جدیدترین اخبارجهان

حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان توسط اسرائیل

کارخانه صنایع نظامی ایران مورد حمله پهپادی قرار گرفت

حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان توسط اسرائیل

شنبه شب انفجار مهیبی در یکی از کارخانه های صنایع نظامی ایران در حوالی شهر اصفهان رخ داد و موجب وحشت مردم شد و تهران روز یکشنبه عامل آن را حمله هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس به این کارخانه اعلام کرد.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را که در بحبوحه تنش ایران و غرب بر سر فعالیت هسته‌ای تهران، کمک ایران به تامین تسلیحات روسیه در جدال با اوکراین و ماه‌ها تظاهرات ضد دولتی در ایران رخ داده را به عهده نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی این حمله را “بزدلانه” و با هدف ایجاد “ناامنی” در ایران خواند و در یک گفتگوی تلویزیونی در جمع خبرنگاران گفت: چنین اقداماتی بر عزم کارشناسان ما برای پیشرفت در کار صلح‌آمیز هسته‌ای تأثیری نخواهد داشت.

وزارت دفاع ایران نیز گفت که این انفجار تنها خساراتی جزئی برای ما بجا گذاشته و تلفات جانی دربرنداشته است.

بنابر فیلمی که ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران منتشر کرده، این حادثه یک انفجار و ایجاد نوری بزرگ است که محل آن را کارخانه مهمات سازی عنوان کرده و همچنین نشان می دهد در پی این حادثه اورژانس و ماشین های آتش نشانی در این محوطه حضور دارند.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای که توسط تلویزیون دولتی ایران منتشر شد، زمان این حادثه را حدود ساعت  ساعت ۲۳:۳۰ شنبه شب (به وقت محلی) خواند و اذعان داشت که این حمله ناموفق با استفاده از هواپیماهای میکرو (MAV) صورت گرفته است.

بنابر بیانیه این وزارتخانه، یکی از پهپادهای مهاجم در این حادثه سرنگون شده و دو پهپاد دیگر نیز توسط وزارت دفاع ایران گرفتار و منفجر شده‌اند و در این تهاجم فقط خسارت های جزئی به سقف یک ساختمان کارگاه وارد کرده است. همچنین این حادثه تلفات جانی نداشته است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که این حمله تأسیسات ما را تحت تأثیر قرار نخواهد داد… و چنین اقدامات کور تأثیری بر ادامه پیشرفت کشور ما نخواهد داشت.

همچنین خبرگزاری ایرنا بامداد یکشنبه در خبری جداگانه، بدون ذکر اطلاعات کامل خبری، راجع به آتش سوزی گسترده در یک کارخانه روغن موتور در منطقه صنعتی در شمال غرب تبریز اطلاع داد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه به عملیات، اسرائیل را مسئول حمله پهپادی به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان معرفی کرد

وال‌استریت ژورنال نوشته «مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در حال بحث درباره راه‌های جدید برای مبارزه با عملیات بی‌ثبات‌کننده ایران، از جمله تعمیق همکاری نظامی این کشور با روسیه هستند.»

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز عصر یکشنبه اعلام کرد که حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان پیامد سیاست‌های جمهوری اسلامی است.

وبلاگ اینتلی تایمز در اسرائیل نیز اعلام کرد که محل هدف قرار گرفته، «آزمایشگاه مواد و انرژی اصفهان» بوده است.

اینتلی تایمز همچنین نوشت که زمان این حمله اتفاقی نبوده است و در پایان روزی انجام شد که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از نمایشگاه دستآوردهای صنعتی ایران، که شامل دستآوردهای پهپادی نیز بود دیدار کرد. دو سال پیش هم، حمله به مزرعه سانتریفوژهای ایران درست در پایان همان روزی انجام شد که در صبح آن، حسن روحانی رییس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی نمایشگاه دستآوردهای اتمی ایران را افتتاح کرده بود.

جروزالم‌پست به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و منابع خارجی نوشت برخلاف ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر «تخریب جزئی سقف» تاسیسات «توسعه سلاح‌های پیشرفته»، در حمله پهپادی شامگاه شنبه، این حمله «موفقیت فوق‌العاده‌ای» بوده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا