جدیدترین اخبارجهان

حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل

جمهوری اسلامی حملات تلافی جویانه بی سابقه ای را علیه اسرائیل در میان گسترش درگیری ها انجام می دهد

حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل

جمهوری اسلامی شنبه شب در تلافی حمله اسرائیل به مجتمع دیپلماتیک تهران در سوریه، حمله موشکی و پهپادی گسترده ای را به اسرائیل انجام داد، جنگ سایه طولانی مدت بین دو طرف را آشکار ساخت و چشم انداز درگیری تمام عیار منطقه ای را افزایش داد. 

حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل
حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل

بیش از ۳۰۰ پرتابه از جمله حدود ۱۷۰ هواپیمای بدون سرنشین و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک در یک حمله هوایی گسترده در طول شب به سمت اسرائیل شلیک شد، اما به گفته اسرائیل، “۹۹٪” از آنها توسط سیستم های دفاع هوایی اسرائیل و شریک های نظامی آن رهگیری شد. 

این اقدامات تلافی جویانه اولین باری بود که جمهوری اسلامی از خاک خود حمله مستقیم به اسرائیل را آغاز کرد و نقطه عطف خطرناک جدیدی را در مناقشه خاورمیانه که به سرعت در حال گسترش است، رقم زد.

به گفته سفیر تهران در سازمان ملل، جمهوری اسلامی هشدار داده است که در صورت حمله تلافی‌جویانه اسرائیل در مورد حملات آخر هفته، با اقدامات قوی‌تر و قاطع‌تر پاسخ خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شنبه شب در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصریح کرد که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه جمهوری اسلامی شرکت نمی‌کند و او مجدداً بر تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد. 

بایدن به نتانیاهو گفت که باید وقایع شنبه شب را یک برد بداند زیرا حملات جمهوری اسلامی تا حد زیادی ناموفق بوده است و در عوض ظرفیت قابل توجه اسرائیل برای دفاع در برابر حملات حتی بی‌سابقه و شکست دادن آنها را نشان داد.

حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل
حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل

آمریکا ارزیابی کرد که تقریباً تمام پهپادها و موشک‌ها از جمله بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک که توسط جمهوری اسلامی پرتاب شده بود، در آسمان منهدم شده‌اند. به گفته این مقام دولت، هیچ موشک کروز مورد اصابت قرار نگرفت و هیچ چیز با ارزشی مورد اصابت قرار نگرفت.

بر اساس گزارش سرویس اورژانس اسرائیل، هیچ گزارشی مبنی بر آسیب مستقیم در اثر حملات جمهوری اسلامی گزارش نشده است، اگرچه یک دختر ۷ ساله بر اثر اصابت ترکش موشک رهگیر اسرائیل به شدت مجروح شده است.

با انتشار خبر این حمله، پناهگاه های عمومی در شهر حیفا در شمال اسرائیل باز شد و تجمعات عمومی بزرگ ممنوع شد. اسرائیل حریم هوایی خود را بست، همانطور که اردن، عراق و لبنان نیز این کار را کردند. تا صبح یکشنبه هر دو اسرائیل و اردن حریم هوایی خود را بازگشایی کردند.

در اوایل صبح یکشنبه به وقت محلی، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این حمله اکنون پایان یافته تلقی می شود اما نسبت به تشدید احتمالی در آینده هشدار داد. به گفته ارتش اسرائیل، در اوایل صبح یکشنبه به وقت محلی بیش از ۵۵ موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد.

به گفته یک مقام آمریکایی، حمله به اسرائیل باعث شد تا بایدن شنبه شب با تیم امنیت ملی خود دیداری طولانی داشته باشد تا وضعیت را ارزیابی کند.

حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل
حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل

بر اساس بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرد، بایدن همچنین روز یکشنبه با رهبران گروه ۷ دیدار خواهد کرد تا برای هماهنگی پاسخ دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه جمهوری اسلامی دیدار کند.

بر اساس این بیانیه، دارایی‌های دفاعی ایالات متحده در اوایل این هفته به منطقه منتقل شد و به اسرائیل کمک کرد تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های وارده را سرنگون کند.

به گفته دو مقام آمریکایی آگاه، نیروهای آمریکایی بیش از ۷۰ پهپاد تهاجمی یک طرفه و حداقل ۳ موشک بالستیک را که جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل شلیک کرده بود، رهگیری کردند.

یکی از مقامات گفت موشک‌های بالستیک توسط کشتی‌های جنگی در شرق دریای مدیترانه رهگیری شدند. نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر دو ناوشکن در آن منطقه دارد که هر دو ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده هستند که قادر به رهگیری پرتاب موشک و پهپاد هستند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که جت های جنگنده آمریکایی نیز بخشی از پاسخ آمریکا به حمله روز شنبه جمهوری اسلامی و سرنگونی پهپادهای پرتاب شده به سمت اسرائیل بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا