جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند

اعتراض سوریه و عراق به دلیل نقض حاکمیت حماس میگوید آمریکا نفت روی آتش ریخت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار آرامش شد

جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند

ایالات متحده روز شنبه با محکومیت جمهوری اسلامی و متحدانش روبرو شد، در حالی که پس از حملات هوایی به عراق و سوریه که در پاسخ به حمله هواپیمای بدون سرنشین انجام شد که در آخر هفته گذشته سه سرباز آمریکایی در اردن کشته شدند، از لندن حمایت دریافت کرد.

جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند
جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای گفت حمله شب گذشته به سوریه و عراق اقدامی ماجراجویانه و یکی دیگر از اشتباهات راهبردی دولت آمریکا است که نتیجه‌ای جز گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

ایالات متحده مقاومت اسلامی در عراق، ائتلاف گسترده ای از شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول حمله مرگبار در اردن می داند، اما هنوز آن را به گروه خاصی محدود نکرده است. با این حال، کتائب حزب الله عراق مظنون اصلی است.

رگبار گسترده حملات شبانه بیش از ۸۵ هدف در هفت نقطه از جمله ستاد فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، پایگاه‌های ذخیره پهپاد و مهمات و سایر تأسیسات مرتبط با شبه‌نظامیان یا نیروی قدس سپاه پاسداران، اصابت کرد.

به نظر می‌رسد که حملات ایالات متحده از هدف قرار دادن مستقیم ایران یا رهبران ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل مرزهای آن متوقف شده است، زیرا ایالات متحده تلاش می‌کند از تشدید بیشتر درگیری جلوگیری کند. جمهوری اسلامی رد کرده است که پشت حمله اردن بوده است.

ارتش سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که در حملات شبانه تعدادی از غیرنظامیان و سربازان کشته شدند، تعدادی دیگر زخمی شدند و خسارات قابل توجهی به اموال عمومی و خصوصی وارد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه توسط نیروهای آمریکایی نمی‌تواند ادامه یابد و بر عزم ارتش برای آزادسازی تمام خاک سوریه از تروریسم و ​​اشغالگری تاکید شده است. وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که این حملات به شعله‌ور کردن درگیری‌ها در خاورمیانه به شیوه‌ای بسیار خطرناک کمک می‌کند و به سوابق آمریکا در نقض حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی اضافه می‌کند.

جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند
جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است سوریه این نقض آشکار آمریکا را محکوم می‌کند و تمام بهانه‌ها و دروغ‌های دولت آمریکا برای توجیه این حمله را قاطعانه رد می‌کند. رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، مدعی شد که حملات در سوریه به کشته شدن ۲۳ نفر که از مکان های مورد هدف محافظت می کردند، منجر شد. ناظر جنگ در گذشته به افزایش تعداد تلفات متهم شده بود.

دفتر محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق روز شنبه اعلام کرد در این حملات ۱۶ نفر از جمله غیرنظامیان کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند. در بیانیه‌ای، این حملات را تجاوزی جدید به حاکمیت عراق محکوم کرد و هماهنگی آن‌ها توسط دولت بغداد از قبل با واشنگتن را رد کرد و این ادعاها را دروغ خواند.

در این بیانیه آمده است حضور ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در منطقه دلیلی برای تهدید امنیت و ثبات در عراق و توجیهی برای دخالت عراق در درگیری های منطقه ای و بین المللی شده است.

دولت روز شنبه اعلام کرد که کاردار ایالات متحده در بغداد را برای ارائه یک اعتراض رسمی فرا خواهد خواند.

گروه تروریستی فلسطینی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز این حمله را محکوم کرد و اعلام کرد که آمریکا مسئولیت کامل پیامدهای این حمله تهاجمی به عراق و سوریه را بر عهده دارد. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد کسانی که روی آتش نفت می‌ریزند، به شما اطمینان می‌دهیم تا زمانی که تجاوزات صهیونیست‌ها، جنایات نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی فلسطینیان در نوار غزه متوقف نشود، منطقه ثبات و آرامش نخواهد یافت. در همین حال، دولت بریتانیا از حق واشنگتن برای پاسخ به حملات حمایت کرد.

بریتانیا و ایالات متحده متحدان ثابت قدم هستند. سخنگوی دولت بریتانیا در بیانیه ای گفت ما در مورد عملیات آنها اظهار نظر نمی کنیم، اما از حق آنها برای پاسخ به حملات حمایت می کنیم. ما مدت‌هاست که فعالیت بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در سراسر منطقه، از جمله حمایت سیاسی، مالی و نظامی این کشور از تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی را محکوم کرده‌ایم. 

جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند
جمهوری اسلامی حملات آمریکا به عراق و سوریه را اشتباهی استراتژیک خواند

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها خواست تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنند. بورل در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت همه باید تلاش کنند از انفجاری شدن وضعیت جلوگیری کنند.

بورل مستقیماً به حملات ایالات متحده اشاره نکرد، اما هشدار داد که خاورمیانه دیگ بخاری است که می تواند منفجر شود. وی به جنگ غزه، خشونت در مرز لبنان، بمباران در عراق و سوریه و حمله به کشتی ها در دریای سرخ اشاره کرد. بورل گفت به همین دلیل است که ما از همه می‌خواهیم سعی کنند از گسترش درگیری جلوگیری کنند.

رادک سیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان در بدو ورود به نشست بروکسل به خبرنگاران گفت نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ماه ها و سال ها با آتش بازی کرده اند و اکنون آنها را می سوزاند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا