ایرانجدیدترین اخبارجهان

پیمان هسته ای ایران «می تواند ظرف ۴۸ ساعت به توافق برسد»

برجام ممکن است ظرف ۴۸ ساعت یا حتی پیش از آغاز سال نو ایرانی امضا شود

برجام ، پیمان هسته‌ای ایران «می تواند ظرف ۴۸ ساعت به توافق برسد»

یکی از مشارکت کنندگان بلندپایه در گفتگوها گفت که توافق در مورد قرارداد بین‌المللی برجام، برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت آینده حاصل شود.

برجام ، پیمان هسته‌ای ایران «می تواند ظرف 48 ساعت به توافق برسد»
برجام ، پیمان هسته‌ای ایران «می تواند ظرف ۴۸ ساعت به توافق برسد»

احیای توافقی که اولین بار در ۲۰۱۵ حاصل شد می تواند راه را برای پایان دادن به تحریم‌های ایران هموار کند و به ایران اجازه بدهد که صادرات نفت خود به کشورهای غربی را که به دنبال قطع وابستگی خود به انرژی روسیه هستند، افزایش دهد.

رسیدن به توافق تنها چند روز پس از بازگشت نازنین زاغری-راتکلیف به انگلستان [بعد از شش سال زندان ناحق] می‌تواند نشانه ای از برداشته شدن گام های بیشتر در مسیر عادی سازی روابط تهران با جامعه بین‌المللی باشد.

سایمون کاونی (Simon Coveney) وزیر خارجه ایرلند که نقش تسهیلگر شورای امنیت سازمان ملل در گفتگوهای وین را به عهده دارد گفت «سیگنال‌ها» برای دستیابی به توافق در طول آخر هفته «مثبت هستند.»

سایمون کاونی گفت که «جای هیچ شکی» نیست که دستیابی به توافق به تجدید صادرات  نفت از ایران و کاهش فشار افزایشی بر قیمت انرژی در غرب خواهد شد.

سایمون کاونی به برنامه رادیو فور تودی (Radio 4’s Today) گفت «ما به امضا شدن یک توافق بسیار نزدیکتر شده ایم.» «در واقع برخی معتقدند که چشم اندازهای بالقوه ای برای دستیابی به توافق در آخر هفته وجود دارد.»

سایمون کاونی گفت «ایران یک تعطیلات ملی دارد که از روز دوشنبه شروع می شود و تقریبا دو هفته طول می کشد و بنابراین ممکن است سران سیاسی ایران بخواهند کار توافق را ظرف حدودا ۴۸ ساعت آینده به اتمام برسانند و ما قطعا امیدواریم که چنین باشد.»

کاونی اضافه کرد «جای هیچ سوالی نیست که سایر کشورها در قاره اروپا بخصوص در سمت غربی اروپا اکنون می خواهند که از اتکا به نفت، گاز و ذغال سنگ روسیه فاصله بگیرند.» «چشم انداز داشتن یک بازیگر بزرگ در بازار، بازگشت نفت خام ایرانی به بازار پس از رفع تحریم‌ها می تواند از لحاظ کاهش فشار بر قیمت نفت بسیار جذاب باشد.» «[رفع تحریم ها] به این معنی است که یک تولیدکننده بزرگ نفت عملا برای تامین نفت در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط به بازار باز می گردد. به نظر من این عامل باعث افزایش انگیزه تلاش برای به نتیجه رساندن یک توافق است.»

برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) توافقی بین ایران، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایالات متحده، چین و روسیه بود که به تهران اجازه می داد که یک برنامه انرژی هسته ای غیرنظامی توسعه دهد و در ازای دست کشیدن از ساخت سلاح اتمی از تحریم ها اجتناب کند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق خارج کرد، اما دولت بایدن اشاره کرده بود که حاضر است دوباره وارد توافق شود به شرط اینکه ایران از تعهدات خود پیروی کند و بدین ترتیب گفتگوها در وین از ۲۰۲۱ به جریان افتاده بود.

سایمون کاونی هشدار داد «هیچ قطعیتی» در مورد احیای توافق در این آخر هفته وجود ندارد. اما گفت «اکنون قطعا امکان [اضما شدن توافق] وجود دارد. توافق در واقع دو یا سه هفته پیش تقریبا به نتیجه رسیده بود طرفین در اتحادیه اروپا قطعا از دو تا سه هفته گذشته از متن قرارداد راضی بوده اند.

«[ادامه گفتگوها] در واقع تلاشی برای راضی کردن سایر طرف‌های باقیمانده برجام بوده است.»

کاونی گفت تهاجم روسیه به اوکراین باعث ایجاد «تنش و تاخیر» در گفتگوهای وین شد چرا که مسکو نگران بود تحریم های بین المللی از دستیابی روسیه به منافع و امتیازهای حاصل از بازگشت ایران به جامعه جهانی جلوگیری خواهد کرد.

سایمون کاونی وزیر خارجه ایرلند اضافه کرد «به نظر می رسد که این موضوع ظرف چند روز گذشته برطرف شده و به نظر می رسد که تقریبا به نتیجه رسیده باشیم. [دستیابی به توافق] یک روایت خبری خوب است به خصوص در هنگامی که جهان به یک خبر خوب نیاز دارد و علاوه بر این یادآور این واقعیت است که اگر شکیبایی و عزم جزم برای به نتیجه رساندن یک توافق در میان طرفین وجود داشته باشد چندجانبه گرایی می تواند کارساز شود.»

#احیای_برجام #توافق_هسته‌ای_ایران #احیای_توافق_هسته‌ای_۲۰۱۵    احیای برجام توافق هسته‌ای ایران    احیای برجام توافق هسته‌ای ایران          احیای برجام توافق هسته‌ای ایران  سایمون کاونی وزیر خارجه ایرلند

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا