جدیدترین اخبارجهان

بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا

تهران به واشنگتن هشدار میدهد، اما رژیم از میزان حمایت از سیاست خارجی مداخله جویانه خود مطمئن نیست

بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است

جمهوری اسلامی از طریق واسطه‌ها به آمریکا گفته است که اگر مستقیماً به خاک ایران حمله کند، تهران خودش به دارایی‌های آمریکا در خاورمیانه ضربه می‌زند و دو طرف را وارد درگیری مستقیم می‌کند.

بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است
بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا

این هشدار در حالی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی در حالت آماده‌باش بالا منتظر می‌ماند تا ببیند جو بایدن به قتل سه نظامی آمریکایی که به وسیله گروه شبه‌نظامی تحت حمایت تهران مستقر در سوریه کشته شده‌اند، چه واکنشی نشان می‌دهد.

پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه و عراق از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر متحمل بیش از ۱۶۰ حمله با جدیت متفاوت شده‌اند. در بحبوحه ترس از اقدام تلافی جویانه ایالات متحده، ریال ایران در برابر دلار به پایین ترین حد خود در ۴۰ سال گذشته سقوط کرد، حتی زمانی که تهران بار دیگر تاکید کرد که این حمله کار گروه های مقاومت مستقل بوده است  پاسخ استاندارد جمهوری اسلامی به اتهامات ایالات متحده مبنی بر افزایش آشفتگی نظامی در سراسر جهان و منطقه با تسلیح و آموزش حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است.

ارزش پول ملی ایران از ۷ اکتبر ۱۵ درصد کاهش یافته است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با رهبران تجاری خواستار کنترل‌های شدیدتر بر نقدینگی شد و نگرانی خود را از این که تورم استانداردهای زندگی را زیر پا می‌گذارد و فضای دشواری را در آستانه انتخابات سراسری پارلمانی در ماه نوامبر ایجاد می‌کند، منعکس کرد. تورم ۴۰ درصد است.

اکنون، رسانه‌های جمهوری اسلامی آشکارا درباره ماهیت انتقام‌جویی‌های احتمالی گمانه‌زنی می‌کنند که عمدتاً بحث‌های خود را بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی استوار می‌کنند. هر دو طرف تاکید کرده اند که به دنبال جنگ علنی نیستند، اما تهران حمله آمریکا به خاک خود را خط قرمزی می داند که با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد.

بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است
بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است

با افزایش تنش ها، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه سفیر بریتانیا، سیمون شرکلیف را احضار کرد تا از بریتانیا بخواهد به اتهامات خود مبنی بر تلاش تهران برای ارعاب مخالفان ایرانی مقیم بریتانیا پایان دهد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با اطمینان خاطر نشان کرد که وقایع در سراسر منطقه همچنان در جهت تهران جریان دارد. او گفت که کاخ سفید به خوبی می‌دانست که برای پایان دادن به کشتار در نوار غزه و بحران کنونی در خاورمیانه به یک راه حل سیاسی نیاز است.

وی گفت دیپلماسی در این مسیر پیش می رود. بنیامین نتانیاهو به پایان زندگی سیاسی جنایتکارانه خود نزدیک می شود. در شرایطی که حمله آمریکا به مواضع جمهوری اسلامی در داخل سوریه به عنوان محتمل ترین گزینه تلقی می شود، سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور رژیم در دیدار با همتایان سوری خود در مورد این بحران گفت و گو کرد و تاکید کرد که به اصطلاح «محور مقاومت» در آستانه پیروزی است. 

جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی گفت که معتقد است هاله شکست ناپذیری اسرائیل شکسته است. وی در مصاحبه ای مدعی شد سیاست خارجی رژیم اسرائیل بر دو محور ظلم و شکست ناپذیری استوار است. ظریف گفت سیاست جنگی اسرائیل سه رکن دارد جنگ باید خارج از اسرائیل باشد، باید شگفت‌انگیز باشد و باید به سرعت پایان یابد. وی گفت که هم دو محور سیاست خارجی اسرائیل و هم سه ستون سیاست نظامی آن در حمله ۷ اکتبر شکسته شده است.

اما جمهوری اسلامی خود با چالش‌های خاص خود مواجه است پس از اعدام چهار شهروند کرد در روز دوشنبه که توسط رژیم متهم به همکاری با موساد، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، شده بودند، ناآرامی سراسر کردستان را فرا گرفت. تصاویری که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، خیابان‌های متروکه و مغازه‌های بسته ای را در سنندج، سقز، مهاباد، بوکان، دهگلان و دیگر شهرها نشان می‌دهند.

بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است
بایدن در حال بررسی واکنش به حمله اردن، جمهوری اسلامی در حالت آماده باش بالا قرار گرفته است

این چهار مرد که همگی از اعضای حزب چپ کومله بودند، به اتهام طراحی بمب گذاری در اصفهان در تابستان گذشته با همکاری اسرائیل اعدام شدند. مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت این اعدام‌ها درس عبرتی است برای کسانی که بخواهند در مقابل خواست ملت ایران بایستند زیرا ملت ایران به سزای اعمالشان خواهد رسید.

اما مشخص نیست که آیا سرکوب اخیر با عصبی بودن رژیم در درجه حمایت از سیاست خارجی مداخله جویانه تهران مرتبط است یا خیر. اگرچه حمایت از فلسطینی‌ها در جامعه ایران گسترده است، اما رژیم نگران است که وضعیت اقتصادی و نارضایتی عمومی سیاسی می‌تواند باعث کاهش مشارکت در انتخابات پارلمانی در ماه مارس شود و ادعای مشروعیت آن را تضعیف کند.

در تلاش برای افزایش مشارکت در رای گیری، تعداد صندوق های رای دو برابر شده است و به کاندیداها زمان بیشتری در تلویزیون و رادیو داده می شود تا جوی پر از هیجان ایجاد کنند. رای گیری پستی وجود ندارد اما ایستگاه های سیار متعددی باید مستقر شوند.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ کمتر از ۴۲.۵ درصد بوده است که در پایتخت، تهران، به ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین رقم از زمان انقلاب ۱۹۷۹ است. انتظار می رود این بار نیز چیزی شبیه به این اتفاق بیفتد. اما اگر مشارکت به کمتر از ۴۰ درصد برسد، ضربه‌ای به حیثیت رژیم خواهد بود و تأیید می‌کند که انقلاب از ترکیبی از سرکوب و بیگانگی جان سالم به در می‌برد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا