ایرانجدیدترین اخبار

کشتار کولبران در مرز بانه؛ طی ۵۰ روز گذشته ۳ کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

سه کولبر از چهار کولبر که از مهر تاکنون فوت کرده‌اند به واسطه شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جان باخته‌اند

کشتار کولبران در مرز بانه؛ طی ۵۰ روز گذشته ۳ کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

گزارش‌ها حاکی از افزایش تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به کولبران در مناطق مرزی در طول ماه‌های مهر و آبان هستند. این اقدامات خصوصاً در مرزهای بانه، نوسود و مریوان افزایش یافته‌اند.

بیشترین تیراندازی و برخورد خشونت‌آمیز علیه کولبران در این بازه زمانی توسط نیروهای مستقر در منطقه مرزی هنگه‌ژال بانه انجام شده است. در ۵۰ روز گذشته، در این منطقه سه کولبر کشته و ۲۸ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی 50 روز گذشته 3 کولبر کشته و 28 نفر زخمی شدند
کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی ۵۰ روز گذشته ۳ کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، در ۵۰ روز اخیر از آغاز فصل پاییز، تنها در مرزهای بانه، با تیراندازی مستقیم از سوی نیروهای هنگ‌مرزی، سه کولبر جان خود را از دست داده و ۲۸ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

در طول ۵۰ روز گذشته، سه نفر از چهار کولبری که جان خود را از دست دادند، در منطقه مرزی بانه به واسطه تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در مرز هنگه‌ژال کشته شده‌اند.

در هفته گذشته، ۱۶ آبان، نیروهای نظامی مستقر در مرز هنگه‌ژال بانه به تعدادی از کولبران شلیک کردند، که در اثر این تیراندازی، یک کولبر به نام «آزاد ستارپناه»، ۴۳ ساله، پدر دو فرزند و ساکن روستای دره‌زیارت سقز، کشته شد.

در صبح روز چهارشنبه، ۲۶ مهر، «فرید وطنی‌رسول»، کولبر ۳۴ ساله و پدر سه فرزند، در منطقه مرزی دەرەوەران شهرستان مریوان، مورد تیراندازی مستقیم از سوی نیروهای مرزبانی قرار گرفت و فوراً کشته شد.

در روز سه‌شنبه، دوم آبان، یک کولبر به نام محسن عبداللهی، ۳۵ ساله و پدر چهار فرزند، در منطقه مرزی کیله بانه، بدون اخطار قبلی و از فاصله نزدیک توسط نیروهای مرزبانی مورد هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

در روز جمعه، ۷ مهر، نیروهای مرزبانی در نزدیکی منطقه مرزی هنگه‌ژال بانه، گروهی از کولبران را بدون اخطار قبلی و از فاصله نزدیک هدف قرار دادند. این حادثه منجر به کشته شدن یک کولبر جوان به نام «محمد خالدی»، ساکن بخش ننور بانه، شد.

کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی 50 روز گذشته 3 کولبر کشته و 28 نفر زخمی شدند
کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی ۵۰ روز گذشته ۳ کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

در روز یکشنبه، ۲۱ آبان، نیروهای هنگ‌مرزی مستقر در مرز هنگه‌ژال بانه، به سمت تعدادی از کولبران در این منطقه تیراندازی کردند. این حادثه منجر به مجروح شدن شدید «یونس قادری»، ۱۹ ساله، شهروند سقز، که از ناحیه پا او به شدت آسیب دید و به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی در بانه منتقل شد.

در همان روز، «احسان اسماعیل‌زاده»، یک کولبر ساکن مهاباد، نیز به دلیل تیراندازی مستقیم از سوی نیروهای حکومتی در مرز هنگه‌ژال بانه، شدیداً زخمی شد. وضعیت این جوان کولبر پس از انتقال به بیمارستان، به شدت وخیم گزارش شده است.

یک روز قبل، در روز شنبه، ۲۰ آبان، نیروهای مرزبانی در همان منطقه از شهرستان بانه، به صورت مستقیم به تعدادی از کولبران شلیک کردند. این حادثه منجر به مجروح شدن «نریمان ساعدی»، یک کولبر جوان اهل روستای دویسه مریوان، که به دلیل آسیب دیدگی در بازو و کمر او، به مراکز درمانی منتقل شد.

همچنین، گزارش شده است که «پیام رضایی»، کولبر ٢٧ ساله اهل روستای پیله شهرستان مریوان، در روز شنبه، ۱۳ آبان، در حین کولبری به دلیل انفجار یک مین در منطقه مرزی ساوجی، زخمی شد و پای خود را از دست داده است.

در چند هفته اخیر، در مرز نوسود استان کرمانشاه، شلیک نیروهای نظامی و انتظامی به سمت کولبران به شدت افزایش یافته است. در یکی از این حوادث روز جمعه گذشته، ۱۳ آبان رخ داد، که با شلیک این نیروها، حداقل هفت کولبر اهل ثلاث‌باباجانی زخمی شدند و گلوله‌های ساچمه‌ای در نواحی شکم، کمر و دست آنان اصابت کرد. آنها به بیمارستان قدس پاوه منتقل شده‌اند.

کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی 50 روز گذشته 3 کولبر کشته و 28 نفر زخمی شدند
کشتار کولبران در مرز بانه؛ در طی ۵۰ روز گذشته ۳ کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

قبلاً، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که در طول سال گذشته خورشیدی، حداقل ۲۸ کولبر در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، بیشتر به دلیل شلیک مستقیم از سوی نیروهای حکومتی، کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که از میان ۲۸ کولبری که در سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند، حداقل ۲۴ نفر به دلیل شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. یک نفر به دلیل ایست قلبی، یک نفر به دلیل سرمازدگی، یک نفر به دلیل سقوط از ارتفاع و یک نفر به دلیل تصادف در حین کولبری، جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این، در سال گذشته بیش از ۱۶۶ نفر در حین کولبری مجروح شدند. از این تعداد، ۱۳۲ کولبر به دلیل تیراندازی مستقیم از سوی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ۱۷ کولبر در حین تعقیب و گریز از طرف نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و سه کولبر به دلیل ضرب و جرح توسط این نیروها مصدوم شده‌اند. همچنین، در طول این سال، هفت کولبر در تصادفات جاده‌ای، چهار کولبر به علت سقوط از ارتفاع و سه کولبر به دلیل انفجار مین در مسیرهای کولبری زخمی شدند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا