جدیدترین اخبارجهان

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

اسرائیل هواپیماهای جنگی خود را آماده انجام یک حمله پیشگیرانه بزرگ علیه حزب‌الله لبنان چهار روز پس از حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر کرده بود

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

وال‌استریت ژورنال می‌گوید اسرائیل به آمریکا گفته است که اطلاعاتی درباره حمله قریب‌الوقوع حزب‌الله دارد، اما واشنگتن آن را معتبر نمی‌داند. نخست وزیر موافقت کرد اما قبل از لغو اعتصاب منتظر ماند تا گانتز به کابینه بپیوندد.

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد
وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل هواپیماهای جنگی خود را آماده انجام یک حمله پیشگیرانه بزرگ علیه حزب‌الله لبنان چهار روز پس از حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر کرده بود، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا موفق شد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر را متقاعد کند که در آخرین لحظه از حمله صرفنظر کند.

وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که مقامات اسرائیلی در ۱۱ اکتبر فوراً با همتایان آمریکایی خود تماس گرفتند و گزارش دادند که آنها اطلاعاتی را جمع آوری کرده اند که یک حمله قریب الوقوع فرامرزی حزب الله مشابه حمله حماس انجام خواهد شد که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر از غیرنظامیان اسرائیل قتل عام و تقریباً ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شدند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات ناشناس که با این موضوع آشنا هستند، گفت که اسرائیل نمی تواند به تنهایی چنین حمله بزرگی را علیه حزب الله انجام دهد، اسرائیل از ایالات متحده کمک می خواهد.

وال‌استریت ژورنال گفت که ساعت ۶:۳۰ صبح بود و دستیاران ارشد بایدن برای جلسه ای گرد هم آمدند که در آن مشخص شد اطلاعات آمریکا با آنچه اسرائیل در مورد آن هشدار می داد مطابقت ندارد.

پس از اطلاع از آنچه در حال رخ دادن بود، بایدن با نتانیاهو تماس گرفت تا بدبینی واشنگتن نسبت به اطلاعات اسرائیل را بیان کند و در طول تماس ۴۵ دقیقه‌ای از نخست‌وزیر خواست تا با حمله پیش نرود و گفت که جنگ در دو جبهه همچنان قابل اجتناب است اما حمله از این نوع آن را اجتناب ناپذیر می کند.

مقامات آمریکایی به تایمز اسرائیل گفته‌اند که ایالات متحده از طریق میانجی‌ها پیام‌هایی از جمهوری اسلامی دریافت می‌کرد که تهران علاقه‌ای به گسترش درگیری های منطقه‌ای ندارد و این پیام‌ها ظاهراً پاسخ واشنگتن به هشدار اسرائیل بود.

نتانیاهو این تماس را پایان داد و به بایدن گفت که با دستیارانش در این مورد صحبت خواهد کرد. در همین حال، ارتش اسرائیل به ده‌ها هزار نیرویی که پس از حمله ۷ اکتبر در مرز شمالی جمع آوری کرده بود دستور داد تا برای یک حمله چند جانبه حزب‌الله آماده شوند چراکه تروریست‌ها در حال پرواز با پاراگلایدر و رانندگی در مرز شمالی هستند. ارتش اسرائیل برای ساکنان اسرائیلی شمال پیغام فرستاده شد و به آنها دستور داد که فورا وارد پناهگاه های بمب شوند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفتند که این هشدارها در نهایت زنگ خطر اشتباهی بود، اما مقامات اسرائیلی و آمریکایی شش ساعت تماس تلفنی رفت و برگشتی در این مورد داشتند.

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد
وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

به گزارش سایت خبری والا، یوآو گالانت، وزیر دفاع به شدت برای حمله پیشگیرانه تلاش می کرد و همچنین از حمایت ارتش اسرائیل برخوردار بود. نتانیاهو با این ایده مخالف بود، اما نمی‌خواست صدای اقلیت علیه اعتصاب باشد.

نخست وزیر موفق شد همزمان با بنی گانتز توافق نامه ای برای ورود حزب وحدت ملی به دولت امضا کند.

والا گفت که گانتز و گادی آیزنکوت همکارش در اتحاد ملی با نتانیاهو موافق بودند که حمله پیشگیرانه ایده بدی است.

با گانتز و آیزنکوت دو رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در اردوگاه خود و اکنون بخشی از کابینه جنگ، نتانیاهو احساس کرد که در موقعیت بهتری برای مقابله با گالانت قرار دارد.

کابینه جنگ در اواخر روز تصمیم گرفت که این حمله را متوقف کند. دفتر نخست وزیری اواخر روز شنبه گزارش وال‌استریت ژورنال را تکذیب و تاکید کرد که نتانیاهو پس از ۷ اکتبر تصمیم گرفت که اولویت اول اسرائیل تمرکز بر جبهه جنوبی باشد و این موضع توسط کابینه جنگ اتخاذ شده است.

گزارش‌های قبلی همچنین می‌گفتند که این مقامات گالانت و ارتش اسرائیل بودند که می‌خواستند قبل از مقابله با حماس به حزب‌الله حمله کنند، بر اساس دکترین نظامی که اولویت را برای مقابله با دشمن مهیب‌تر در صورت جنگ در دو جبهه قرار می‌دهد. آن گزارش های قبلی می گفتند نتانیاهو دکترین را در این مورد رد کرده است.

وزارت دفاع، سیا و وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کردند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت واشنگتن نگران درگیری‌ها در مرز لبنان است، اما از اظهار نظر درباره جزئیات این گزارش خودداری کرد.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی به وال‌استریت ژورنال گفت که توافق برای وادار کردن به عقب نشینی گروه تروریستی از مرز پس از دو ماه حملات که ضربه بزرگی به حزب‌الله وارد کرد، قابل انجام است.

دولت بایدن از آن زمان تلاش های خود را بر جلوگیری از گسترش درگیری که مستلزم مداخله نظامی واشنگتن است متمرکز کرده است. در روزهای پس از ۷ اکتبر، واشنگتن دو ناو هواپیمابر و یک زیردریایی اتمی را به شرق مدیترانه فرستاد تا بازیگران منطقه ای را که به دنبال گسترش جنگ جاری اسرائیل و حماس در غزه هستند، بازدارد.

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد
وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

مرز بین لبنان و اسرائیل همچنان شاهد گسترش تبادل آتش بوده که نگرانی از آتش افروزی گسترده تر را افزایش داده است. ده ها هزار اسرائیلی از شهرهای مرزی شمالی که بارها هدف حملات حزب الله قرار گرفته اند، تخلیه شده اند.

نخست وزیر لبنان روز جمعه مدعی شد که کشورش آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است که به جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ پایان داد اقدامی که به پایان دادن به حملات فرامرزی حزب الله کمک می کند.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل خواستار خروج پرسنل مسلح از جنوب رودخانه لیتانی لبنان به جز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان است. اما حزب‌الله دهه‌هاست که در بسیاری از مناطق جنوبی لبنان مستقر شده، جایی که از حمایت قوی برخوردار است و مرتباً موشک‌هایی را علیه اسرائیل پرتاب می‌کند، در حالی که بیروت هیچ کاری برای مهار این گروه انجام نمی‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان آغاز خصومت ها در ماه اکتبر، بیش از ۱۴۰ نفر در سمت لبنان کشته شده اند که اکثر آنها جنگجویان حزب الله و همچنین بیش از ده ها غیرنظامی هستند که سه نفر از آنها روزنامه نگار بودند.

در طرف اسرائیل، چهار غیرنظامی و هشت سرباز کشته شده اند. روز شنبه، نواف موسوی، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله به شبکه تلویزیونی المنار لبنان گفت که حماس معتقد است یک جبهه بزرگ دیگر در مرز شمالی، کارزار اسرائیل در نوار غزه را متوقف نخواهد کرد.

«ما از برادران خود در غزه پرسیدیم که چه کار می توانیم بکنیم؟ اگر یک جنگ همه جانبه را در لبنان آغاز کنیم. آیا این جنگ در غزه را متوقف می‌کند یا خیر؟ موسوی گفت پاسخ آنها منفی بود، آن را متوقف نمی کرد، جنگ غزه پایان نخواهد یافت، فقط با پیروزی اسرائیل در داخل غزه.»

وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا