ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی: روند تبادل زندانیان با آمریکا تا دو ماه طول می‌کشد

رسانه‌های کره‌ جنوبی: دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شد

جمهوری اسلامی ایران: روند تبادل زندانیان با آمریکا تا دو ماه طول می‌کشد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: روند آزادی زندانیان آمریکایی که در ایران نگهداری می‌شوند تا دو ماه به طول می انجامد.

ناصر کنعانی گفت: بازه زمانی مشخصی از سوی مراجع ذیربط اعلام شده است و حداکثر دو ماه طول می کشد تا این روند طی شود.

اوایل این ماه، تهران و واشنگتن به توافقی دست یافتند که به موجب آن پنج شهروند آمریکایی که در ایران نگهداری می‌شوند آزاد شوند تا در ازای آن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شود.

رسانه‌های کره جنوبی امروز دوشنبه گزارش دادند که دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور هفته گذشته به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده تا با ارزهای دیگر مبادله و به ایران منتقل شود.

ایران گفته است واشینگتن همچنین تعدادی از ایرانی‌های زندانی را از زندان‌های آمریکا آزاد خواهد کرد.

اوایل ماه جاری، وکیل یکی از آمریکایی‌های بازداشت شده گفت که ایران به چهار شهروند آمریکایی اجازه داده است از زندان اوین تهران به حبس خانگی نقل مکان کنند. پنجمین آمریکایی از پیش در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات احتمالی بیشتر میان تهران و واشینگتن نیز گفت: «هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.»

پیشتر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گزارش داد دولت ایالات متحده آمریکا در چند هفته گذشته در جهت فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار از اموال مسدود‌شده خود، از جمله شش میلیارد دلار در کره جنوبی تلاش کرده است.

این بنیاد روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در گزارشی نوشت که علاوه بر شش میلیارد دلار در کره جنوبی که به عنوان بخشی از قرارداد تبادل زندانیان میان دو کشور آزاد می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار در عراق نگهداری می‌شود تا بدهی‌های بغداد به ایران پرداخت شود.

این گزارش افزود که علاوه بر این، دولت بایدن در رابطه با گزارش‌هایی که نشان می‌دهند تفاهم این دولت با ایران شامل هفت میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول و احتمالا سایر پول‌های نقد نیز می‌شود، سکوت کرده است.

بر اساس اعلام این بنیاد، علاوه بر کره جنوبی و ژاپن، چند کشور دیگر از جمله چین، هند، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه در دوران دولت دونالد ترامپ معافیت‌هایی را برای ادامه خرید نفت از ایران دریافت کردند. در این میان ژاپن تنها کشوری است که منابع مالی بلوکه‌شده ایران شامل تقریبا سه میلیارد دلار را گزارش علنی داده است.

پولهای بلوکه شده ایران پولهای بلوکه شده ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا