ایرانجدیدترین اخبار

دانشجویان معترض در سال تحصیلی جدید تصمیم به ادامه مبارزه دارند

دانشجویان معترض: هیچ یک از ما ترسی در دل نداریم و ادامه راهی را که آغاز کرده‌ایم با هیچ اندک تردید و شک ادامه خواهیم داد

دانشجویان معترض در سال تحصیلی جدید تصمیم به ادامه مبارزه دارند

دانشجویان معترض و فعالان صنفی از ۱۴ دانشگاه مختلف ایران، به همراه گروهی از دانشجویان رشته‌های هنری در پایتخت، در روز شنبه اول مهرماه ۱۴۰۲، همزمان با بازگشت به کلاس‌های درس، با انتشار بیانیه‌ها تاکید کردند که تصمیم به ادامه تلاش خود برای برپایی اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی دارند تا در مقابل استبدادی که کمر به قتل دانشگاه‌ها بسته، مقاومت کنند.

در سال تحصیلی جدید، دانشجویان معترض اعلام می‌کنند که تصمیم به ادامهٔ مبارزه دارند
در سال تحصیلی جدید، دانشجویان معترض اعلام می‌کنند که تصمیم به ادامهٔ مبارزه دارند

در این بیانیه‌ها آمده است که ما با قدرت و شجاعت اعلام می‌کنیم که آن‌ها آرزوی عدم انفعال و سکوت دانشگاه را به گور خواهند برد.

دانشجویان معترض در دانشگاه‌های تهران، علامه طبابایی، بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، الزهرا، تربیت مدرس، و هنر تهران در پایتخت و همچنین دانشجویان دانشگاه‌های یزد، چمران اهواز، اصفهان، هنر اصفهان، نوشیروانی بابل، فردوسی مشهد، و گیلان، در بیانیه مشترکی با عنوان ما به سراغتان می‌آییم، اظهار نمودند: در سال گذشته، ما دانشجویان همراه با سایر اقشار مردم در دانشگاه‌ها، صدای اعتراض به ستم و استبداد را بلند کردیم و در کنار همرزمانمان در خیابان‌ها به مقاومت پیوستیم. این ایستادگی هزینه‌هایی را داشته است، از جمله بازداشت، اخراج، تعلیق، و تهدیدها، اما بعد از یک سال، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باور داریم قدم در راهی پایدار و رو به جلو گذاشته‌ایم که به آگاهی عامه در میان ما منجر شده است.

در ادامه بیانیه فوق آمده است که در حال حاضر استبداد نظام ایران شاید بیش از هر زمان دیگر از آغاز تاسیس خود تاکنون به خشونت و سرکوب دانشگاهی روی آورده است و به مواردی اشاره شده که شامل حذف دانشجویان و اساتید با نگرش‌های متفاوت از فضای دانشگاه، سانسور تشکل‌ها و محدود کردن دامنه فعالیت‌های آنها، تفکیک و از بین بردن یک به یک فضاهای دانشجویی، محروم کردن دانشجویان از امکانات رفاهی منصفانه و حقوق آنان و ایجاد تلاش برای تبدیل شدن دانشگاه به یک موسسه سودآور و حذف آموزش رایگان می‌شود.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان معترض در ادامه بیانیه خود اظهار داشتند: اگرچه زخم‌های انضباطی آنها همچنان اثر قوی دارد، اما این تجربه مداوم خواستن، مقاومت، و سرکوب در سال گذشته، ما را به سمت یک فاز جدید از فعالیت‌های اجتماعی و ایستادگی برای تحقق اهدافمان هدایت کرده است، که اقدامات سرکوبگرانه حکومت را بی‌اثر خواهد ساخت، یکی از اهداف ما این است که این تجربه را به شکل مستمر به نسل‌های جدید دانشجویان منتقل کنیم تا تصویری بهتر از وضعیت کنونی‌مان بگیرند و دعوت به پشتیبانی کردن از امید و زندگی باشد، و در پیگیری برای ساختن آن همراه شوند. زیرا هویت دانشجویی به معنای مقاومت در برابر نابرابری‌ها و تلاش برای تحقق حقوق مشروع است و ارتباط مستقیمی با آگاهی جمعی و تمایل به جامعه کامل‌تر دارد. 

در یک ماه اخیر و پیش از سالگرد مهسا امینی، دستگاه‌های امنیتی نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند تا با اقداماتی همچون بازداشت، احضار و اخراج دانشجویان و اساتید معترض، از ادامه مسیر اعتراض‌ها و تجمع‌های دادخواهی، دیوارنویسی و اعتصابات سراسری علیه نظام اسلامی جلوگیری کنند. این اقدامات در زمانی رخ دادند که دانشگاه‌ها به صورت رسمی بازگشایی شده بودند.

دانشجوان از ۱۴ دانشگاه مختلف ایران در بیانیه جدید خود اظهار کرده‌اند: در حال حاضر نگاه ما به آینده است؛ هنگامی که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و دانشگاه در اکثر زمینه‌ها تغییر کرده است، این شرایط ما را با سئوالات مهم و سازنده‌ای روبرو می‌کند. با انباشت تجربه‌هایمان و در طول مسیر بی‌بازگشتی که پشت سر گذاشته‌ایم، حالا فرصت بازیابی و بازتعریف دوباره دانشگاه به‌عنوان یک میدان برای خلاقیت و ایجاد آینده را داریم و برای دستیابی به آن در حال مبارزه هستیم. در داخل حرکت دانشجویی، یک جنبش سنتی و ادبیاتی در حال شکل‌گیری است که به عنوان یک چالش بزرگ برای استبداد و یک شعله‌ی نورانی برای مسیری که به سوی آینده انتخاب کرده‌ایم، نمایان می‌شود.

در سال تحصیلی جدید، دانشجویان معترض اعلام می‌کنند که تصمیم به ادامهٔ مبارزه دارند
در سال تحصیلی جدید، دانشجویان معترض اعلام می‌کنند که تصمیم به ادامهٔ مبارزه دارند

همچنین، گروهی از دانشجویان رشته‌های هنر در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران نیز در یک بیانیه جداگانه اعلام کردند که در حالی که سال دوم حرکت آزادی‌خواهانه و انقلاب ملت ایران علیه ستم آغاز می‌شود، دانشگاه به‌عنوان یک محیط فرهنگی زیر بار سخت‌ترین اقدامات سرکوب و فشار قرار گرفته و مقامات حکومتی با هراس از حضور دانشجویان، شروع ترم جدید را به تعویق می‌اندازند و با احضار و تهدید تلاش می‌کنند تا دانشجویان را ترسانده و ساکت کنند. 

در بخشی از این بیانیه، به ترتیب به موج اخراج استادان و احضار و بازداشت دانشجویان در سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات جنبش زن، زندگی، آزادی و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید اشاره شده و آمده است: هیچ یک از ما از هیچ یک از این اقدامات ناپسند نه ترسی در دل داریم و نه اندک تردیدی به ادامه راهی که آغاز کرده‌ایم وجود دارد. 

دانشجویان رشته‌های هنر در بیانیه خود افزودند: دانشگاه جایگاه خانه‌ای برای ما دارد، و ما به این خانه وفادار خواهیم ماند. با تولید آثار و حضور مؤثر خود، در همراهی با مردم و دانشجویان و هنرمندان خارج از دانشگاه، به سوی راه آزادی ادامه خواهیم داد و با شجاعت فریاد خواهیم زد: ما هنوز زنده‌ایم.

درآخرین خبرهای مرتبط با سرکوب دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در طی ۴۸ ساعت اخیر تا روز اول مهرماه، حداقل پنج دانشجو را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کردند. جدیدترین مورد این بازداشت‌ها آرمیتا پاویر، دانشجوی دانشگاه مدنی آذربایجان می‌باشد. آرمیتا پاویر

آرمیتا پاویر به زندان زنان زندان مرکزی تبریز منتقل شده است. آرمیتا پاویر

همچنین، در روزهای گذشته، علی غلامی در شهر شیروان، علی رضوی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، محمدمهدی وثوقیان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و فرهاد حسینی در دانشگاه آزاد زنجان به دلیل انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات ارگان‌های تابع نظام جمهوری اسلامی بازداشت شده اند. 

صدور تعداد زیادی از احکام شامل تعلیق تحصیل، تبعید، انتقال اجباری و اخراج برای دانشجویانی که اعتراض می‌نمایند، همچنین لغو مجوز و ممنوعیت فعالیت برخی از انجمن‌های دانشجویی به علاوه اخراج گروه‌هایی از اساتید و اعضای هیئت علمی، اقدامات دیگری از سوی نهادهای امنیتی و مدیران دانشگاه‌ها علیه اعتراض‌های دانشجویان می‌باشد.

با این حال، تعدادی از نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی و امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران در تاریخ ۳۱ شهریور ماه، در خطبه‌های نماز جمعه، نگرانی خود را نسبت به امکان وقوع اعتراضات دانشجویی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا