ایرانجدیدترین اخبار

آرمیتا پاویر از بازداشت‌شدگان خیزش در زندان مرکزی تبریز اعتصاب غذا کرد

فعالان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران تحت فشارهای روزافزون هستند

آرمیتا پاویر از بازداشت شدگان خیزش در اعتراض به فشارهای دستگاه امنیتی اعتصاب غذا کرد

همزمان با افزایش تعداد بازداشت‌ها و افزایش فشارها بر معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و به‌ویژه فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران، فعال دانشجویی و یکی از بازداشت‌شدگان این جنبش آرمیتا پاویر در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده است.

آرمیتا پاویر از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در اعتراض به فشارهای دستگاه امنیتی اعتصاب غذا کرد
آرمیتا پاویر از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری اعتصاب غذا کرد

آرمیتا پاویر، دانشجوی محبوس در زندان تبریز از روز سه‌شنبه ٢۵ مهر ۱۴۰۲ دست به اعتصاب غذا زده است.

فعالان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران تحت فشارهای روزافزون
فعالان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران تحت فشارهای روزافزون

آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست شناسی مولکولی در دانشگاه مدنی تبریز، ۳۰ روز پیش به دست ماموران امنیتی برای دومین بار بازداشت شد. به گفته منابع مطلع، از زمان شروع اعتصاب غذا، آرمیتا امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده خود را نداشته است.

بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب تبریز، فشارهای فزاینده‌ای را علیه آرمیتا پاویر به منظور اخذ اعتراف اجباری افزایش داده است. نهادهای امنیتی از ویدیوهای ضبط‌ شده توسط دوربین‌های مداربسته به‌عنوان ابزاری برای گرفتن اعتراف اجباری از این دانشجو استفاده می کنند.فعالان خیزش

این فعال دانشجویی دانشگاه مدنی تبریز، در روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه سال جاری توسط مأموران امنیتی در تبریز دستگیر و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

او پیش از این در روز هفتم تیر ماه سال جاری به مدت محدودی بازداشت شده بود که پس از بازجویی آزاد شد.

آرمیتا پاویر در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری، مقابل دانشگاه مدنی تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. سپس در تاریخ ۱۷ آذر ماه سال گذشته با قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز به طور موقت، تا پس از پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

فشارها بر روی فعالان دانشجویی پیش از شروع سال تحصیلی جدید آغاز شد و به علت این فشارها، ده‌ها استاد اخراج و صدها دانشجو با ممنوعیت تحصیل، تعلیق، بازداشت و احضار مواجه شدند.

به علاوه همزمان با این موضوع، گزارش شده که یک فعال دانشجویی دیگر نیز در شهر سنندج بازداشت شده است.

بر اساس گزارش ها، محمد عبداللهی‌پور، دانشجوی اهل سنندج، در روز شنبه ٢٩ مهر ماه ١۴٠٢ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است. او ٢۴ ساله و دانشجوی رشته زبان انگلیسی در دانشگاه کُردستان است و پیش از این نیز در طول اعتراض‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده بود.فعالان خیزش

محمد عبداللهی‌پور در ساعت ۸ صبح در خانه‌ خانوادگی‌اش که در محله باغ ژاله شهر سنندج واقع است، توسط افرادی که از یک خودروی سمند متعلق به اداره اطلاعات بود، بازداشت شد. محمد عبداللهی‌پور پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شد و تاکنون جزئیات و دلایل بازداشت و همچنین اتهاماتی که به او نسبت داده شده، در دسترس عموم نیست.

قبل از این، در شامگاه یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، در دوران آغاز خیزش سراسری، او توسط نیروهای وزارت اطلاعات در سنندج بازداشت و پس از دو ماه، با قرار وثیقه و به طور موقت از زندان آزاد شد.

سایر فعالان مدنی و معترضان در جریان خیزش سراسری همچنان با فشارهای امنیتی روبرو هستند. بسیاری از افرادی که پیشتر با اعمال عفو یا تأمین وثیقه از زندان آزاد شده بودند، در حال حاضر در مراحل انتقال به زندان جهت اجرای حکم حبس خود هستند.

یکی از این موارد مربوط به یاسین صمصام، یکی از ساکنان شهر اشنویه و از معترضانی که در دوران خیزش سراسری بازداشت شده بودند، است.

یاسین صمصام به منظور اجرای حکم ٣ سال و ٩ ماه حبس خود بازداشت شده و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

در روز شنبه ٢٩ مهر ماه ۱۴۰۲، یاسین صمصام پس از احضار و مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهر اشنویه، بازداشت و برای اجرای دوران محکومیت خود به زندان این شهر منتقل شد.

این فعال در خرداد ماه ١۴٠٢ توسط دادگاه انقلاب شهر اشنویه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی از طریق شرکت در اعتراضات» به حکم سه سال و ٩ ماه حبس و به جرم «تخریب عمدی اموال خصوصی مردم از طریق پرتاب سنگ و مشارکت در حمل مواد منفجره از نوع کوکتل» به حکم یک سال حبس و همچنین تعداد ٨٠ ضربه شلاق محکوم شده بود.

آرمیتا پاویر از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در اعتراض به فشارهای دستگاه امنیتی اعتصاب غذا کرد
آرمیتا پاویر از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در اعتراض به فشارهای دستگاه امنیتی اعتصاب غذا کرد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا