جدیدترین اخبارجهان

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران غنی‌سازی زیرزمینی اورانیوم را افزایش می‌دهد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶» در زیرزمینی نطنز خبر داد

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران غنی‌سازی زیرزمینی اورانیوم را افزایش می‌دهد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی از آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶» را در بخش زیرزمینی‌ نطنز به کشورهای عضو این سازمان خبر داد.

بنابر این گزارش که گفته می شود محرمانه بوده است، ایران از یک آبشار متشکل از ۱۷۴ دستگاه سانتریفیوژ، برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۵ درصد استفاده می‌کند.

همچنین براساس این گزارش از دو آبشار دیگر سانتریفیوژ‌های آی‌آر-۶ در بخش زیرزمینی مرکز نطنز، یکی در حال طی فرآیندی مقدم بر غنی‌سازی می‌باشد و دیگری هنوز با مواد هسته‌ای تغذیه نشده است.

این خبر درحالی منتشر می شود که کشورهای غربی منتظر پاسخ ایران به نظرات ایالات متحده در مورد خواسته‌های جمهوری اسلامی برای احیای برجام هستند.

آژانس حدود سه ماه پیش نیز از نصب آبشارهای «آی‌آر۶» در مجتمع زیرزمینی نطنز خبر داده و گفته بود که نصب دو آبشار دیگر نیز در حال انجام است.

این گزارش در ماه ژوئن و درست پیش از آنکه شورای حکام در اقدامی قاطع، قطع‌نامه‌ای تصویب کند که در آن جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم توضیح درباره کشف رد اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده انتقاد کند، به ۳۵ کشور عضو شورای حکام فرستاده شد.

ایران نیز در واکنش به این گزارش و قطع‌نامه، شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس را در سایت‌های هسته ای خاموش کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه ۷ شهریور در نشستی خبری با نمایندگان برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی از «تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی، رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان» به عنوان مواردی یاد کرد که به گفته او برای احیای برجام باید انجام شود.

به گفته منابع آگاه تهران و واشینگتن به راهی برای رسیدگی به تحقیقات آژانس راجع به ایران رسیده‌اند که به هر دو طرف امکان دهد ادعای پیروزی کنند، اما حل نهایی قضیه را به تاخیر اندازد.

گزارش محرمانه آژانس اتمی  گزارش محرمانه آژانس اتمی  سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶   گزارش محرمانه آژانس اتمی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا