جدیدترین اخبارجهان

متن پیش‌نویس احیای برجام شامل ۴ مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی می شود

متن پیش نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام شامل چهار مرحله تدریجی است که اجرای کامل آن کمتر از شش ماه طول خواهد کشید

متن پیش‌نویس احیای برجام شامل ۴ مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی می شود

روزنامه هارتز (Haaretz) روز یکشنبه گزارش داد که طبق متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) که پس از مراحل نهایی مذاکرات تهیه شد، ایران باید تمام غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، اما موادی را که از قبل در اختیار دارد حفظ می کند و بازگشت نهایی آمریکا به این توافق کمتر از شش ماه پس از امضای توافق انجام خواهد شد.

متن پیش‌نویس احیای برجام شامل 4 مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی می شود
متن پیش‌نویس احیای برجام شامل ۴ مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی میشود

بر اساس این گزارش که به منبع خبری آن اشاره ای نشده است، پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا در ماه گذشته شامل چهار مرحله تدریجی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی بود که چهارمین و آخرین گام ۱۶۵ روز پس از امضای توافق اجرایی خواهد شد.

این گزارش می گوید که هدف از اقدامات تدریجی، تحکیم اعتماد بین طرفین است.

قبل از این که هر گونه توافقی امضا شود طرفین ابتدا توافقی را برای آزادی زندانیان غربی در ایران در ازای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران توسط کشورهای غربی و کاهش اولیه تحریم ها نهایی خواهند کرد.

بر اساس اولین گام که در روز امضای قرارداد اجرایی می‌شود، ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف می کند، اگرچه اجازه خواهد داشت اورانیوم غنی‌شده‌ای را که قبل از آن تاریخ ذخیره کرده است حفظ کند.

در این گزارش آمده است که گام دوم ۳۰ روز طول می کشد و دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این توافق را برای تصویب به کنگره خواهد برد. در گام سوم که ۶۰ روز پس از تصویب کنگره اجرا خواهد شد، واشینگتن تصمیم خود در مورد پیوستن مجدد به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اطلاع خواهد داد.

بر اساس این گزارش در چهارمین و آخرین گام (۶۰ روز پس از گام سوم) ایالات متحده به طور رسمی به توافق بازمی گردد و ططرفین توافق تحریم‌های بیشتری را لغو می نمایند و نقض برجام را متوقف می کنند.

یک مقام آگاه از مذاکرات هفته گذشته به رویترز گفت که بر اساس توافقی که در حال شکل گیری است، ایران اجازه نخواهد داشت اورانیوم در سطوح غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد داشته باشد و مجبور خواهد شد سانتریفیوژهای پیشرفته خود را خاموش کند که از انباشت مواد مورد نیاز برای ساخت بمب جلوگیری می کند.

واشینگتن یک روز قبل از ارائه پاسخ خود به اتحادیه اروپا گفت که ایران با کاهش مطالبات کلیدی خود که مانع دستیابی به توافق شده بودند، موافقت کرده است.

طبق اظهارات یک مقام آمریکایی ناشناس، ایران در متن پاسخ خود به درخواست های دیرینه برای خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا و یا پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار غیرقابل توضیح اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده اشاره ای نکرده است.

اسرائیل برای متوقف ساختن مذاکرات احیای برجام کشورهای غربی را به شدت تحت فشار قرار داده بود و نسبت به عواقب بازگشت به برجام هشدار داده است. دیوید بارنئا (David Barnea) رئیس موساد در آینده به عنوان بخشی از تلاش ها برای شکل دادن به توافق احیای برجام به واشینگتن سفر خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که اسرائیل می خواهد که منابع مالی ایران که از طریق لغو تحریم ها آزاد می شود «حداقل مقدار» ممکن باشد، اما اشاره ای نکرد که آیا اسرائیل رقم مشخصی را به عنوان مقدار قابل پذیرش در نظر دارد یا خیر. یائیر لاپید هفته گذشته مدعی شد که این توافق باعث می شود سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به خزانه ایران سرازیر شود، که به گفته او احتمالا این پول صرف تامین مالی تروریسم ایران خواهد شد.

یائیر لاپید روز یکشنبه به خبرنگاران گفت «ما نباید وارد موقعیتی شویم که در سال ۲۰۱۵ داشتیم. ما تا به امروز همچنان در حال پرداخت خسارت ناشی از سخنرانی نتانیاهو در کنگره هستیم که به دنبال آن دولت ایالات متحده گفتگو با ما را پایان داد و اجازه نداد اسرائیل هیچ گونه اصلاحاتی را در توافق برجام ایجاد کند.»

متن پیش‌نویس احیای برجام شامل 4 مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی می شود
متن پیش‌نویس احیای برجام شامل ۴ مرحله است که ظرف ۱۶۵ روز به طور کامل اجرایی میشود

یائیر لاپید  یائیر لاپید

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا