جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است

مرگ آمریکایی ها و حملات مداوم حوثی‌ها، ایالات متحده و جمهوری اسلامی را بیش از آنچه که هر یک از آنها میخواستند به لبه پرتگاه نزدیک کرده است

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است

مقامات ایالات متحده معتقدند نشانه‌هایی وجود دارد که رهبری جمهوری اسلامی نسبت به برخی از اقدامات گروه‌های نیابتی خود در عراق، سوریه و یمن عصبی شده و به قول معروف مثل خر در گل وامانده است چراکه حملات گروه‌های شبه‌نظامی و تهدید به مختل کردن اقتصاد جهانی و افزایش خطر رویارویی مستقیم با ایالات متحده را بیشتر می‌کند.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است
ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است

حمله هواپیمای بدون سرنشین که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در یک پایگاه آمریکایی در اردن شد، که ایالات متحده آن را به گروه مقاومت اسلامی در عراق تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده، تهران را غافلگیر کرد و رهبر جمهوری اسلامی را مضطرب و نگران کرده است.

شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی از اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ حمله به نیروهای آمریکایی انجام داده اند و در حالی که جمهوری اسلامی مدت‌هاست شبه‌نظامیان نیابتی خود را در منطقه با هدف حمله به آمریکایی‌ها تامین مالی، تجهیز و آموزش داده، حمله آخر هفته گذشته اولین حمله‌ای بود که از زمان آغاز حملات تقریباً روزانه از چهار ماه پیش، باعث کشته شدن نیروهای آمریکایی شده است.

اطلاعات ایالات متحده همچنین نشان می دهد که جمهوری اسلامی نگران است که حملات شبه نظامیان حوثی در یمن به کشتی های تجاری در دریای سرخ، منافع اقتصادی چین و هند، متحدان کلیدی تهران را بر هم بزند.

مقامات هشدار دادند که هیچ حسی وجود ندارد که احتیاط فزاینده تهران احتمالاً استراتژی گسترده تر آن را برای حمایت از حملات نیابتی به اهداف ایالات متحده و غرب تغییر دهد اگرچه این می تواند نشان دهنده تعدیل هایی در حاشیه باشد. اما مقامات بر این باورند که جمهوری اسلامی رویکردی مدون برای درگیری را دنبال می کند که برای جلوگیری از جرقه زدن جنگ همه جانبه طراحی شده است.

مقامات از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این اطلاعات با استناد به حساسیت آن خودداری کردند. اما ایالات متحده به طور سنتی توانسته است از طریق روش‌های مختلف از جمله استخدام جاسوسان انسانی و استراق سمع ارتباطات در ایران، اطلاعاتی درباره جمهوری اسلامی به دست آورد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است
ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است

دولت بایدن در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ به حمله اخیر در اردن است که می‌تواند شامل حمله به دارایی‌های جمهوری اسلامی در منطقه باشد اما به گفته مقامات، حمله به داخل ایران بسیار بعید است، زیرا ایالات متحده به دنبال جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی نیست.

روز سه‌شنبه، شبه‌نظامیان نیابتی کتائب حزب‌الله مستقر در عراق اعلام کردند که تمام حملات علیه نیروهای آمریکایی را به حالت تعلیق در می‌آورند که تلاشی بالقوه برای کاهش تنش است. اما برخی از مقامات فعلی و سابق آمریکا نسبت به تغییر اساسی تاکتیک های جمهوری اسلامی تردید دارند. یکی از مقامات نظامی ایالات متحده مستقر در خاورمیانه گفت که جمهوری اسلامی بسیار از وضعیت فعلی خوشحال است.

بیل برنز، رئیس سیا در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در فارن افرز منتشر شد، نوشت رژیم ایران از بحران غزه جسور شده است و به نظر می‌رسد که آماده است تا با آخرین نیابت منطقه‌ای خود بجنگد.

نورم رول، تحلیلگر ارشد سابق سازمان سیا در امور ایران، گفت که هدف اصلی جمهوری اسلامی این است که تزریق عدم قطعیت و بلاتکلیفی به مذاکرات سیاستگذاران ایالات متحده در مورد اینکه چقدر باید به تهران ضربه بزنیم، با علم به اینکه صداهایی در ایالات متحده وجود دارد و اروپا که از هر فرصتی برای دیپلماسی استفاده خواهد کرد، حتی اگر شواهد کمی وجود داشته باشد، موفق خواهد شد.

اما رول گفت من مطلقاً هیچ چیز در ذهنم نمی بینم که جمهوری اسلامی را مجبور به تغییر کاری کند که انجام می دهد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است
ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی نگران گسترش حملات گروه‌های نیابتی خود است

جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا، گفت، با این حال، بیانیه کتائب حزب الله نشان می دهد که چگونه به نظر می رسد انتظار پاسخ ایالات متحده حداقل برای لحظه ای باعث عقب نشینی تهران شده است.

لرد گفت فکر می‌کنم جالب است که فقط پیش‌بینی یک واکنش بالقوه تشدید شده ایالات متحده، تأثیر بازدارنده‌ای بر نیروی نیابتی برتر جمهوری اسلامی داشته است، بدون اینکه آمریکا یک گلوله شلیک کند. وی خاطرنشان کرد که به نظر می رسد حمله در اردن رویکرد تهران را از اکتبر تضعیف کرده است، رویکردی که تنها به اندازه کافی تشدید شده است تا از قرار دادن آمریکا یا اسرائیل در گوشه ای جلوگیری کند و مجبور به پاسخ قاطعانه شود.

لرد درباره حمله در اردن گفت آنها احتمالاً قربانی موفقیت خودشان بودند. در حالی که حملات مشابه قبل از آن بود، نتایج مرگبارتر بود.

در همین حال، نشانه هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه رهبران رژیم نگران هستند که حملات بی رویه حوثی ها به کشتی های در دریای سرخ ممکن است به تهران ضربه بزند. حوثی‌ها کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را هدف قرار داده‌اند و خطر گسترش درگیری را تهدید می‌کنند و این حملات باعث آسیب اقتصادی جهانی شده است.

هند به ویژه تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا حوثی ها به چندین کشتی یا با خدمه هندی یا در حال حرکت به سمت هند حمله کرده اند. در پاسخ، دولت هند چندین کشتی جنگی را در دریای عرب مستقر کرده است.

دو غول کشتیرانی دولتی چین نیز مجبور شده‌اند ده‌ها کشتی را از دریای سرخ به مسیری طولانی‌تر در اطراف نوک جنوبی آفریقا منحرف کنند و هزینه‌های حمل و نقل را افزایش دهند. پکن روز سه‌شنبه نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اعلام کرد و خواستار پایان دادن به حملات به کشتی‌های غیرنظامی شد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت ما قطعاً شاهد نشانه‌های فزاینده‌ای از نگرانی از سوی تهران در خصوص عدم مشخص بودن هدف‌گیری حوثی‌ها هستیم. انحراف تمامی تجارت دریایی از طریق دریای سرخ باعث ضربه احتمالی جمهوری اسلامی از سوی کشورهایی می شود که در غیر این صورت احتمالاً اهمیتی به انحراف کشتی های اسرائیلی و آمریکایی نمی دادند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا