جدیدترین اخبارجهان

آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا

رهبران کلیدی این تلاش‌ ها عبارتند از ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان

آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا

جمهوری اسلامی در تلاش است تا از سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک خود برای منزوی کردن اسرائیل در پی حمله گروه تروریستی حماس در ۷ اکتبر استفاده کند. جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن را تشویق کرد تا به اسرائیل و همچنین به نیروهای آمریکایی حمله کنند.

آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا
آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا

اکنون پس از ده ها حمله در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی و حملات موشکی متعدد از یمن و لبنان توسط حوثی ها و حزب الله علیه اسرائیل، جمهوری اسلامی موضع خود را تغییر می دهد. رهبران کلیدی جمهوری اسلامی عبارتند از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات ارشد.

رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حال برقراری ارتباط بوده‌اند. حسین امیرعبداللهیان در پی این حملات ابتدا با اسماعیل هنیه رهبر حماس در قطر دیدار کرد.

سپس هنیه برای جلسات به ایران آمد. امیرعبداللهیان همچنین در ۲ نوامبر برای هماهنگی سیاست علیه اسرائیل به ترکیه رفت. در ۷ نوامبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به تحریک علیه اسرائیل و آمریکا ادامه داد و ایالات متحده را به دلیل حمایت از اسرائیل سرزنش کرد.

تهران از اوایل اکتبر تلاش کرده پیام های خود را علیه آمریکا و اسرائیل ترکیب کند و به دنبال ایجاد درگیری منطقه ای علیه هر دو کشور است.

ابراهیم رئیسی، نیز اقداماتی را انجام داده است.

او با نخست وزیر نروژ تماس گرفت تا اسرائیل را مورد انتقاد قرار دهد. او اکنون به کشورهای آسیای مرکزی تاجیکستان و ازبکستان می رود. همچنین از محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق برای رایزنی به تهران دعوت کرد. عراقی ها به تازگی میزبان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بودند.

عراق متحد نزدیک جمهوری اسلامی است.

آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا
آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا

در حالی که رئیسی در آخر هفته با واتیکان تماس گرفت، امیرعبداللهیان نیز با کشورهای بریکس تماس گرفت تا آنها را علیه اسرائیل تشویق کند. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از جمله این کشورها هستند. چین این هفته خواستار برگزاری نشست غیرعلنی در سازمان ملل برای گفتگو درباره غزه شد.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی ممکن است بخواهد با عربستان سعودی و مصر ارتباط برقرار کند. همچنین ممکن است تلاش کند برای گروگان های کشورهای خارجی که در غزه نگهداری می شوند، مانند کارگران تایلندی که توسط حماس ربوده شده اند، معامله کند.

الجزیره گزارش داد که یک سیاستمدار کهنه کار تایلندی از اقلیت مسلمان تایلند گفته است که با مقامات حماس در ایران در تلاش برای آزادی اتباع تایلندی اسیر شده در غزه توسط گروه فلسطینی ملاقات کرده است. آریپن اوتاراسین، قانونگذار سابق و وزیر آموزش و پرورش روز جمعه گفت که دو ساعت مذاکره مستقیم با مقامات حماس در تهران، در ۲۶ اکتبر داشته است.

فرانس ۲۴ گزارش داد که رئیسی ممکن است برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) که ۵۷ عضو دارد به عربستان سعودی سفر کند. این اولین سفر او به عربستان سعودی پس از میانجیگری چین برای آشتی بین ریاض و تهران خواهد بود.

آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا
آغاز تهاجم دیپلماتیک ایران علیه اسرائیل و آمریکا

جمهوری اسلامی معتقد است که پس از ۷ اکتبر فرصت دارد تا از کشتار حماس و جنگ جاری در غزه به نفع خود استفاده کند. این کشور از گروه‌های نیابتی در منطقه برای انجام حملات استفاده می‌کند، در حالیکه از دیپلماسی نیز استفاده می‌کند تا از جنگ بهره ببرد و اسرائیل را منزوی کند.

در حالی که به نظر می رسد ایالات متحده برخی موارد از جمله انتقال تجهیزات نیروی دریایی و نظامی را به منطقه برای جلوگیری از حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی انجام داده، رژیم ایران از اقدامات خود منصرف نشده است.

در عراق، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی حملات خود را افزایش دادند. از ۷ اکتبر تاکنون تقریبا چهل حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه توسط نیروهای نیابتی صورت گرفته است.

واضح است که موارد زیادی در دست اقدام است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا