جدیدترین اخبارجهان

واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود

تهران نشان داده که واکنش به گونه‌ای طراحی خواهد شد که از گسترش درگیری در میان انبوه تماسهای دیپلماتیک جلوگیری کند

واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود

به گفته مقامات مطلع در این گفتگو، جمهوری اسلامی به متحدان و کشورهای غربی سیگنال داده که در برابر حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق به شیوه ای محدود شده برای جلوگیری از درگیری همه جانبه منطقه‌ای، تلافی خواهد کرد.

واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود
واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود

یک مقام مسئول در جریان گفتگوهای جمهوری اسلامی و عمان، کشوری که اغلب دیپلماسی پشتیبان بین تهران و واشنگتن را تسهیل کرده است، گفت بعید است تهران تاسیسات دیپلماتیک اسرائیل را در منطقه هدف قرار دهد.

بنا به گفته مقاماتی که در جریان وضعیت قرار گرفته اند، به نظر می رسد اطلاعات ایالات متحده در مورد هر حمله قریب الوقوع دقیق و مشخص باشد و به اسرائیل دریچه ای برای آماده سازی دفاعی خود می دهد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو بار قول داده است که اسرائیل را از کشتن محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در سوریه، و شش مقام نظامی دیگر در قلمرو تهران پشیمان کند.

اما تماس‌های دیپلماتیک این هفته بین تهران و متحدان منطقه‌ای‌اش و پایتخت‌های اروپایی حداقل برخی از مقامات غربی را به این نتیجه رسانده است که جمهوری اسلامی در حال آماده‌سازی پاسخی است که هدف آن نشان دادن قدرت بازدارندگی و همچنین نشان دادن خویشتن‌داری است.

یکی از منابع داخلی رژیم در تهران گفت که آماده است برای به حداکثر رساندن تأثیر سیاسی واکنش نهایی وقت بگذارد. وی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی عمداً به دنبال فرسودگی اسرائیل است، هم از طریق ایجاد بلاتکلیفی روانی و هم وادار کردن آن به حفظ آمادگی بالا. واکنش مورد انتظار تهران قبلاً احساس نگرانی را در اسرائیل ایجاد کرده است و دولت به شهروندان هشدار می دهد که ژنراتورها و لوازم ضروری را احتکار نکنند.

واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود
واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود

عوامل متعددی ممکن است مانع تلاش جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به یک مرکز دیپلماتیک اسرائیل شود. یکی از مقامات غربی گفت تهران نمی‌تواند با ضربه زدن به اهداف دیپلماتیک اسرائیل در یک کشور دوست، خطر انزوای بیشتر بین‌المللی را به خطر بیندازد و نمی‌تواند به راحتی دارایی‌های دیپلماتیک اسرائیل را در کشورهای غیردوست هدف قرار دهد. این انتخاب های آنها را محدود می کند.

این مقام غربی گفت، حتی یک حمله مستقیم در خاک اسرائیل احتمالاً به‌گونه‌ای کالیبره می‌شود که پاسخی قوی نشان دهد، بدون اینکه اقدام تلافی جویانه اسرائیل را آغاز کند که منجر به نابودی دارایی‌های جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه شود. اشتباه محاسباتی امکان پذیر است.

اسرائیل برای هر ترکیبی از حملات، از موشک‌های میان‌برد و پهپادهای پرتاب شده از شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه تا موشک‌های دوربرد که از مناطق دورتر پرتاب می‌شوند، آماده شده است.

اسرائیل و جمهوری اسلامی علیرغم تاریخ طولانی دشمنی خود، هرگز با حملاتی که از خاک خودشان شلیک شده است، تبادل آتش نکرده اند. تنها یک بار پیش از این در سال ۲۰۱۸ نیروهای سپاه پاسداران مستقر در سوریه مستقیماً به اسرائیل شلیک کردند.

تحلیلگران و مقامات در تهران مدت‌هاست در مورد تلاش بنیامین نتانیاهو اسرائیل برای سوق دادن جمهوری اسلامی به رویارویی مستقیم هشدار داده‌اند که رژیم سعی کرده از آن اجتناب کند.

واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود
واکنش جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل محدود خواهد بود

مقامات بلندپایه اسرائیل تهدید کرده اند که به هر حمله ای نه فقط دفاعی، بلکه تهاجمی واکنش نشان خواهند داد. در صورتی که اسرائیل از خاک ایران هدف قرار گیرد، این شامل ضربه مستقیم به خاک ایران می شود.

دیپلمات‌های غربی گفتند که اسرائیل ممکن است بتواند حمله‌ای را تحمل کند که فقط به تأسیسات نظامی آسیب فیزیکی وارد کند. اما اگر غیرنظامیان یا پرسنل نظامی کشته شوند، واکنش گسترده‌تری اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

نتانیاهو همچنین در اواخر بعد از ظهر جمعه در یک جلسه غیرعادی قبل از شنبه، کابینه جنگی اسرائیل را برای بحث در مورد برنامه ریزی احتمالی قبل از هرگونه حمله جمهوری اسلامی برگزار کرد.

مقام اسرائیلی گفت اسرائیل و ایالات متحده که حضور نظامی خود را در منطقه برای بازدارندگی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن افزایش داده اند، برای حمله به اماکن نظامی در مناطق مرزی شمال اسرائیل، جایی که اکثر جمعیت غیرنظامی قبلاً از آنجا تخلیه شده اند، آماده شده اند. 

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ارشد ایالات متحده در خاورمیانه، در اسرائیل با مقامات ارشد دفاعی و نظامی اسرائیل دیدار می کند تا به آماده شدن برای پاسخ نظامی احتمالی کمک کند. به گفته پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا عصر پنجشنبه با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرد تا بر حمایت کامل آمریکا برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات جمهوری اسلامی تاکید کند.

اسرائیل در حال حاضر پرسنل و تجهیزات را به آرایه دفاع هوایی خود اضافه کرده است، که شامل گنبد آهنین برای کوبیدن راکت‌های کم‌برد و سامانه‌هایی مانند Sling و Arrow است که برای محافظت در برابر موشک‌های بالستیک دوربرد طراحی شده‌اند. مرخصی تقریباً برای تمام نیروهای رزمی اسرائیل لغو شده است.

مقامات آمریکایی گفتند که برای آمادگی برای هرگونه واکنش احتمالی، دارایی های نظامی بیشتری را به منطقه منتقل کرده اند.

این مقام غربی درباره تماس‌های تهران با متحدان منطقه‌ای توضیح داد که این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی برای اولین بار توانایی موشکی جدیدی را به کار گیرد که نشان‌دهنده توانمندی فنی و دستاوردی است که نشان می‌دهد توانایی مجازات اسرائیل را دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه فهرستی از هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی را منتشر کرد که به گفته آن می توانند مسافت ۱۶۰۰ کیلومتری تهران تا تل آویو را طی کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا