ایرانجدیدترین اخبار

بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت شروع سال تحصیلی

بیانیه اعتراضی انجمن‌های صنفی معلمان به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید تحت سایه تبعیض و سرکوب

بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان به مناسبت شروع سال تحصیلی

انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت آغاز سال تحصیلی، در بیانیه‌های جداگانه به مشکلات امنیتی که در یک سال گذشته برای دانش‌آموزان و معلمان پیش آمده است و همچنین در طول جریان جنبش زن، زندگی، آزادی اشاره کردند.

انجمن صنفی معلمان کردستان، کانون صنفی معلمان استان بوشهر، و کانون فرهنگیان استان اصفهان هر یک در بیانیه‌های جداگانه به انتقاد از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوبی اعتراض کردند.

بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت شروع سال تحصیلی
بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت شروع سال تحصیلی

انجمن صنفی معلمان کردستان: هزینه‌های مدرسه از کیسه‌های خالی و محدودیت‌های مالی خانواده‌ها تأمین می‌گردد.

به مناسبت فرا رسیدن ماه مهر، کانون صنفی معلمان استان بوشهر در یک بیانیه به دانش‌آموزان و مردم استان بوشهر پیامی ارسال کرد. این بیانیه به تأکید بر سرکوب‌های اخیر علیه معلمان و مسائلی همچون اخراج و زندانی شدن محمود ملاکی، بازداشت و رسیدگی به پرونده‌های فعالان صنفی عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر و همچنین بیش از ۱۰۰ مورد تشکیل پرونده و صدور حکم تخلفات اداری اشاره کرد تا این سرکوب‌ها را به عنوان نمونه‌هایی از تبعیض‌ها نام ببرد.

معلمان استان بوشهر با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان اعلام کردند: حاکمیت باید به عنوان وظیفه قانونی خود مسئولیت تأمین امنیت و شفاف‌سازی در این مسئله را بر عهده بگیرد. ما به عنوان معلمان، اصطلاح مدرسه خانه دوم بچه‌ها را از واژگان تدریس خود حذف می‌کنیم زیرا کودکان ما دیگر در این محیط احساس امنیت نمی‌کنند.

عدم ایجاد شرایط مناسب برای آموزش رایگان و با کیفیت با وجود کلاس‌های پرتعداد و بدون تجهیزات آموزشی لازم، رشد گسترده مدارس خصوصی در هر نقطه، افزایش بی‌رویه قیمت‌های لوازم آموزشی، افزایش هزینه‌های سرویس مدارس، عدم دسترسی به زمین‌های ورزشی مناسب و عدم توجه به بهداشت و تغذیه صحیح در مدارس از مشکلاتی است که کانون صنفی معلمان استان بوشهر به آن اشاره کرده است.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر همچنین بیان کرد که در مقابل تمام فشارها و تهدیدها، به عنوان یک وظیفه ذاتی و قانونی، همچنان به تعهد خود در دفاع از حقوق دانش‌آموزان و معلمان پایبند است.

انجمن صنفی معلمان در استان کردستان شامل مناطق دیواندره، مریوان و سروآباد، سقز و زیویه، سنندج و کلاترزان نیز به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس یک بیانیه رسمی منتشر نمودند.

در این بیانیه، آنها به اهمیت اولویت ندادن و عدم توجه به آموزش و پرورش توسط حاکمیت، نقض ارزش‌های روحی و معنوی و استبداد جنبه‌های مادی‌گرایی و مؤسسات متمرکز بر کنکور و تولید درآمد، و همچنین عدم دقت و تدبیر مسئولان در سطوح مختلف نظام آموزشی کشور از سطح شهرستانی تا ملی اشاره نمودند و این رویدادها را موقعیتی ناخوشایند و متاثرکننده توصیف کردند.

معلمان منطقە کردستان اعلام کردند که هزینه‌های ادارە مدارس از سفرە کم درآمد و بی‌امکانات خانواده‌ها تأمین می‌شود و مقامات رسمی به جای رعایت اصل ۳۰ قانون اساسی و ارائه آموزش رایگان، تمایل به سوءاستفاده دارند.

آنها در این بیانیه اظهار نمودند: مسئولان آموزش و پرورش به جای استخدام نیروهای متخصص برای پر کردن کمبود ۲۰۰ هزار معلم ماهر، با افزایش تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس و استفاده از افراد غیرمرتبط و بهره‌گیری از بازنشستگان، مدیران و معاونان به این کار ادامه می‌دهند که تاثیری بر کیفیت آموزش ندارد.

معلمان به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند که تعداد ۹۶۰ هزار کودک و نوجوان در سن آموزش از تحصیل بازمانده یا ترک تحصیل کرده‌اند و بخش عمده این آمار به دختران و کودکان مناطق محروم تعلق دارد.

بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت شروع سال تحصیلی
بیانیه انجمن‌های صنفی معلمان و فرهنگیان به مناسبت شروع سال تحصیلی

معلمان منطقە کردستان با اشاره به تأمین امنیت در محیط مدارس نوشتند: با شروع اعتراضات و نارضایتی شهروندان در مهر ماه سال ۱۴۰۱ و برگزاری تحصن معلمان در دفاع از حریم مدارس و دانش‌آموزانی که متحمل هزینه‌ها و فشارهای ناشی از آن شده‌اند، ۳۵۰ نفر از معلمان منطقە کردستان با کم کردن حقوق، قطع رتبه‌بندی، درج غیبت و معرفی به هیئت تخلفات مواجه شدند. صدها مدرسه دخترانه در معرض حملات شیمیایی قرار گرفتند و هزاران دختر بی‌گناه مشکلات تنفسی، حساسیت پوستی، اختلالات عصبی، اضطراب مدرسه‌هراسی و … را تجربه کردند. مدارس به مکانی برای رفت‌و‌آمد نیروهای نظامی، شبه‌نظامی و حراستی تبدیل شدند، به نحوی که گاهی حس می‌شد و امور آموزش و پرورش به دست نظامیان و نیروهای امنیتی سپرده شده است.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان منطقه کردستان همچنین اعلام کردند که در تجمعات قانونی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ و ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، تعدادی حدود ٣٠ نفر از معلمان استان مورد ضرب و‌ شتم قرار گرفتند یا دستگیر و بازداشت شدند.

انجمن صنفی معلمان استان فارس نیز به مناسبت همین موضوع به جاماندگان از مهر اشاره نمودند و به چندین هزار کودک اشاره کردند که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند. آنها اعلام کردند که این کودکان شامل کودکان کار، فرزندانی کوچک از خانواده‌های فقیر و افرادی هستند که از تحصیل محروم مانده‌اند.

باید توجه داشت که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، دولت مکلف است تا وسایل آموزش و پرورش را به‌صورت رایگان برای تمامی افراد جامعه تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و همچنین وسایل آموزش عالی را تا سطح خودکفایی کشور به‌صورت رایگان گسترش دهد. در تجمع‌ها و اعتراضات معلمان در شهرهای مختلف همواره به این اصل از قانون اساسی اشاره می‌شود و معلمان خواستار پایبندی دولت و حاکمیت به این قانون می‌باشند.

فعالان صنفی معلمان در سال‌های اخیر علاوه بر احضار، حبس و صدور احکام بلندمدت، با مشکلات صنفی دیگری نیز روبه‌رو شده‌اند. از این مشکلات می‌توان به اخراج، تعلیق، و کاهش رتبه اشاره کرد، که نهادهای امنیتی و حراست آموزش و پرورش از آن‌ها به عنوان ابزاری برای فشار و تنبیه معلمان بهره می‌برند.

در این زمینه، کانون صنفی معلمان اعلام کرد که سخنگوی این کانون، محمد حبیبی، از طرف آموزش و پرورش بازنشسته و اخراج شده است. محمد حبیبی که سابقاً به عنوان سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران خدمت می‌کرد، برای سومین بار به علت بازنشستگی و اخراج به صورت دائمی از امکان ادامه فعالیت در حرفه معلمی محروم شده است.

این فعال صنفی معلمان، که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز از آموزش و پرورش اخراج شده بود و پس از حکم دیوان عدالت اداری به صورت موقت به کار بازگشته بود، با صدور حکم جدید توسط هیئت تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش و تایید این حکم توسط دیوان عدالت اداری از آموزش و پرورش دوباره اخراج شده است.

در حکم هیئت تخلفات اداری، به محمد حبیبی اتهامات شرکت در تجمعات صنفی و عضویت در کانون صنفی معلمان وارد شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا