ایرانجدیدترین اخبار

بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران

برخی از دانشجویان ایرانی برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی با مسائل و مشکلات مالی زیادی روبرو هستند

بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران

انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای بورس به تعدادی از دختران غزه در دانشگاه‌های ایران ارائه کرده است.

بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران
بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران

در یک سخنرانی در دانشگاه بوعلی همدان، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده در روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه اظهار داشت: پذیرش دانشجویان خارجی دختر در دانشگاه‌های ایران، می‌تواند به منظور انتقال فرهنگ ایرانی‌اسلامی به سایر کشورها، تأثیرگذار باشد.

انسیه خزعلی، که فرزند ابوالقاسم خزعلی، عضو درگذشته شورای نگهبان و از نزدیکان روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای است، در حالی درباره طرح ارائه بورسیه به دختران غزه در دانشگاه‌های ایران خبر می‌دهد که خود پیش‌تر به دلیل اقامت فرزندش در کانادا هدف اعتراض افکار عمومی در ایران قرار گرفته است. این اعتراض‌ها به انسیه خزعلی زمانی به اوج خود رسید که فاش شد حمیدرضا رضازاده، فرزند او و محمدرضا رضازاده، استاندار سابق فارس، از سال ۱۳۹۷ با مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از ایران به کانادا رفته و در آن کشور ساکن شده است.

بعد از فاش شدن اقامت فرزند انسیه خزعلی در کانادا، او ادعا کرد که فرزندش به خارج از ایران برای فعالیت‌های دانش‌بنیان رفته است. این ادعاها با واکنش نیروهای همسو با دولت رئیسی نیز مواجه شد.

خزعلی درباره طرح جدید اظهار کرد: ما از دختران دانشجوی غزه برای تحصیل در ایران حمایت می‌کنیم و به همین منظور، در گام اول، سه نفر از دانشجویان دختر غزه در دانشگاه بوعلی همدان به صورت نمادین بورسیه دریافت می‌کنند تا شاهد گسترش این حرکت در دانشگاه‌های دیگر باشیم.

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده در برخورد با دانشجویان خارجی دانشگاه بوعلی همدان، گفت: شما که به دنبال دانش و آگاهی هستید و تجربه انسانیت را در کنار علم دارید، باید این آزمون را پشت سر بگذارید و در برابر حملات اسرائیل به غزه، واکنش نشان دهید و بیدار باشید.

او از مرضیه حدیدچی (دباغ) که در سال نخست استقرار جمهوری اسلامی، فرماندهی سپاه همدان را بر عهده داشت و در سال ۱۳۹۵ درگذشت، به عنوان مثالی برای زن سوم انقلاب یاد کرد.

خزعلی تاکید کرد که پذیرش دانشجویان دختر خارجی باید در اولویت دانشگاه‌های ایران باشد، به ویژه دانشگاه‌های اختصاصی بانوان. او افزوده است که با جذب دانشجویان خارجی، مهم است که آنان را به عنوان سفیران فرهنگ ایرانی‌اسلامی در نقشی موثر تر در جامعه جهانی معرفی کنیم.

بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران
بورسیه دختران غزه در دانشگاه‌های ایران

در تیر ۱۴۰۱، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، اعلام کرد که طرح پذیرش اعضای حشدالشعبی در قدیمی‌ترین دانشگاه ایران به اجرا درآمده است. این اظهارات در حین دیدار با برخی از اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی اتفاق افتاد و مقیمی ابراز کرد که از حضور و تحصیل نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران حمایت می‌کند.

پس از اعلام رئیس دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت رئیسی نیز تایید کرد که طرح پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران به تصویب رسیده است. او اظهار داشت که این پذیرش با رعایت استانداردهای علمی صورت گرفته و از سوی دولت پشتیبانی می‌شود.

تدابیر دولت جمهوری اسلامی در پذیرش اعضای حشدالشعبی عراق در دانشگاه تهران و اجرای طرح‌های همگن، بخشی از حمایت و تسهیلات فراهم شده توسط جمهوری اسلامی به نیروهای تحت پوشش خود می‌باشد. این اقدامات به تبع آن، اظهار حمایت و ارائه امکانات به گروه‌های مشابه در کشورهای یمن، سوریه، لبنان، نیجریه و سایر مناطق جهان نیز انجام گرفته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا