ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران به اندازه کافی اورانیم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی برای ساخت یک بمب ظرف چهار هفته آینده را ذخیره کرده است

طبق گزارش آژانس بین المللی اتمی ایران به اندازه کافی اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی برای ساخت یک بمب هسته ای را ذخیره کرده است

ایران به اندازه کافی اورانیم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی برای ساخت یک بمب ظرف چهار هفته آینده را ذخیره کرده است

گزارشی که توسط دیده بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه منتشر شد نشان می دهد ذخیره اورانیوم غنی شده ۶۰% ایران که نزدیک به درجه تسلیحاتی می‌باشد به اندازه کافی افزایش یافته است که در صورت غنی سازی بیشتر به سطح مناسب برای ساخت بمب هسته‌ای می رسد.

ایران به اندازه کافی اورانیم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی برای ساخت یک بمب ظرف چهار هفته آینده را ذخیره کرده است
جمهوری اسلامی به اندازه کافی اورانیم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی برای ساخت یک بمب ظرف چهار هفته آینده را ذخیره کرده است

عبور از این حد (ذخیره اورانیوم غنی شده) نقطه عطفی در فروپاشی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) بین ایران و قدرت های جهانی است که سطح خلوص اورانیومی که ایران مجاز بود در اختیار داشته باشد را به اورانیوم غنی شده در سطح ۳.۶۷% یعنی کاملا پایین تر از سطح ۲۰% که قبل از توافق به آن دست یافته بود محدود می کرد و سطح غنی سازی تقریباً  ۹۰% درجه تسلیحاتی محسوب می شود. 

خروج واشینگتن از توافق در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران که براساس توافق لغو شده بودند تهران را وادار کرد که محدودیت های هسته‌ای توافق را نقض کند.

یک دیپلمات ارشد در واکنش به گزارش روز چهارشنبه توسط آژانس بین الملی انرژی اتمی که به روئیت رویترز رسیده بود در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا ۶۰% برای ساخت یک بمب را دارد گفت «ایران اکنون اگر بخواهد می‌تواند ۲۵ کیلوگرم (اورانیوم) را تا ۹۰% غنی سازی کند.»

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که ذخیره اورانیوم غنی شده تا ۶۰% درصد ایران که به صورت هگزافلوراید اورانیوم (گازی که سانتریفیوژ ها غنی سازی می کنند) است در حدود ۵۵.۶ کیلوگرم تخمین زده شده که نسبت به گزارش سه ماهه قبلی ۱۲.۵ کیلوگرم افزایش یافته است.

این دیپلمات ارشد به رویترز گفت ایران اگر بخواهد می تواند ظرف مدت تقریبا سه تا چهار هفته اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت یک بمب را تولید کند و اضافه کرد که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی دو تا سه روز طول می کشد که از اقدام‌ایران در این جهت آگاه شود. ایران قصد اتخاذ چنین اقدامی را انکار می کند.

گفتگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده آمریکا صرفا پیشرفت‌های منقطع و متناوبی در راستای احیای توافق به دست آورد که در صورت موفقیت بسیاری از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای که ایران اکنون استفاده می‌کند را خاموش خواهد کرد زیرا توافق صرفا اجازه می دهد که ایران با سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 به غنی سازی ادامه دهد.

احیای توافق هسته‌ای علاوه بر این مقدار ذخیره اورانیوم غنی شده در سطوح مختلف را که در حال حاضر تقریبا چهار تن است کاهش خواهد داد و مقدرا آن را به محدوده سقف تعیین شده توافق هسته ای یعنی ۲۰۲.۸ کیلوگرم باز خواهد گرداند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا