جدیدترین اخبارجهان

بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست

بلینکن می‌گوید که جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای مسئولانه و متعهد عمل نمی‌کند

آنتونی بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که اگر آمریکا نیت واقعی خود را نشان دهد، توافق برای بازگشت همه طرف ها به برجام امکان‌پذیر است و دور از دسترس نیست.

آنتونی بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست
آنتونی بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست

در روز جمعه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم رژیم ایران به عدم همکاری با برخی از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل، نشان‌دهنده عدم تمایل این کشور به انجام وظایف مسئولانه و متعهدانه در برنامه هسته‌ای خود است.

آنتونی بلینکن در ادامه گفتگو با خبرنگاران افزود: ما سعی کردیم به طریق غیرمستقیم با رژیم ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین همکاری نماییم تا بررسی کنیم که آیا می‌توانیم به تعهد توافق هسته‌ای با تهران بازگردیم یا خیر… اما جمهوری اسلامی نتوانسته یا ممکن است نخواهد این کار را انجام دهد.

آنتونی بلینکن تأکید کرد: در هفته گذشته شاهد آن بودیم که مقامات جمهوری اسلامی بازرسان آژانس را اخراج کردند. این اقدام نمی‌تواند به عنوان نشانه ای از تمایل آنها به پذیرش مسئولیت‌های خود باشد.

با این وجود، رسانه‌های حکومتی گزارش داده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که همچنان در نیویورک حضور دارد، به خبرنگاران اعلام کرده است: با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ما و آمریکا انجام شد، اگر طرف آمریکایی از سیاست‌های چندگانه خود کناره‌گیری کند و نیت واقعی خود را ابراز کند، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف ها به برجام و لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی دور از دسترس نیست.

اظهارات وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا همزمان با این موضوع اعلام شده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اقدام جمهوری اسلامی در محدود کردن فعالیت بازرسان در تاسیسات هسته‌ای رژیم ایران را محکوم کرده است.

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور اعلام کرد که جمهوری اسلامی همکاری خود با تیم‌های بازرسی آژانس را در زمینه برنامه هسته‌ای خود به علت انتقادها محدود کرده است.

آنتونی بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست
آنتونی بلینکن: جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: زمانی که جمهوری اسلامی به دلایل سیاسی، یک‌سوم از بهترین بازرسان آژانس را حذف می‌کند، این اقدام نه تنها موجب تأسف می‌شود بلکه غیرقابل درک است.

در عین حال، جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که این اقدام به اساس حقوق حاکمیتی، که در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین رژیم ایران و آژانس تعیین شده، انجام گرفته است.

یک روز پس از اعلام نگرانی دوباره ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص تداوم فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کرد که تا زمانی که تحریم‌ها کاملاً برداشته نشوند تهران روند فعلی را ادامه می‌دهد. این موضوع نیز در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص است.

در روز چهارشنبه ۲۲ شهریور، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در حاشیه نشست هیئت‌دولت به بیانیه کشورهای اروپایی پاسخ داد و اظهار نمود که طرف مقابل به تعهدات برجام پایبند نشده و به همین دلیل جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود پایبند نبوده است.بلینکن

قبلاً اخباری مبنی بر کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی منتشر شده بود. گزارشی از بلومبرگ این موضوع را تأیید و اظهار کرده بود که تهران در حال کاهش سرعت غنی‌سازی می‌باشد و منتظر این است که ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش ماه سپتامبر در شورای حکام این کاهش سرعت را اعلام کنند.

همچنین، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه الجزیره ادعا کرد که پرونده ذرات اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا در نطنز به پایان رسیده است.بلینکن

با این حال، رافائل گروسی که مقام‌های جمهوری اسلامی او را به تأثیر فشارهای سیاسی متهم می‌کنند، در روز دوشنبه ۶ شهریور (۲۸ اگوست)، در موسسه امور بین‌الملل سوئد در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی اظهار کرد: متاسفانه نتوانستیم به نتیجه‌ای برسیم که بتوانیم درباره پرونده اتمی رژیم ایران بگوییم که همه چیز خوب پیش می‌رود.

رافائل گروسی، در اسفندماه سال گذشته، در چهارمین سفر به تهران، مذاکراتی درباره فعالیت‌های هسته‌ای با مقام‌های جمهوری اسلامی داشت. این سفر با امضای توافقی در تاریخ چهارم مارس به پایان رسید، بر اساس آن، جمهوری اسلامی متعهد شد دسترسی بازرسان آژانس برای نظارت و اعمال راستی‌آزمایی را تسهیل کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا