جدیدترین اخبارجهان

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

جمهوری اسلامی علیرغم دعوت از رای دهندگان برای شرکت در انتخابات، مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

ایران کمترین میزان مشارکت در انتخابات را از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ به ثبت رسانده، به طوری که مقامات شرکت رای دهندگان را به عنوان یک پیروزی در برابر مخالفان سرسخت کشور توصیف می کنند.

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند
سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

خبرگزاری حکومتی اعلام کرد که از ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دادن در ایران، حدود ۲۵ میلیون نفر در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری که در اول مارس برگزار شد، رأی دادند.

کارشناسان می گویند حضور اعلام شده نهایی نیست. الکس واتانکا، مدیر موسس برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن نوشت، در حالی که تنها ۴۱ درصد از رای‌دهندگان شرکت کردند، طبق داده‌های رسمی، مشارکت واقعی احتمالاً کمتر است، اگرچه در این مرحله غیرممکن است که بدانیم. ، دی سی، افزود که در این دور، بررسی یکی از شدیدترین موارد بود.

با وجود اینکه مقامات سه بار زمان رای‌گیری را تمدید کردند، و علیرغم تلاش‌های چند هفته‌ای مقامات برای افزایش سطح مشارکت پیش از تاریخ رای‌گیری، مشارکت کم بود.

این مشارکت همچنین در حالی صورت می‌گیرد که ایرانیان با سقوط پول ملی، اقتصاد فلج‌شده و سرکوب گسترده مخالفان دست و پنجه نرم می‌کنند، که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند پس از جنبش اعتراضی ۲۰۲۲ که با قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس آغاز شد، شدت گرفت.

اما مقامات جمهوری اسلامی و رسانه های دولتی از حضور در انتخابات به عنوان یک پیروزی استقبال کردند. خبرگزاری نیمه رسمی فارس در ایکس با بیان اینکه این تحریم توسط دشمنان خارجی و پیروان داخلی آنها سازماندهی شده بود، گفت این رقم پیروزی در برابر بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال اخیر است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز شنبه به ایرانیانی که رای دادند گفت که شرکت آنها ضربه‌ای غیرتمندانه به مخالفان سرسخت ایران است.

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند
سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

کمترین میزان مشارکت از زمان انقلاب ۱۹۷۹

اگرچه به اندازه برخی از نظرسنجی‌های منتشر شده در رسانه‌های حکومتی که در ابتدا حدس می‌زدند، پایین نیست، اما میزان مشارکت اعلام‌شده تا کنون کمتر از هر انتخابات پارلمانی یا ریاست‌جمهوری است که از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ برگزار شده است.

مشخص نیست که آیا میزان مشارکت ۴۱ درصدی اعلام شده در روزهای آینده کاهش بیشتری خواهد یافت و برخی از نامزدهای انتخابات پارلمانی به دور دوم راه پیدا خواهند کرد.

در انتخابات اخیر عموماً میزان مشارکت رای دهندگان به طور فزاینده ای پایین بوده است. آخرین انتخابات مجلس در سال ۲۰۲۰ با مشارکت ۴۲.۵۷ درصدی و آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۱ با مشارکت ۴۸.۸ درصدی همراه بود که هر دو کمترین میزان مشارکت از زمان تأسیس جمهوری اسلامی بود.

هفته گذشته حدود ۱۵ هزار نامزد برای انتخابات ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت کردند و ۱۴۴ نفر برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری نامزد شدند. نتایج اولیه انتخاب سیاستمداران عمدتاً تندرو از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی را نشان می دهد که مجدداً به مجلس خبرگان راه یافت مجلسی که قدرت تعیین رهبر، بالاترین مقام سیاسی در جمهوری اسلامی را دارد.

چند تن از ایرانیان در تهران شرایط اقتصادی و عدم اعتماد به نظام را دلیل عدم رای دادن عنوان کرده اند. در اقدامی تکان‌دهنده، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق از دادن رای در اول مارس امتناع کرد. رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب قبلاً از حکومت خواسته بود که در بحبوحه تظاهرات سراسری سال ۲۰۲۲ با معترضان نرم‌تر رفتار کند. آذر منصوری، سیاستمدار اصلاح طلب ، در آخر هفته، امتناع خاتمی از رای دادن را تایید کرد.

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند
سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی مشارکت کم سابقه انتخابات را اعلام می کند

وطنکا نوشت موضع انتقادی خاتمی نشان‌دهنده حال و هوای اردوگاه اصلاح‌طلبان است که اکنون به عنوان کانالی برای انتقاد از خامنه‌ای تقریبا خاموش شده است.

ناظران بین‌المللی قبلاً جمهوری اسلامی را به دلیل برگزاری انتخاباتی نه آزاد و نه عادلانه مورد انتقاد قرار داده‌اند، که مشخصه آن فرآیند بررسی است که انواع نامزدهای مجاز برای شرکت را محدود می‌کند. در سال جاری، شورای نگهبان یک شورای قدرتمند ۱۲ نفره که وظیفه نظارت بر انتخابات و قانونگذاری را بر عهده دارد هزاران نامزد را از شرکت در کرسی های مجلس رد صلاحیت کرد و حسن روحانی، رئیس جمهور سابق میانه رو از نامزدی برای مجلس خبرگان رهبری منع شد.

سایر سیاستمدارانی که زمانی پیشرو در نمودارهای انتخاباتی بودند، شاهد کاهش محبوبیت خود بودند. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی و فرمانده سابق نیروی هوافضای سپاه پاسداران، به نظر می‌رسید که برخی از آرا را از دست داده و پس از اوج محبوبیت وی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰، در انتخابات امسال چهارم شد.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس لندن، به CNN گفت، سقوط قالیباف در جدول نشان می دهد که حتی در میان کسانی که رای داده اند، آنها موضع کوبنده تری در برابر احتمالاً محافظه کاران فعلی و حتی محافظه کاران عملگرا اتخاذ می کنند». .

وکیل افزود که یکی دیگر از نشانه های نارضایتی رای دهندگان، تعداد بالای برگه های رای باطله است که نشان می دهد حتی در میان رای دهندگان نیز معترضان وجود دارند. وطنکا نوشت سوال واقعی اکنون این است که بعداً چه خواهد شد و افزود که برای اکثریت مردم ایران این انتخابات رفراندومی درباره آینده جمهوری اسلامی بود.

وی افزود تعداد معدودی از اصلاح طلبان این انتخابات را تایید کردند یا توانستند در این انتخابات شرکت کنند و آنهایی که عملکرد بدی داشتند، نشان دهنده از بین رفتن اعتماد عمومی به توانایی اصلاحات تدریجی در جمهوری اسلامی بود.

وکیل به سی‌ان‌ان گفت که این انتخابات به ما می‌گوید نظام کجاست، و افزود که در تلاش برای حفظ انسجام برای جانشینی و ترکیب موجود نهادهای جمهوری اسلامی، نظام از نخبگانی که ممکن است عمل‌گراتر شده‌اند، پاک‌سازی شده است. یا در طول زمان متوسط ​​می شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا