جدیدترین اخبارجهان

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می‌کند

آخرین نقطه اشتعال در جنگ اسرائیل و غزه نشان می‌دهد که هر دو طرف مواضع خود را تثبیت می‌کنند

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند

لحظاتی پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، حدود ۴۰۰ معترض حامی فلسطین در شیکاگو با سر دادن شعارهای دست از سر ایران بردار! رئیس شورای روابط آمریکایی-اسلامی، بزرگترین سازمان حقوق مدنی مسلمانان کشور، مدعی شد که جمهوری اسلامی در دفاع از خود پاسخ می‌دهد.

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند
حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند

گروه جوان طرفدار فلسطین IfNotNow، جمهوری اسلامی و اسرائیل را دولت‌های استبدادی خواند که شهروندان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، و افزود که گسترش درگیری بیشتر فقط در خدمت این جنگ‌افروزان و منافع سیاستمداران فاسد است.

بلافاصله پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، مواضع گروه‌های مترقی و طرفدار فلسطین تنها هفت ماه قبل از انتخابات، شکاف بین پایگاه فعالان و میانه‌روها در حزب دمکرات را سخت‌تر و بیشتر می‌کند. پاسخ چپ های طرفدار فلسطین نشان می دهد که آخرین نقطه اشتعال در مناقشه در جهت گیری مجدد بحث در داخل کشور کار چندانی نمی کند.

با این حال، علیرغم تمام خشم فعالین معطوف به اسرائیل، اکثر دموکرات‌های منتخب به شدت از اسرائیل در مواجهه با حملات جمهوری اسلامی حمایت کردند.

در حالی که اسرائیل پس از قتل‌های اخیر کارکنان امدادی آشپزخانه مرکزی جهانی از جمله از سوی رئیس‌جمهور جو بایدن با سرزنش جهانی مواجه شد، حملات هواپیماهای بدون سرنشین عمدتا ناموفق جمهوری اسلامی این پتانسیل را دارد که هرگونه دستاورد سیاسی چپ در تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف عملیات نظامی را تضعیف کند.

فاطمه اقبال زبیر، رئیس گروه پیشرو حزب دموکرات کالیفرنیا، در آخر هفته از رهبران حزب حاکم به دلیل اولویت دادن به زندگی بر اساس رنگ پوست انتقاد کرد و آنها را متهم کرد که نسبت به وضعیت اسفناک یهودیان سفیدپوست نسبت به فلسطینی های قهوه ای نشان می دهند. این نباید یک چیز یک طرفه باشد. واقعاً، با همه زندگی‌ها همدل باشید.

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند
حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند

از زمان حمله گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل در ماه اکتبر و حمله اسرائیل به نوار غزه حزب دموکرات با گسترش درگیری ها بر سر جنگ متلاشی شده است. ماه‌ها، به‌ویژه در پردیس‌های دانشگاهی، فعالان لیبرال به حمایت دولت اسرائیل از گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و همزمان با آغاز جنگ، تهاجم اسرائیل به غزه اعتراض کرده‌اند.

این تماس ها به ویژه پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن امدادگران در غزه، از جمله یک آمریکایی، در اوایل ماه جاری شد، شدت گرفت و تا روز دوشنبه ادامه یافت، زمانی که معترضان طرفدار فلسطین تردد در پل بروکلین و پل گلدن گیت را متوقف کردند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده قبل از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، کاملاً یک سوم از رای‌دهندگان دموکرات احساس می‌کنند که بایدن به اندازه کافی در قبال اسرائیل سرسخت نیست. ۲۲ درصد از دموکرات‌ها گفتند که نسبت به فلسطینی‌ها در مناقشه بیشتر از اسرائیلی‌ها همدل هستند.

به نظر نمی‌رسد حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل در شنبه شب، پویایی بزرگ‌تر را تغییر داده باشد و این شکاف همچنان در رقابت‌های دموکرات ها در سراسر کشور ادامه دارد.

جمال بومن، نماینده مترقی نیویورک، که با یک رقیب سرسخت طرفدار اسرائیل مواجه است، روز یکشنبه جنگ افروزی بنیامین نتانیاهو را محکوم کرد و خواستار کاهش بیشتر خشونت شد در حالی که حریف او، جورج لاتیمر، مدیر اجرایی شهرستان وستچستر، خواستار اتحاد با اسرائیل شد.

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند
حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شکاف بین چپ فعال و میانه روهای دموکراسی در آمریکا را بیشتر می کند

لاتیمر در ایکس نوشت با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی حملات پهپادی را به اسرائیل انجام داده است، مهم است که ایالات متحده در کنار متحد ما و همه مردم اسرائیل بایستد.

اندکی پس از این حمله، لاتیمر به چندین قانونگذار میانه رو دیگر در منطقه پیوست فرماندار کتی هوچول و شهردار نیویورک اریک آدامز از جمله آنها که پیام هایی مبنی بر حمایت صریح از اسرائیل منتشر کردند.

باربارا لی، نماینده مترقی کالیفرنیا که بلافاصله پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر شروع به درخواست برای آتش بس کرد، جمهوری اسلامی و اسرائیل را به دلیل گسترش اقدامات آنها محکوم کرد، اشاره ای به حمله قبلی اسرائیل که منجر به کشته شدن فرماندهان سپاه پاسداران در کنسولگری دمشق شد. 

لی در شبکه های اجتماعی نوشت ما باید مقاومت کنیم که ایالات متحده در یک درگیری پرهزینه دیگر در خارج از کشور درگیر نشود، بلکه باید به صلح و امنیت در منطقه منجر شود.

با این حال، رهبران دموکرات تشکیلات در سراسر کالیفرنیا در آخر هفته به سرعت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کردند. با این حال، در ماه‌های اخیر، مقامات جریان اصلی دموکرات در کالیفرنیا، از جمله فرماندار گاوین نیوسام، از درخواست‌ها برای آتش‌بس در جنگ اسرائیل با حماس حمایت کرده‌اند، هرچند با شرایطی که بحران انسانی در غزه بدتر می‌شود.

جی جاکوبز، رئیس حزب دموکرات ایالت نیویورک، در طی مصاحبه ای در روز یکشنبه، این شکاف را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مواضع این حزب بیشتر با بایدن و دیگران در رهبری همسو است.

او گفت هر دو حزب جناح‌های افراطی‌تر خود را دارند و به اعتقاد من، این جناح‌ها سیاست کلی حاکمیتی حداقل حزب دموکرات را دیکته نمی‌کنند.

با این حال، در شیکاگو، صدها نفر روز شنبه در مرکز شهر برای یک کنفرانس یک روزه با تمرکز بر سازماندهی و جمع آوری کمک مالی قبل از کنوانسیون ملی دموکرات ها که برای اوت برنامه ریزی شده بود، گرد هم آمدند. در حالی که بسیاری از افراد حاضر در این مراسم بر حمایت از سقط جنین و حقوق مهاجران و همچنین مسائل کارگری متمرکز بودند، درگیری مداوم اسرائیل و غزه یکی از محورهای اصلی گردهمایی بود. صدها نفر برای حمایت از جمهوری اسلامی پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل آنها را تشویق کردند.

کوبی گیلری، سخنگوی گروه ائتلاف تا مارس در DNC گفت ما نمی‌خواهیم دولت ایالات متحده منابع بیشتری را برای ایجاد و گسترش جنگ در خاورمیانه صرف کند.

نیهاد عوض، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران CAIR، همچنین از دولت بایدن خواست تا آنچه را که او تلاش شفاف، اسرائیل برای منحرف کردن تمرکز از جنگ با حماس که منجر به کشته شدن ۳۳۰۰۰ نفر در غزه شد، رد کند و هشدار داد که رئیس جمهور حمایت جوامع مسلمان و عرب و حتی جنبش رو به رشد یهودیان آمریکایی و دیگران، از جمله جوانان آمریکا را از دست خواهد داد. 

اما در عین حال، جمهوری‌خواهان احتمالاً به استفاده از شکاف درون حزبی بر سر اسرائیل ادامه خواهند داد تا دموکرات‌ها را افراطی جلوه دهند.

برای مثال، مارکو روبیو، سناتور حزب جمهوری‌خواه فلوریدا یکشنبه، تظاهرکنندگانی را که حمله آخر هفته جمهوری اسلامی را تشویق می‌کردند، یهودی‌ستیز، ضد اسرائیل و حامی تروریست خواند.

او گفت آنها فعالان صلح نیستند. فعالان صلح حملات گسترده علیه کشورهای دیگر را تشویق نمی‌کنند، کاری که دیروز انجام می‌دادند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا