرفته از جمله جت های رادارگریز F-35I است که قبلاً برای سرنگونی پهپادها و موشک های کروز استفاده کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت موشک‌های بالستیک که به اسرائیل رسید به پایگاه هوایی نتاویم در جنوب اسرائیل سقوط کرد و افزود که فقط آسیب‌های ساختاری خفیفی وارد کرده است. وی افزود این پایگاه پس از حمله در حال فعالیت بود و به عملیات خود ادامه می داد و هواپیماها به استفاده از این پایگاه ادامه می دادند.

عکس‌های منتشر شده توسط نیروی هوایی اسرائیل در اوایل یکشنبه نشان می‌دهد که جنگنده‌های F-35 و F-15 پس از آنچه رهگیری‌ها و ماموریت‌های دفاع هوایی نامیده می‌شوند، به پایگاه‌های خود در اسرائیل بازگشتند.

این سخنگو افزود برخی از تسلیحات پرتاب شده به سوی اسرائیل از عراق و یمن شلیک شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا