جدیدترین اخبارجهان

مقامات آمریکایی: ایران برخی خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشت

یک مقام ارشد آمریکا گفت احتمال توافق با ایران افزایش یافت

مقام ارشد آمریکا: ایران برخی «خواسته‌های اصلی» خود را کنار گذاشت؛ ممنوعیت ذخیره اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصدی

یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا با بیان اینکه ایران از برخی خواسته‌های اصلی اش برای احیای برجام، از جمله اصرار در مورد بسته شدن برخی از تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست برداشته از افزایش احتمال رسیدن به توافق خبر داد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: اگرچه حکومت جمهوری اسلامی می‌گوید که آمریکا امتیازاتی داده، اما این ایران است که برخی از خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشته است.

او با بیان اینکه آنها هفته پیش برگشتند و اساساً موانع اصلی بر سر راه رسیدن به توافق را کنار گذاشتند اظهار داشت: «به نظر می‌رسد ایرانی‌ها بالاخره از آن وضعیت بن‌بست و موضع انعطاف‌ناپذیر عبور کرده‌اند و به سمت دستیابی احتمالی به توافقی که با شروط قابل‌ پذیرش برای جو بایدن سازگار باشد، بازگشته‌اند.»

این مقام آمریکایی در بیان دلیل نزدیک‌تر شدن به حصول توافق را تغییر موضع ایران دانست و گفت: «آنها در مورد مسائلی که از ابتدا مورد تاکیدشان بود، امتیاز داده‌اند از جمله اینکه ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی چشم‌پوشی کرده است.»

او یادآور شد: «آنها یک ماه پیش شروع به کاهش پافشار روی تقاضای اصلی‌شان کردند و گفتند شما می‌توانید نام [سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی] حفظ کنید، اما ما می‌خواهیم نام تعدادی از شرکت‌های مرتبط با سپاه [از این فهرست] حذف شود. ما گفتیم نه ما این کار را نمی‌کنیم. ایران همچنین برای بستن تمام پرونده ها تضمین می‌خواست که ما هرگز آن درخواست را نمی پذیریم.

 آمریکا قصد دارد به زودی به پیش‌نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ دهد.

 تلاش‌ها برای احیای برجام ]که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، واشینگتن را از آن خارج کرد[ از اهداف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بوده است.

پیش از این، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان توافقی را نهایی کرد.

مقام ارشد آمریکا: ایران برخی «خواسته‌های اصلی» خود را کنار گذاشت؛ ممنوعیت ذخیره اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصدی  پیش از این، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان توافقی را نهایی کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا